Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2002-11-19, 08:42
Norris Norris är inte uppkopplad

Re: 28-200 är inte så dåligt i alla fall...

Citat:
Ursprungligen postat av robbanf;
Tamrons 28-200 blev valt till årets optik i Europa 2000-2001 enligt EISA. Så det kan ju inte vara helt värdelöst.
Man ska nog tolka det som att objektivet är bra för att vara 28-200 mm i sin prisklass och säger nog inget om en jämförelse med "bra" objektiv.

Tidningen Foto hade ett test av objektiv med stort zoom-omfång (kanske förra året, eller för två år sedan) och då var det egentligen bara canons 35-350 för 20.000 kr som var riktigt bra. Men sedan beror det ju förstås på vad man ska använda det till.

Jag tror helt klart att man får mest för pengarna om man satsar på två zoomar, en normalzoom och en telezoom.
Svara med citat
Gammal 2002-11-24, 23:09
pajaflow pajaflow är inte uppkopplad

Re: Dom duger bra

Citat:
Ursprungligen postat av fjelltur;
Jag ska nämligen också köpa kamera. (Canon EOS 300, 28-90, 75-300 funderar jag på).
Hej Helen,
det är en bra kamera, med bra pris. Grundobjektiv som ingår är 28-90 och det räcker kanske till och börja med. Det är tillräckligt mkt att lära sig ändå till en början. Sen när du kan mer och känner att du vill lägga mer pengar så kan du köpa till ett objektiv. Jag tror inte du kommer orka palla med att bära runt ett extra, stort objektiv ändå.

mvh/
pia
Svara med citat
Gammal 2002-11-25, 12:21
Count Count är inte uppkopplad

Man måste inte köpa en Zoom

Hej
Man behöver inte köpa en zoom, en fast 50 mm med ljusstyrka 1.8 (tar in dubbelt så mycket ljus som en svindyt zoom och ungefär tio gånger mer ljus än en billig).

Dessutom så kostar en fast 50 runt 1500 kr och förutom ljusstyrkan så är den bättre optisk än det mesta du kan köpa under tio tusen. En fast optik tvingar dig att tänka mer och detta kan vara bra om du tänkte bli lite seriösare i ditt fotograferande.

Om du i huvudsak tänkte fppta natur så klarar man sig bra utan autofokus och då kan man få mycket bra begangnad utrustnign billigt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.

Logga in

Tips!