Gissa position

Gruvligt svårt?

Om man vänder sig helt om och tittar åt andra hållet ser det ut så här:
 

Bilagor

  • 550_iten.jpg
    550_iten.jpg
    149.5 KB · Visningar: 399
Gruvområde (förr, nu eller i framtiden)?
Mvh/ Rickard
Ja, planerat gruvområde. Om prospekteringsbolagets vision blir verklighet kommer det istället för bergknallen som jag fotat ifrån bli ett hål mycket djupare än vattenytan där nere. Gruvområdet ska bli stort som Umeå stad.

Vy till höger om #7537:558_liten.jpg

Samma landformation men ca 2,3km ÖSÖ:314_liten.jpg

Vy till höger om föregående bild: 313_liten.jpg
 
Rätt!

Jag tänker på prospekteringen i Tärnaby och då bör det vara Lill-Björkvattnet vi ser och kanske Rönnbäcksnäset??

Calle
Japp, det är rätt! Alla foton är tagna från Rönnbäcksnäset. De första tre från strax nedanför högsta punkten (602) och på de sista två bilderna ser man de båda Rödingstjärnarna. Skogen på Rönnbäcksnäset är väldigt fin med många signalarter och rödlistade arter.

Reglermagasinet har många namn på kartan eftersom det var många sjöar som dämdes över men ja, Lill-Björkvattnet var en av dessa sjöar. Det var ett större antal jordbrukshemman, m.m. som strök med vid regleringen så det är en ganska påverkad dal redan utan gruva.
 
Intressant med en bildgåta där en aktuell och omdebatterad prospektering pågår.

Jag tar en ny gåta, inte så omdebatterad plats men i trakterna finns en anknytning till förra gåtan...

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_130.jpg
    IMGF_130.jpg
    82.9 KB · Visningar: 306
Anknytningen till förra gåtan tror jag är gamla silvergruvan i Silbbatjåhkkå.
Vi ser östra sluttningen av höjden 1208 i bildens högerkant och Silbbatjåhkkå till vänster.
 
Anknytningen till förra gåtan tror jag är gamla silvergruvan i Silbbatjåhkkå.
Vi ser östra sluttningen av höjden 1208 i bildens högerkant och Silbbatjåhkkå till vänster.

Du är helt rätt inne i tänket med anknytningen, men platsen är inte rätt och jag hade det "gruvliga" några km snett bakom mig. Längre söderut ska vi.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.