Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om ytbehandling av blad. Det här blånerade bladet sitter på en Stiga jaktkniv tillverkad av Frosts. Stålet är ett laminerat O1 och skaftet är i termoplast. Slidan är i konstläder.

Återigen. Till en jaktkniv föredrar jag ett flatslipat blad, varför den här pjäsen får bli en vitrinskåpsdrottning ;).

Riktigt trevlig kniv. Det är ju mer en flåkniv, med en rätt så diskret scandi. Så helt ok tycker jag.

Här är förresten ett prisvärt paket.... Not

https://www.tradera.com/item/342912/349428131/fritids-yxa-plus-fritids-kniv-samlar-kniv-ny
 
1. Det är ju mer en flåkniv, med en rätt så diskret scandi. Så helt ok tycker jag.

2. Här är förresten ett prisvärt paket.... Not
1. Ja, det har du rätt i :). Jag kommer dock inte att använda den eftersom det handlar om en förhållandevis sällsynt kniv som är dessutom helt ny. Har liknande pjäser i min samling som jag kan slita på i stället ;).

2. Whoa, vilket fynd! Han har heller inte speciellt bra statistik för omdömen. Endast 8 affärer gjorda och redan två negativa!?!

~Paul~
 
Förvisso uppstår det ofta budgivarhets på Tradera och slutpriser kan bli helt obscena. Men att ha ett sådant här pris från början verkar mest korkat :)
 
Kan jag tänka mig.

På tal om något helt annat. Ska lägga en beställning på lite stål någon gång snart. Tänkte köpa på mig lite kolstål. Finns O1, 80Crv2, 90MnCrv8 bland andra. Några tankar där Paul? O1 är dyrast.

https://brisa.fi/knife-steel.html

Kul! Jag är också i köptankar, nu när det har övats en del vore det kul att köra känt stål där hantering är mer definierad, så man vet att det blir bra. Men ikväll blir det först ytterligare en Öbergsfil :)
 

Bilagor

  • 7E9F3BCE-5F1A-4744-BCCD-848451AEB26B.jpg
    7E9F3BCE-5F1A-4744-BCCD-848451AEB26B.jpg
    35.9 KB · Visningar: 301
Du menar eftersom kromet är så hårt?
Jag syftade på de så kallade asiatiska Cr-stålen. Dessa är inte lila välkända och beprövade som O1 som ju är ett av de vanligaste smidesstålen och omdiskuterat till leda på diverse fora och artiklar.

M a o, det finns mycket mer tips att läsa sig till om man väljer O1.

-Paul-
 
Jag syftade på de så kallade asiatiska Cr-stålen. Dessa är inte lila välkända och beprövade som O1 som ju är ett av de vanligaste smidesstålen och omdiskuterat till leda på diverse fora och artiklar.

M a o, det finns mycket mer tips att läsa sig till om man väljer O1.

-Paul-

Gött. Tack. Precis det jag själv eftersöker, ett pålitligt stål. Det känns som 1095 etc. också är kolstål det finns tonvis med pålitlig kunskap kring. Men verkar vara så att det, tillsammans med W2, är ett ”bra” stål som är rätt optimalt för smide och differentierad härdning medan O1 är lite bättre för ”stock removal” och sedvanlig härdning. Men vad vet jag, det är många som ”tycker” om detta har jag förstått, inte helt lätt att få fakta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.