Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2002-11-26, 10:03
littlebigohrn littlebigohrn är inte uppkopplad

fråga

Jag är en "gammal" 35 mm film amatörfotograf. Funderar på att köpa en Minolta Dimage X. Vet noll om hur det funkar med redigering av bilderna i min dator? Måste jag köpa Photoshop? Kan jag ta (exempelvis) en bild på en "Gröna kartan" tanka in på Laptopen och sedan förstora den där - gå ut i skogen med datorn och bilden? Blir det skarpt vid uppblåsning? Har många frågor. Kameran är ju rätt dyr. Vill veta mer. Vet du någon som kan Digitalkameror och datorer, eller har du tid,lust...Mejla mig eller ring 08 654 674 3
Svara med citat
Gammal 2002-11-26, 10:12
haskell haskell är inte uppkopplad

Gratisalternativ...

GIMP är ett utmärkt gratisalternativ till Photoshop. Det kan du dessutom ändrasjälv i... :-)

http://www.gimp.org/
Svara med citat
Gammal 2002-11-26, 10:14
dave1 dave1 är inte uppkopplad

I princip behöver du inte Photoshop, men det underlättar. Ibland följer en enklare variant, Photoshop Elements med kameran. (I annat fall är den versionen betydligt billigare än version 7.0 och man klarar sig med den om man inte har ambition att hålla på med avancerad bildbehandling) Visst kan du fotografera av kartan, men det blir bättre att helt enkelt scanna in den med en flatbäddsscanner. Kvaliteten avgör du själv genom att ange upplösning. Den största fördelen med en digitalkamera är snabbheten och att man slipper film/framkallningskostnader. Jag har själv inte testat dimage x, men det är ju en 2 megapixel kamera. Tar du bilder med högsta upplösning går det att skriva ut bilder i A4 format med hyfsad kvalitet (beroende på skrivare då..)

/David
Svara med citat
Gammal 2002-11-26, 10:58
littlebigohrn littlebigohrn är inte uppkopplad

Bring out the Gimp in the Värmlandskog

Gratis oxå! Suveränt!! Alla tips om tankningar från nätet kring det här med uteliv- foto emotses med största vördnad. Finns det någon bra skogskartasajt på Webben? Är detta vad som är bäst http://www.gis.lst.se/lanskartor/
MVH
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:16.

Logga in

Tips!