Fototeknik Teknikfrågor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2002-06-29, 12:34
charliejohansson charliejohansson är inte uppkopplad

Hej.
Funderar på att köpa en Sony DCR-IP55 digital videokamera, men har några funderingar och tänkte höra mig för lite.

Se länkarna: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=43633

http://www.cyberphoto.se/sony/ip55i.php

1. Video systemet är ju MicroMV, vad har det för nackdelar/fördelar jämfört med tex DV. om det kräver viss programvara i datorn för redigering,läste nånstans att man bara kunde använda medföljande programvara. om man kan exportera till andra medier som avi, mpeg?

2. Vart får man bästa pris på sånna kameror?På nätet?
eller i stockholm vart nånstans?

3. Nån som har just den modellen och kan recensera lite? Eller har tips på andra kameror, med liknande funktioner. Kanske kan rekomendera nån annan. Jag uppskattar att det är litet, att det finns en hyffsad stillbildsfunktion och blixt.Men skulle den räcka till tex dokumentär filmning för tv? Jag är amatör och har inte så bra koll. (ännu)

tacksam för svar
mvh/c
Svara med citat
Gammal 2002-06-29, 21:01
resenaren resenaren är inte uppkopplad

Jag tror inte att den räcker för dokumetär - Fast mitt svar är relativt då om du har behov att gömma den på något sätt i din dokumentärfilmande så duger kvaliten säker. Sedan så är det faktiskt inte så lätt att göra en dokumentär för TV - häng alltså inte upp dig på den detaljen. Den låg ju bra i pris tycker jag och cyberphoto är nog ok i pris. Svårt att avgöra hur bra den är pga att jag inte har känt den i min hand och testa.
Jag uppskattar själv när det är smått i förhållande till kvaliten. Det betyder att man kan ha med sig kamera hela tiden.

Lycka till och du får gärna emaila mig om du har någon annan fråga.

Formatet vet jag inget om. Jag tror dock att det inte är lika bra som DV. Det är en hårdare komprimering som gör att färg information går bort.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.

Logga in