Ny Biltema Gasolkök

Ingår biljett?

Användning året runt...

Felsökning
• Utomhustemperaturen är lägre än 4 °C – flytta
enheten till ett varmare ställe.

Det innebär att man tar med sig åretrunt brännaren till södra halvklotet när vi har vår vinter här... 😂
 
Användning året runt...

Felsökning
• Utomhustemperaturen är lägre än 4 °C – flytta
enheten till ett varmare ställe.

Det innebär att man tar med sig åretrunt brännaren till södra halvklotet när vi har vår vinter här... 😂

{Ironi}
Kan kanske räcka att gå inomhus istället (det är ju lite klimatsmartare då det finns hus i Sverige på vintern), eller står det också att det inte får användas inomhus? Sörj för god ventialation, brukar det ju också stå....
:)
{Slut Ironi}

/Patrik
 
"• Utomhustemperaturen är lägre än 4 °C – flytta enheten till ett varmare ställe."
Dvs Resa till en varmare breddgrad...?

{Ironi} Kan kanske räcka att gå inomhus istället (det är ju lite klimatsmartare då det
finns hus i Sverige på vintern), eller står det också att det inte får användas inomhus?
Sörj för god ventilation, brukar det ju också stå.... :) {Slut Ironi} /Patrik
Du har rätt Patrik, faktum är att det står just så i instruktionen:
" • Använd enheten utomhus eller i ett utrymme med god ventilation (minst 5 m3/h)
• Använd aldrig enheten inne i bostad eller tält. "
/Odd
 
... Men, men - det ska bli intressant att utsätta manicken för samma test som Vega och GB74 m.fl.
fick tidigare. Har redan nu konstaterat att det är en klart mycket mjukare och lealösare metallslang
på den här jämfört med både Vega, GB74 och Polaris...
Så, nu har jag brutit mot minst en regel i bruksanvisningen: "Använd aldrig enheten inne i bostad eller tält."
- för jag proveldade, precis som med de tidigare, på diskbänken i köket. Med både en brandfilt och en skum-
släckare på armlängds avstånd...

Resultatet:
Ja, det GÅR att elda med inverterad behållare - men inte med någon som helst fördel förutom hushållningen
med propanet. Och den spottar högfrekvent små gula puffar, även när den är väl genomvarm vid inverterat
bruk. (I rumstemperatur dessutom!)

Den har en, jämfört med de andra provade, väldigt smalt fjällgransformad låga. Detta avspeglade sig i kok-
ningsproven som stormkokade i mitten på trangiakastrullen medan det fortfarande var sådär 2 grader svalare
i vattnet en cm från kastrullväggen!?! Jag antar att det inte gör så mycket om man värmer en smal och hög
kastrull eller mugg (minsta diameter som alls når ut till kastrullstöden är ca 80-85 mm) men för en kastrull till
Trangia 25 var sticklågan en klar nackdel.

Den var inte speciellt snabb till 98 grader heller, och då var jag ändå snäll och mätte temperaturen närmare
centrum än mitt emellan centumpunkten och kastrullväggen som jag gjorde med de andra (som alla värmde
bottenytan jämnare). Tiden? Tja, snittet blev 315 sekunder, inte speciellt lysande för en brännare som påstår
sig vara på hela 3kW.

Jag tänker inte ens försöka Trangiakonvertera den här, inte med den där smalt centrerade sticklågan...

Visst, man får vad man betalar för, men jag anser att Vegan är mer än väl värd merkostnaden!
Är plånboken tunn - så skulle jag spara lite längre...
/Odd
 
Bra Odd!

Vår egen konsumentrådgivare...😊.

Ja, är tanken att använda den som ett gaskök även för lägre temperatur skulle jag nog också satsa på något mer beprövat. Kostar mer men har man behovet så är det bara att bita i det sura äpplet.

Körde en test förra helgen med några gamla brännare med inverterad förbränning och till min glädje funkade två riktigt bra. Övriga inte så bra så nu vet jag det. Har faktiskt inte tänkt i dessa banor förrän nu. Under köld halvåret brukar jag numera inte använda gas men med det här resultatet blir det mer intressant.
 
Tack Odd och alla andra som deltagit i diskussionen som jag följt med intresse.
Då kan man nog fastslå att den inte är något att slänga pengar på (har tunn plånbok). Skulle jag nu komma ut i vinter när det är någon minusgrad så kör jag väl på spritbrännare alt en riktig eld och de får då ta den tid det tar och gör man upp en riktig eld så brukar man inte ha så bråttom heller.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...