Bokmärkeskaos

Jag sprar ganska många artiklar och blogginlägg som privata (ibland publika) bokmärken. jag har skapat ett antal rubriker där jag sorterar in dem. Några av dessa rubriker börjar dock bli väldigt innehållsrika. Alldeles nyss lade jag till Bertil Dismans Sarektur under min rubrik "Sarek". Den hamnade då någonstans mitt i listan. Det verkar ske helt slumpmässigt. Enklast vore om ett nytt bokmärke hamnar först eller sist i listan. Möjligen i alfabetisk ordning istället.

Jag skulle vilja ha möjlighet att själv bestämma i vilken ordning jag vill ha mina bokmärken.

Är detta möjligt?

HåkanF
 
Nu är det dags att bumpa denna förfrågan igen. Går det att ordna så att jag kan sortera lite mer bland mina bokmärken?

HåkanF
 
Hej Håkan.
Väldigt mycket i det du säger hänger väl ihop med att en bloggs princip bygger på att det senaste inlägget alltid kommer först, och när det senare kommer inlägg innebär det att äldre bilder och artiklar efter hans knuffas ut. Bloggen eller här då webbsidan blir till en aktiv plats där gamla artiklar ger plats åt nya oavsett dess kvalitet och innehåll. Det är således ett ständigt flöde. Digitala texter eller bilder fixerar ju inte, de är provisoriska.
Detta ‘flytande’ begrepp ingår i en mer förändrad estetik och påverkar i stort hur vi förhåller oss till berättandet om naturen. I och med att fotograferandet inte längre är dyrbart och i samma mening värdefullt som förr påverkar det även tidsuppfattningen och i längden kvalitén på det som skrivs här.
Bilden och berättelsen här är helt enkelt en digital bruksvara. Ett slags slit och släng. Kortlivat och flyktigt.
På senare tid har det här dessutom blivit mer och mer en marknadsföringsplats för individuella varumärken. Det gäller inte bara Utsidan men även jättelika Facebook och andra liknande sajter.

Du själv och exempelvis då även Bertil Disman tillhör ju personer som så generöst och flitigt delar med er av bilder, berättelser av hög kvalitet och otroliga upplevelser till andra. Naturligtvis önskar man då att sådana berättelser ska kunna hittas och inte bara försvinna upp i luften. Men dom gör det. Tyvärr ligger det helt enkelt i tiden att den digitala bilden är en bruksvara, en dagslända, som bara har sin korta tid i rampljuset, där den bara inte bara förmedlar ‘Jag var här’ utan ‘Jag är här’.
På så sätt börjar vi ju alla få ett förändrat seende som påverkar vad vi vill berätta om, hur vi gör det och varför.

Jag tycker själv detta är trist lite sorgligt dessutom, för en artikel hur väl den än är skriven, finns den tyvärr bara här en kort tid och det behövs bara ett par blaj-inlägg så är era artiklar borta.

En annan sak tycker jag väl och det är att skulle inte personer som du eller Bertil och andra som skriver här finnas skulle Utsidan vara betydligt sämre.
Och det finns väl tecken på att den försämras.
Kan man inte göra något åt detta du frågar om så tror jag folk med högre krav på innehåll och kvalitet kommer försvinna.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...