extrema släpningar & rödstick IXUS

Har två canon ixusar, 400 & 500 som är nåt år, dock har dom funkat helt ok till mina behov, fram till för någon månad sedan.

Båda kamerorna har drabbats av samma problem man kan ta ca 10bilder, ibland 20 och allt funkar som det ska, sen blir plötsligt bilden extremt släpig (suddig) och totalt förvrängd med extremt rödstick. allt utan att jag ändrat vare sig inställningar, ljusförhållanden eller motiv, det enda som hjälper är att låta kameran "vila" någon dag eller vecka, så kan man ta ett gäng bilder igen, men sen dyker felet upp på nytt och så där håller det på.

den går alltså från fullt fungerande, helt utan anmärkning, till att ta foton som är så kass att man int e ens kan gissa motivet.

jag har inte tappat eller stött emot kamerorna, jag kör med samma minneskort och batterier jag haft hela tiden.

otorligt tacksam om någon har nåt tips på vad det kan vara för fel
 
Batterierna kan vara boven. Pröva och byt till nya och fulladdade, innan du eliminerar det felet.
Beroende på hur urladdade batterierna varit före du laddade dem påverkar du både hur mycket laddning de tar emot och hur många laddningscykler de tål. Reklamen säger alltid 1000-tal men verkligheten säger något annat. Till råga på allt minns batterier och rättar sig efter sina sämsta laddningscykler efterhand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist extrema närbilder...hur? Fototeknik 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.