filmtips...?

Ska åka till Etiopien i mars och tänkte fota dia för första gången. Jag kommer använda min sambos minolta 505 si med 28-80 och 75-300 originaloptik. Det kommer att fotas både i öken och regnskog. Har någon några bra tips på film för detta (och även allmänt för dia), gärna lite olika prisklasser (framförallt med inriktning mot de lite billigare). Var köper man billigast film? Scandinavianphoto.se eller?

Gärna andra tips för denna typ av fotografering för en nybörjare.

MVH

Andreas
 
Smaksak

Som vanligt finns det ju inget rätt eller fel. Dels handlar det så mycket om egen smak och vad man har för krav.
Min personliga favorit just nu är Fujifilms Provia F 100 ISO. Mycket finkornig och trevlig i färgerna. Vald till årets diafilm av TIPA (Technical Image Press Associations)
Den tillhör väl inte de billigare filmerna men är prisvärd enligt mitt tycke. Kolla annars in Fuji´s Sensia II 100 ISO. Den brukar gå att få till ett hyfssat pris inkl. framkallning och montering.

»Dan
 
Tänk på att proffsfilmer är känsligare för värme och bör förvaras i kylskåp om dom inte ska användas på ett par månader.

Favoriter är för mig på proffssidan: Fuji velvia och Provia 100F.

Sen brukar jag använda Fuji Sensia som kostar 87:- med ram o framkallning.

Det billigaste jag sett e på Expert som brukar ofta sälja Agfachrome inklusive framkallning o montering i ram för 69:-


http://www.hegethorns.se/ har mycket bra priser på tio-pack
 
Sensia...

Har med era tips som bakgrund kollat runt lite och tycker att Fuji Sensia verkar vara något för mig. Jag undrar dock om det är ngn skillnad på Sensia och Sensia II? Vissa har det ena och vissa det andra i prislistan, eller är det samma film som åsyftas? Verkar som en bra film även om jag inte lyckats hitta den för 87:- inkl framkallning och ramning (om man inte beställer 10 rullar med samma ASA vilket känns lite överdrivet till att börja med (och då dessutom nära 100:- frakt)) , men i alla fall under 100 lappen.

Dessutom....bör man köra på 100 ASA film? Blir det inte för ljusokänsligt tex i skog med teleobjektiv. Jag är inte tillräckligt entusiatisk för att orka bära med mig stativ. Jag har själv resonerat att 100 borde vara bra i öknen och andra ljusstarka sammanhang (kanske rent av 50?) och sedan 200 i tex skog med slutet krontak som släpper i lite mindre ljus samt till allroundfotografering på hemmaplan i sverige och sedan åter 100 film för skidturer på vintern? Vad tror ni?

/Andreas
[Ändrat av ala 2001-02-14 kl 16:16]
 
Sensia 11 är den nyare varianten. Ska vara bättre emulsionsteknik i den, än den äldre.
Är det ingen större prisskillnad så ta Sensia 11.

Med 100 ASA film i skog på bländare 8 behövs det stativ.

I öknen i dagsljus ska det räcka med 100 ASA.
Tänk på att bilder många gånger kan bli bättre i annat ljus än i "hårt" dagsljus.
Strax innan solen är på väg upp tex...
Men då kanske det behövs stativ även där.

Skidåkning i dagsljus räcker 100 ASA.
Tänk på att man brukar behöva exponeringskompensera när man tar skidåkarbilder. Annars blir skidåkarna mörka.

Till naturbilder ta Velvia som har 50 ASA men då får du ta med stativet. Naturbilder med dia som det ligger en del tanke bakom så använd stativ och en trådutlösare eller självutlösare. Då kan du oxå testa längre tider och utnyttja ljuset på ett helt annat sätt.
 
Agfa: bleka färger!

Har testat agfas CT diafilmer och jämfört med fuji och kodaks iso 100 filmer så är agfa ganska blek i färgerna. Agfa RSX (proffsfilm) är bättre. Den är dock mycket dyrare.
 
Håller med

Jag håller med om att Sensia är en bra standardfilm. Jag använder den mycket, och tycker att den är bra och billig. En annan bra film är Kodak Elite som inte heller är speciellt dyr. Den har lite annan färgskala än Fuli, men passar bra i vissa sammanhang.

När det gäller fotografering i tät skog så är det bara stativ som gäller. Med 100 ASA film får man ofta tider ner mot 1/2 till 1/8 sekund. Det innebär att en 200-film inte hjälper speciellt mycket. Man måste upp över 400 ASA (kanske 800 eller 1000) för att få vettiga tider, och diafilmer i dessa känslighetsklasser är inte mycket att ha. Nej, då rekommenderar jag ett lätt, ihopfällbart stativ ( t ex Hama Traveller) som man kan bära med sig överallt.

MVH

Peter Ask
 
Filter och film i tropikerna

Hej,

kul resa, området verkar otroligt spännande!

I tropikerna är det några saker man bör tänka på. Dels fukten, som kan vara ett gissel. Ta med påsar med "Silica gel", (sånt som följer med nya kameror för att ta upp fukt), tror Hama har sådana lösa till försäljning. Om man får fuktproblem, lägg påsarna, objektiven och kameran isär inuti en plastpåse över natten så dras fukten ut.

Mitt på dagen är ljuset väldigt hårt nära ekvatorn. I ökenmiljö kan man använda varmfilter, t.ex. 81B eller t.o.m. 81C (81C extremare). Nära skog och vatten mitt på dagen är ett polfilter bra.

Jag föredrar Velvia i nästan alla sammanhang. Jag tycker bättre om Provia än Sensia. När det gäller filmval är det väldigt mycket personlig smak som spelar in.

Trevlig resa!

Staffan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...