Lätt utrustning för Alaska-Yukon

Jag har tittat lite på skillnaderna mellan Andys packning och min Sarekpackning från förra veckan, framförallt vad det gäller de tre stora. Det är ju alltid här man kan göra de stora viktvinsterna.

Hans bärutrustning, en Golite Pinnacle, väger 900 gram, min väger 655 (ULA Ohm) eller 2000 gram, beroende på om man räknar in rulkan eller inte. Rimligtvis bör man räkna in rulkan. Här drar han ifrån 1100 gram. Min uppfattning är givetvis att rulkan är mer än väl värd sin vikt i minskad energiåtgång.

Hans sovutrustning väger 1810 gram för sovsäck (Golite Adrenaline -18 C och 1360 g) och liggunderlag (Ridgerest Solar 450 g). Min väger 2185 g för sovsäck WM Ultralite Super 885 g, hemsydd syntetquilt 640 g, Getouts Goodpad 400 g och Neoair Small 260 gram). Här drar han ifrån ytterligare 275 gram. Min uppfattning är givetvis, självgod som jag är, att jag får ut väldigt mycket i sovkomfort med min lösning, vilket jag gärna betalar 275 gram för.

Hans skydd väger 400 gram för MLD SoloMid, mitt väger 1300 gram för ett Black Diamond Firstlight. Här drar han ifrån 900 gram. Och naturligtvis tycker jag att min lösning är att föredra. Mina erfarenheter av hur hård vind blåser in finkorning snö genom minsta öppningar och myggnät gör att jag vill ha ett tält med ripstop som omger mig på alla håll, vid behov.

Växlade ett e-mail med Chris Townsend om detta, han var i Sarek för några år sedan med ett Golite Hex 3. Om det går att gräva ned tältet och lägga på snö runtom föredrar han ett enkelvävstält utan botten för vinterbruk. Så jag är kanske för konservativ...

Summan av kardemumman är att Andrew ligger 2,4 kg lättare än mig på de tre stora, vilket förklarar det mesta av skillnaderna i basvikt. Men hans syfte är ju att ligga så minimalt det går och överleva. Han räknar med diverse olidliga nätter, där han helt enkelt får härda ut.

Me, I'm too old for that shit...

Jörgen
 
Tält och tält

Han skriver:
Shelters. My winter shelter, an eVent alpine bivy, is admittedly minimalist. But I think it's the only ultralight shelter that's appropriate for the task -- I don't think it's possible to successfully or confidently stake down a non-freestanding shelter (e.g. the MLD SoloMid that I'll be using later) in the Arctic's loose snow and high winds. In contrast, the bivy is very low-profile, requires no stakes, and can be used inside a snow cave or quickly protected with a snow wall. The SoloMid will be my choice once I can regularly camp on snow-free ground -- its pyramid design offers excellent storm protection for very little weight. And when the bugs hatch, I will use the Innernet.

Betyder detta att han sover i ett sovsäcksöverdrag utan tält?

Tält och tält - sånt där är tvivelaktiga nymodigheter! Antager att han funnit sann inspiration i denna underbara journalfilm: Iglooister
 
Som väl många vet är Andrew Skurka tillbaka efter att ha cirklat Alaska. Han har blivit National Geographics *Adventurer of the year' och Backpackers 'Person of the year' på kuppen. Och visat att man kan skida, vandra och packrafta sig runt en av världens största vildmarker med en basvikt på 8-9 kilo plus mat på ryggen. Så vitt jag kan begripa borde man inte behöva mer för att gå Kungsleden.

Här är lite bilder:
http://andrewskurka.com/AK10/index.php

Jörgen
 
Precis som du själv skriver skillnaden mellan en expedition och en utflykt ligger mest mellan öronen.
Vid min ålder ägnar vi oss mest åt det senare.
Intressanta länkar och ideer men inget direkt nytt under solen.
Lätt är bekvämast oftast. Stabila högtryck ger mycket apelsinväder till låg vikt.
 
Och visat att man kan skida, vandra och packrafta sig runt en av världens största vildmarker med en basvikt på 8-9 kilo plus mat på ryggen. Så vitt jag kan begripa borde man inte behöva mer för att gå Kungsleden.
Jörgen

Kungsleden är 45 mil stig. Jag slår vad om att det går att gå den med 1.5 kg packning + "mat". Jag tänker mig ett riktigt miserabelt skydd, dunsovsäck och "mat" som man bara behöver blöta upp. Men vem skulle vilja göra det?
 
Han har väldigt bulkig mat. Han pratar om torrmat (som är riktigt rejäl i volym, x3 i bulkighet från vanlig mat) och även Pringles som snacks (enormt mycket luft i en burk).

Hur fasen får han plats med all mat eftersom det verkar som han är utanför civilisationen rätt mycket?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.