Materialförsvagning?

-Patric-; sa:
detta stärker bara mina åsikter om Trangia-conteinerna..

1. tunga
2. fula
3. klumpiga
4. dålig och bristfällig prestanda
5. smälter????

Andra brännare och andra vindskydd har å andra sidan andra problem! Totalt sett lär Trangia med spritbrännare vara minst problemfritt.
 
Faktum är att jag har ett Optimus Nova och ett Primus Solo som jag ska ge en ärlig chans. Det som tidigare har hållt mig kvar vid Trangia har varit vindskyddet, men nu när jag vet hur lätt det smälter (?) så är jag öppen för andra lösningar.
 
I ärlighetensnamn, trangia är osexigt, trist, klumpigt och ganska omodernt.. Men det funkar, det funkar till och med ganska bra i de flesta lägen.. Dom flesta börjar med detta kökens Volvo 240 men går senare över till lite modernare och mer genomtänkta lösningar.. Var inte rädd att lägga ditt tuunga trangia kök i en låda på vinden och förnya dig lite med lättare och smartare alternativ..
 
Finns det bättre?

johanniska; sa:
Faktum är att jag har ett Optimus Nova och ett Primus Solo som jag ska ge en ärlig chans. Det som tidigare har hållt mig kvar vid Trangia har varit vindskyddet, men nu när jag vet hur lätt det smälter (?) så är jag öppen för andra lösningar.

Detta med att man lyckas få så hög värme med en spritbrännare så att undre vindskyddet deformeras låter som ganska extremt. Värmen från brännaren borde i första hand spridas uppåt till kastrullen / stekpannan. I det här fallet kan man undra om bränsle brunnit under brännaren i stället eller om vinden dragit med sig lågorna baklänges nedåt pga ofördelaktiga förhållanden. Hade du lock på köket? Var lockkanten vänd uppåt eller nedåt? Dessutom så är det inte så stor effekt på Trangias spritbrännare. Fotogen och bensinbrännare i Trangiat har betydligt större effekt och det går bra. Man kan räkna med att det blir viss kylning av undre vindskyddet via lufttillströmingen via hålen på det undre vindskyddets vertikala aoch horisontella ytor. Hålen på undre vindskyddets vertikala yta skall vara vända mot vinden. Det kan ibland vara idé att tejpa för hälften av dessa hål för att minska draget men att vända hålen med sidan mot vinden eller från vinden verkar inte funkis.

Och så till Patric, i stället för att skälla på Trangias vindskydd skulle du kunna beskriva vad du använder i stället och på vilket sätt din lösning Pocket rocket? är överlägsen.

Spritbrännare tycker jag personligen är en sekunda värmekälla.

Thure
 
Har varit med om det

På en paddeltur i de östgötska skärgådarna i åttiotalets sista år förstörde jag en kamrats Trangia med spritbrännare på i denna tråd relaterat sätt. Ett stort hål smälte upp vid lufthålen och undre delen av vindskyddet började säcka.

Jag trodde, tills nu, att detta var en unik händelse.

Jag har aldrig erfarit problemet med mitt Trangia, jag använder gas sommartid och KAP:s brännare för fotogen vintertid.

Nåväl det som hände med spritbrännaren och Trangiaköket anser jag inte var handhavandefel utan bristande konstruktion. I o. f. s. anser jag att Trangias lösning är en av de bästa för vindskydd, men sprit som bränslelösning anser jag vara kass.
 
Re: Finns det bättre?

thureb; sa:
Och så till Patric, i stället för att skälla på Trangias vindskydd skulle du kunna beskriva vad du använder i stället och på vilket sätt din lösning Pocket rocket? är överlägsen.

Thure

Har aldrig sagt överlägsen men däremot lättare och smartare..

jag kör inte bara pocketrocket, jo nästan.. jag har ju min XGK också.. just nu är det ett hemmabygge på gamla ölburkar.. Problemet med Trangia är v i k t e n, och den motiveras inte av en mycket bättre funktion.. Trangia är en klumpig häck helt enkelt!
 
Trangia må vara tungt men det är oslagbart tillsammans med KAP brännaren. Sedan får ni ha era multiflach hypergas ultralight kök bäst ni vill. Jag får alltid igång mitt kök oavsett väder och plats (nästan). För jag e bäst i världen hohoho:)

/mattias
 
norpan_; sa:
Trangia må vara tungt men det är oslagbart tillsammans med KAP brännaren. Sedan får ni ha era multiflach hypergas ultralight kök bäst ni vill. Jag får alltid igång mitt kök oavsett väder och plats (nästan). För jag e bäst i världen hohoho:)

/mattias

jepp.. och det är mycket effektivare att kasta skithårda stenar istället för att använda studsare vid jakt..
 
-Patric-; sa:
jepp.. och det är mycket effektivare att kasta skithårda stenar istället för att använda studsare vid jakt..

Skithårda stenar väger bra mycket mindre än en studsare. Dessutom är det billigare och går att få tag på i alla länder.
Metoden är ju beprövad i flera hundra tusen år - det är ju arrogant att tro att västvärldens nymodigheter plötsligt skulle åsidosätta det!

Nej, vi måste ta tillvara dessa urgamla färdigheter innan mänskligheten glömmer!
 
jag ber om ursäkt för mitt övertramp..

*undrar stilla vad gubbarna i Jaktlaget kommer att säga nästa älgjakt*
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...