Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar

Är på väg upp till Jämtlandsfjällen för första gången på 20 år med min hund som inte har någon fjällvandring. Hunden kommer givetvis vara kopplad. Är dock nyfiken på rensitatutionen där. Kommer inte ihåg att jag sett några där. Någon som kan fylla i mina minnesluckor?
 
Är på väg upp till Jämtlandsfjällen för första gången på 20 år med min hund som inte har någon fjällvandring. Hunden kommer givetvis vara kopplad. Är dock nyfiken på rensitatutionen där. Kommer inte ihåg att jag sett några där. Någon som kan fylla i mina minnesluckor?

Det finns ren i Jämtlandsfjällen. I svenska fjällkedjan kan du räkna med ren ner tom Idre som har den sydligaste samebyn. I norska fjällen finns det vildren även så långt söderut som Hardangervidda dvs SV Oslo.
 
I Sverige bedrivs renskötsel i hela fjällkedjan, från Idre sameby, som är den sydligaste, och norrut.
Räkna med ren överallt (beroende på säsong) i Jämtlandsfjällen. Strörenar kan dessutom finnas var som helst när som helst på året. Söder om E75 finns Tossåsens och Handölsdalens samebyar.
I Sverige finns endast "tamren", inte vildren.

I Norge, på Hardangervidda, finns ca 10 000 vildrenar och mycket begränsad renskötsel med "tamren". I Norge börjar det egentliga renskötselområdet ungefär i höjd med Funäsdalen, och sedan norrut. Allt enligt en samekvinna som jag träffat i kanten av Hardangervidda.

Här finns information om samer och renskötsel

https://www.sametinget.se/

/Thor
 
Är på väg upp till Jämtlandsfjällen för första gången på 20 år med min hund som inte har någon fjällvandring. Hunden kommer givetvis vara kopplad. Är dock nyfiken på rensitatutionen där. Kommer inte ihåg att jag sett några där. Någon som kan fylla i mina minnesluckor?

Renar på Getryggen (Storulvån) i lördags... (Dotterns första renar. Hon blev lite sur för att deinte ville bli klappade ;) )
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    59.9 KB · Visningar: 754
Gick från Ramundberget-Fältjägaren-Helags-Ekorrdörren-Nedalshytta -norska sidan av Sylarna- Sylarna-Gåsen-Vålåstugan-Helags-Fältjägaren-Ramundberget och det var renar i princip överallt.

Det enda ställe som jag hade hunden okopplad i korta stunder var vid vindskyddet efter Gåsen. Var nog för stenigt för renarna där.
 
Renar på vinterfjället

Tänkte ta upp hunden på hans första vintertur.

Jag är van vid vinterfjället men det är första gången jag har hund med mig på vintern.

Jag har inget minne av att ha sett renar på vinterfjället, antagligen så har man tagit ned dem till skogen. Men tänker att det är bäst att fråga iaf. Är det några fjäll där det kan finnas renar på vintern? Vid vilken tid på året så brukar samerna ta upp renarna på kalfjället igen?

Och som vanligt så tänkte jag inte låta honom springa okopplad utifall den frågan kommer upp igen. :)
 
Nära trädgränsen kan man hitta renar på vinterfjällen.

På vårvintern rör sig flockarna tillbaks till kalfjället för kalvningen som sker i maj.

Thure
 
Visst finns det renar på vinterfjället.
Bilderna är tagna vecka 8 i Jämtlandsfjällen (Hållfjället mellan Ottsjö och Edsåsdalen).
 

Bilagor

  • IMG_0027.jpg
    IMG_0027.jpg
    23.3 KB · Visningar: 347
  • IMG_0050.jpg
    IMG_0050.jpg
    34.6 KB · Visningar: 317

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...