Använda brygga?

Jag anser inte att nöd bryter rätt i detta fall. Att riskera att plurra är något alla långfärdsskridskoåkare räknar med att göra och är utrustade för. Normalt finns inga bryggor i närheten och då byter vi om på isen. Att använda en brygga måste därför betraktas som något som görs av bekvämlighet (precis som när vi fikar på någons brygga) men som inte är nödvändigt för att bryta nödläget. Hade det istället handlat om en person utan utrustning, en kall januarikväll hade det kanske varit rimligt att gå ännu längre, exempelvis att bryta sig in i en stuga.

Att använda någon annans brygga av bekvämlighet bör väl vara OK enligt allemansrätten. Detta under förutsättning att bryggan ej ligger i anslutning till tomt. Att ägaren upppmärksammade TS på sin brygga borde väl tyda på motsatsen.

Som ni ser är detta min första post på utsidan, för tydlighet vill jag nämna att jag inte har något att göra med den aktuella bryggan. Inte med någon annan heller, förutom som fikagäst,


Jag delar helt din uppfattning.
 
Men hela poängen med allemansrätten är ju att man inte ska behöva hålla på och krångla med att ta reda på vem som äger marken. Så länge det inte är en tomt eller mark som kan ta skada (odlingsmark) så ska man kunna vistas där (vistas betyder inte att man får störa eller förstöra) utan att behöva springa ta reda på vems marken är.

Om det nu skulle vara obligatoriskt att fråga så borde det vara obligatoriskt med skyltning om vem man kan fråga. Och markägaren ska såklart alltid vara tillgänglig för att man ska kunna fråga. Om markägaren är bortrest så ska det finnas en ersättare som kan ta frågorna. För annars kommer alla markägare att göra det så otydligt som möjligt vem som äger marken, så att ingen ska kunna fråga dem om lov.

Man kan pckså med vänlighet fråga då en markägare (verklig eller inte) dyker upp på plats om man inte vill göar sig omaket att kolla före. Inte direkt mötas med konfrontation och hävda att jag har minsan rätt att vara här.

/Patrik, som fortfarande tror på vänlighet
 
Ja har man byggt en brygga på annans mark e det ju klart en annan sak. Då borde den forslas bort och anmälas eftersom den är avsedd att ligga där för gott.

Om man nu tycker att vem som helst kan nyttja nån privata egendom - varför bara bryggor isf? man kan väl även gå in och sova i nåns tält eller i baksätet på en parkerad bil? egendom som egendom väl? man ska väl inte ens behövs fråga om lov? klampa på ba' och protesterar nån så e det bara att öppna kaffetermosen och luta sig tillbaka. eller?

Så enkelt är det inte avseende brygga på annans mark. Min brygga ligger inte vid min tomt - den ligger "i skogen" och den ligger där helt legitimt. Jag betalar en årlig avgift till kommunen som äger skogen för att jag ska få ha min brygga där. Kommunen gör ingen vinst på detta. Syftet för kommunen är förutom att ge kommuninevånare möjlighet att ha en bygga i närheten till sitt boende också att bryggor annars är markägarens )dvs kommunens) ansvar. Skulle det finnas en dåligt underhållen brygga på kommunens mark och någon skadar sig t ex genom att trampa igenom en murken planka så kan kommunen hållas ansvarig för detta (förklarat för mig av kommunen då avgiften infördes). I avtalet med kommunen förbinder jag mig att hålla bryggan i gott skick, helt på egen bekostnad. Några bryggor bredvid min saknar någon ägare/någon som gör anspråk på den (troligen avflyttade från området) och de kommer sannolikt att forslas bort av kommunen.
Några tonårskillar brukar fiska från min brygga och jag vet att de sköter sig och det säger jag inget om - tvärtom kanske de skrämmer bort några båttjuvar.

/Patrik, som idag såg att omslagspappret till någon brygglånares engågnsgrill fortfarande sitter inklibbat i några bryggplankor efter vintern - märkligt hur det kan sitt så "bra" trots höstregn, snö, is och tö igen
 
Man kan pckså med vänlighet fråga då en markägare (verklig eller inte) dyker upp på plats om man inte vill göar sig omaket att kolla före. Inte direkt mötas med konfrontation och hävda att jag har minsan rätt att vara här.

Men då är vi tillbaka där vi var innan: Hur vet jag att det är markägaren? Vi har minst en person som i tråden vittnat om en person som betedde sig som markägare men inte var det.

Ponera att jag sitter och fikar på en brygga (som inte är min) och så kommer det några andra och sätter sig där. Jag vill sitta ensam, så jag säger till dem att det här är en privat brygga, ni får fika nån annanstans. Ska de då flytta på sig?
 
Jag anser inte att nöd bryter rätt i detta fall. Att riskera att plurra är något alla långfärdsskridskoåkare räknar med att göra och är utrustade för. Normalt finns inga bryggor i närheten och då byter vi om på isen. Att använda en brygga måste därför betraktas som något som görs av bekvämlighet (precis som när vi fikar på någons brygga) men som inte är nödvändigt för att bryta nödläget. Hade det istället handlat om en person utan utrustning, en kall januarikväll hade det kanske varit rimligt att gå ännu längre, exempelvis att bryta sig in i en stuga.

Att använda någon annans brygga av bekvämlighet bör väl vara OK enligt allemansrätten. Detta under förutsättning att bryggan ej ligger i anslutning till tomt. Att ägaren upppmärksammade TS på sin brygga borde väl tyda på motsatsen.

Ja det är klart att det finns olika grader av helvete men även om man har tagit höjd för att man kan plurra och givetvis kalkylerat med den risken så tycker jag nog det är jag själv som, vid varje enskilt tillfälle, avgör om det är ett "nödläge" och var på skalan det ligger. Omständigheterna får avgöra och jag får givetvis ta konsekvenserna för detta avgörande.

Och egentligen tycker jag inte att just den frågan är något problem.

mvh thomas
 
Den som väljer att anlägga en brygga på en plats vilken allmänheten har tillträde till enligt allemansrätten får väl helt enkelt acceptera läget?

Vatten brukar vara tillgängligt via allemansrätten och bryggor lägger man oftast vid eller i vattnet dvs alla som bygger en brygga ut i vattnet bör räkna med att den används av andra?


I fallet med någon som plurrat så känns det som jag snarare skulle fråga om de vill ha något varmt att dricka och/eller komma in och värma sig än att köra bort dem men efter att ha sett hur en nyrenoverad brygga kan se ut efter en vinter med isfiskare (sparkmedar) och skridskoåkare utan skenskydd så förstår jag att en del har tröttnat på besök.
 
öööh... va????

En kort enaktare om hur detta möte skulle förlöpa i min värld, dvs i det förnufts- och empatistyrda land jag valt till mitt och lärt mig älska, där man kan konsten att prestigefritt anpassa sitt handlande till situationen hellre än att till varje pris hävda principer, hålla på former och upprätthålla hierarkier.

Rollpersoner:
En nyplurrad skridskoåkare (NS)
En ägare till en insjöbrygga (ÄI)

Plats:
ÄI's brygga.

(NS har just tagit sig in till bryggan och byter om, när ÄI råkar passera förbi.)
ÄI: Hej, ojdå, har du plurrat?
NS: Hej, ja det har jag men det är ingen fara, är det OK att jag byter om här?
ÄI: Självklart, behöver du hjälp?
NS: Tack, det fixar sig, jag tänkte också ta en slurk kaffe för att få upp värmen; vill du ha?
ÄI: Ja tack, gärna om du har så det räcker!
(tar fram en liten fickplunta)
Ska jag bättra på kaffet lite så du får upp värmen, höhö?
NS: Jamen då måste vi grunda lite först, här har jag ett par vetebullar!

(NS och ÄI sitter på bryggan en stund och fikar ihop under ett trevligt samspråk, varefter de tar adjö och fortsätter åt var sitt håll.)

SLUT
 
Tänk vad vi kan åstadkomma!

Litet vänlighet och omtanke om varandra i stället för att "ha taggarna utåt". Det gäller både på bryggan och här i forumet.
Tack Joanna.
 
Ja du, oavsett hur det stod till med tomträtt kontra allemansrätt är man ju snudd på psyksjuk om man ger sig på en plurrad person mitt i vintern för att den står på ens brygga och byter om. Om nu inte TS glömt att ta av skridskorna under ombytet och stod där och demolerade bryggan, då kan jag ju sympatisera med lite negativa känslor från bryggägaren.
 
Ja du, oavsett hur det stod till med tomträtt kontra allemansrätt är man ju snudd på psyksjuk om man ger sig på en plurrad person mitt i vintern för att den står på ens brygga och byter om. Om nu inte TS glömt att ta av skridskorna under ombytet och stod där och demolerade bryggan, då kan jag ju sympatisera med lite negativa känslor från bryggägaren.

Det är lite svart att byta om med skridskorna på...
Håller för övrigt helt med Johanna.
Mvh Veni
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...