Använda brygga?

Plurrade på långfärdsskridsko härom vintern. Tog mig upp och åkte till en privat brygga för ombyte. Bryggan låg inte i anknytning till en hustomt men hade en skylt med texten "privat".
En arg markägare dök upp och sa åt mig att försvinna. Jag svarade att jag måste byta kläder efter plurrning och att nöd bryter lag. Han menade att jag fick skylla mig själv.
När jag väl var ombytt, tog jag fram min termos och förklarade att jag tänkte fika också, vilket gjorde honom totalt rasande. Jag sa åt honom att han fick väl göra polisanmälan och menade att allemansrätten gäller även privata bryggor, som inte ligger intill hustomt. Han ville ha mitt namn och adress, vilket han fick. Har ännu inte hört av någon polisanmälan.
Vem av oss har rätten på sin sida?
 
Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida

"Att tillfälligt förtöja eller bada vid en brygga som ligger utanför en tomt finns det inget förbud mot. En förutsättning är naturligtvis att den som äger bryggan inte blir hindrad från att använda sin brygga."
 
Plurrade på långfärdsskridsko härom vintern. Tog mig upp och åkte till en privat brygga för ombyte. Bryggan låg inte i anknytning till en hustomt men hade en skylt med texten "privat".
En arg markägare dök upp och sa åt mig att försvinna. Jag svarade att jag måste byta kläder efter plurrning och att nöd bryter lag. Han menade att jag fick skylla mig själv.
När jag väl var ombytt, tog jag fram min termos och förklarade att jag tänkte fika också, vilket gjorde honom totalt rasande. Jag sa åt honom att han fick väl göra polisanmälan och menade att allemansrätten gäller även privata bryggor, som inte ligger intill hustomt. Han ville ha mitt namn och adress, vilket han fick. Har ännu inte hört av någon polisanmälan.
Vem av oss har rätten på sin sida?

Det finns inget som kan hindra dig från att använda en brygga som inte ligger i direkt anslutning till en tomt. Du får inte hindra eller begränsa markägarens möjlighet att använda bryggan, annars finns inga begränsningar.
Viktigt att inte ge efter för såna där hot. Annars har vi snart privat-skyltar i varje skogsbacke.
 
Allemansrätten är inte detaljreglerad så det är en tolkningsfråga. Hur privat är en brygga som inte ligger på tomtmark?

Lite förslag till tolkning av allemansrätten för skridskoåkare kan du hitta i denna artikel https://www.sssk.se/kunnande/allemansratt

Privata bryggor brukar räknas som icke tillåtna i skrifter om allemansrätten.

Thure
 
Ny tolkning?

Enligt Naturvårdsverket omfattas bryggor, som inte ligger i anslutning till hustomter, av allemansrätten. Se inlägg av Johan123 härovan.
Tror det är viktigt för friluftsfolket att hävda myndighetens tolkning härvidlag.
Många gånger finns inga bra rastplatser för skridskoåkare än just bryggor. Sak samma för kanotister och andra småbåtsägare. Duger gott att undvika bryggor, som ligger vid tomtmark.
 
Enligt Naturvårdsverket omfattas bryggor, som inte ligger i anslutning till hustomter, av allemansrätten. Se inlägg av Johan123 härovan.
Tror det är viktigt för friluftsfolket att hävda myndighetens tolkning härvidlag.
Många gånger finns inga bra rastplatser för skridskoåkare än just bryggor. Sak samma för kanotister och andra småbåtsägare. Duger gott att undvika bryggor, som ligger vid tomtmark.

Jag tycker (notera TYCKER, och inte vad lagen säger) att man inte ska planera skridskotur med fika på annans brygga. Det blir lätt spår av fika och någon har lyckats kleta/bränna fast omslagspapper till engångsgrill på min brygga (som inte ligger på tomten) och det satt kvar hela sommaren och såg fult ut. Att söka nödhamn vid plurr på annans brygga ser jag inga problem med men föredrar att fika på mer naturlig plats.

Dock tolkar jag naturvårdsverkets text som att det är tillåtet så länge det är tillfälligt och inte hindrar ägarens egna brukande.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

/Patrik
 
Här ligger väl tolkningsproblemet. Hur avgörs vad som är tomtmark?

Enl. Naturvårdsverket

"Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig"


Glasklart, eller....?
 
Bryggan låg inte i anknytning till en hustomt men hade en skylt med texten "privat".

Fråga kommunen om de har gett tillstånd till skylten. De uppskattar om de får in tips på (eventuellt) olagliga skyltar.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/
Personligen så tycker jag att det är viktigt att göra. Så att man håller det området som är allmansrättsligt tillgängligt för allmänheten.
Jurister skulle förmodligen råda dig till att där och då utgå ifrån att skylten är korrekt och rätta dig efter den. De är "försiktiga" av sig...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.