Argument för att vintertälta med barn

Känner igen det där lite.
Min fru delar väl inte helt mitt och mina söners (4 samt 6år) intresse för friluftsliv och kan då rakt inte förstå det fina med att tillbringa en natt utomhus.
...
Ibland kan jag iofs vakna på nätterna och bli lite orolig när jag ser att någon av grabbarnas armar slunkit ut ur sovsäcken, men är övertygad om att dom skulle vaknat av att det var kallt innan det blev någon faktisk fara för köldskador på armen.

Känner igen det också. Fast för min del är det maken som tittar lite snett på en när man skissar planer för att sova ute med barnen. Men jag tror han vant sig något efter ett tiotal nätter på gräsmattan...

Även mina barn har sovit bättre i vagn ute än inne. De sov ute i vagn på dagis och då nojjade jag lite när det var -15. Men de var nästan för varma när jag ibland kom och hämtade dem direkt ur vagnen. Då kunde jag slappna av...

Lilltjejens hand hade slunkit ur sovsäcken i vagnen hemma en gång (hade tunn tumvante på och ca -10 grader). Den var iskall! Men hon sov...

...hmmm....man kanske skulle ta en tältnatt näste helg med grabben... :)
 
Visa något avsnitt av den norska tv-serien om vildmarksbarnen där de tältar mitt i kalla vintern (och snarar ripor om jag minns rätt). Då ser hon hur de trivs och mår bra! Tror man kan hitta avsnitt på Youtube om inte nrk:s "playtjänst" fungerar här i Sverige.
Det är f.ö. en trevlig serie om allt möjligt friluftsliv med barnen i centrum.
 
Visa något avsnitt av den norska tv-serien om vildmarksbarnen där de tältar mitt i kalla vintern (och snarar ripor om jag minns rätt). Då ser hon hur de trivs och mår bra! Tror man kan hitta avsnitt på Youtube om inte nrk:s "playtjänst" fungerar här i Sverige.
Det är f.ö. en trevlig serie om allt möjligt friluftsliv med barnen i centrum.

Säsong 1 & 2 är nog inte tillgängliga utanför Norge

http://tv.nrksuper.no/serie/villmarksbarna
 
Slutrapport

Tack för alla bra argument.

Så här avlöpte det:
Frun och tvåårigen följde med ut i skogen och fikade, tände brasa och såg ut en bra tältplats innan de vände hemåt.

Femåringen var mycket nöjd.
Hon sov i sin Deuter Starlight EXP instoppad i en sommarsäck och med några värmekuddar att mysa med.
Klagade till och med på att det var lite för varmt...

Temperaturen höll sig mellan -10 och -5 med ett lättare snöfall under natten.

Slutet gott allting gott.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.