Argument för att vintertälta med barn

Jag och femåriga dottern hade tänkt tälta i natt.
Det är runt -10 grader.
Vi har ordentliga grejer och jag har köpt lite värmekuddar (sådana där engångs tåvärmare man har i skorna) för lite extra komfort.

Så till dilemmat: Min kära hustru, tillika barnet mor, emotsätter sig övningen med hänvisning till att det är för kallt och att det då kan vara ospecificerat farligt att tälta med barn.

Så, kan någon bistå med fakta och argument?
 
1. Du kan säga att ni stanna nära huset så att ni kan komma in igen om det känns för kallt.

2. Om hon har bra utstyr till sig själv, så kan hon ju följa med. Mycket roligare.
 
Ospecificerat farligt?

Googla fram lite länkar om småbarn i barnvagn vintertid, där brukar det finnas bra fakta om att det är ofarligt med kallt väder.

Varför skulle det vara farligare att sova i tält än att vara ute och åka pulka i minusgrader?
 
Vi lät alltid dottern sova ute i barnvagn och fårskinnspåse då hon var i 5mån - 2,5år hon sov mycket längre ute i 10-20 minus än inomhus vilket är skönt som förälder. Det var vanligare att hon var för varm än för kall.
 
På tomten eller i närheten av bil så kan man ha täcken och filtar, man behöver inte ha sovsäck eller annan campingutrustning
 
Vi lät alltid dottern sova ute i barnvagn och fårskinnspåse då hon var i 5mån - 2,5år hon sov mycket längre ute i 10-20 minus än inomhus vilket är skönt som förälder. Det var vanligare att hon var för varm än för kall.

Samma sak med våra barn, de sover otroligt mycket bättre utomhus.
 
Min dotter är 4,5 och vi tältade ute förra helgen, det var ca 5 minusgrader och hon hade en barnsovsäck som vi stoppade inuti min tunna sommarsäck, hon sov hela natten och var varm som en kamin.
 
Känner igen det där lite.
Min fru delar väl inte helt mitt och mina söners (4 samt 6år) intresse för friluftsliv och kan då rakt inte förstå det fina med att tillbringa en natt utomhus.
Första ggr vi vintertältade var minsta grabben 2år och det var ca 10-12minus.
Eftersom min fru var helt övertygad om att vi alla skulle avlida fick jag tjata en bra stund. Första natten låg vi på 30m avstånd från huset:).
När min fru kom ut o väckte oss vid 9 snåret på morgonen insåg hon att alla inte bara levde utan dessutom hade sovit 12h i sträck:).
Efter det har det inte varit några bekymmer.

Ibland kan jag iofs vakna på nätterna och bli lite orolig när jag ser att någon av grabbarnas armar slunkit ut ur sovsäcken, men är övertygad om att dom skulle vaknat av att det var kallt innan det blev någon faktisk fara för köldskador på armen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.