Allemansrätten

Aha, där ser man. Men lite konstigt ändå , för man får ju bara tälta på två tre ställen i skogen.
Tydligen anser man att tälta gör större skada än att folk eldar på marken.
Lite konstigt, men det kanske är vanligt?
Nja, under perioden 1/5-30/9 måste man hålla eldande och tältande på angivna platser, övriga året inga sådana restriktioner.

Antagligen kombination av yngelperiod och semestertider som gör att man vill ha lite mer kontroll under den angivna perioden. Likartade restriktioner för tält och eldar kort sagt.
 
Niking, nu har du helt tappat tråden!

Att det är mest synd om markägare här i världen vet vi redan. Du har nämnt det ett par gånger.

Men äganderätten påverkas knappast av att någon frågar om lov att vistas på marken som tråden handlar om. Du slår in öppna dörrar med ditt tjat.

Skogsbrand är inte något som eftersträvas av annat än störda pyromaner (eller enstaka planerade kontrollerade avbränningar i ekologiskt vetenskapligt syfte), och bara för att det råkar finnas delar av ekosystemet som drar nytta av bränder som råkar inträffa mer oplanerat, så är ju knappast brandnäva, nattskärra eller sotsvart praktbagge några som orsakar brand eller hotar äganderätten. Att jägare, ryska diplomater eller åska ibland orsakar skogsbrand har ju inte med allemansrätten eller äganderätten att göra.
Du jagar bara dina spöken i denna tråden.
 
Niking, nu har du helt tappat tråden!

Att det är mest synd om markägare här i världen vet vi redan. Du har nämnt det ett par gånger.

Men äganderätten påverkas knappast av att någon frågar om lov att vistas på marken som tråden handlar om. Du slår in öppna dörrar med ditt tjat.

Skogsbrand är inte något som eftersträvas av annat än störda pyromaner (eller enstaka planerade kontrollerade avbränningar i ekologiskt vetenskapligt syfte), och bara för att det råkar finnas delar av ekosystemet som drar nytta av bränder som råkar inträffa mer oplanerat, så är ju knappast brandnäva, nattskärra eller sotsvart praktbagge några som orsakar brand eller hotar äganderätten. Att jägare, ryska diplomater eller åska ibland orsakar skogsbrand har ju inte med allemansrätten eller äganderätten att göra.
Du jagar bara dina spöken i denna tråden.

Att det hittas brandgynnade arter triggar ju som bekant de stöldsugna naturvårdare, det oavsett vad som startat skogsbranden. Så nog hotar skogsbränder äganderätten allt.
/Niklas
 
Att det hittas brandgynnade arter triggar ju som bekant de stöldsugna naturvårdare, det oavsett vad som startat skogsbranden. Så nog hotar skogsbränder äganderätten allt.
/Niklas

Jo, du vill se det så.
Men det är bara du som hakar upp dig och påstår att skogsbränder har något med både äganderätt och denna tråd att göra.
Och att förtala andra är ingen konstruktiv diskussionsform om man vill ha en diskussion. Du är ju en mästare på att kapa andras trådar och insinuera dina åsikter som väsentligheter för helt adekvata diskussioner i övrigt.

Starta dina egna trådar om du vill diskutera äganderätt eller markfrågor, snälla.
 
Eftersom dalla pratade om hur han/hon fann bra platser att anlägga eld i Skuleskogens nationalpark där, antar jag, eldning är förbjuden på annat än anvisad plats tycker jag inte det finns nån poäng om "filosofiskt" värde av skogsbränder. Just den typen av natur som skuleskogen är exempel på har ju ett estetiskt och rekreationens värde som skulle gå förlorat i generationer om skogen brann ner. Att bevara natur gör man ibland för människors välmående lika mycket som för naturen.

Skulle säga att det finns ett filosofiskt värde i allt. Annars hade man inte tänkt tankar kring något.
Dock har jag inte pratat om det filosofiska värdet av skogsbränder.

Exemplet från Skule var att det var några som anlagt en bålplats. Det enda jag sa var att jag iaf inte blev sne.
Främst för att platsen ligger avskilt från led, och jag tror att det troligtvis inte kommer dit några ryssjägarhobbyeldare. Gick inga tydliga stigar runt sjön eller från den (http://kartor.eniro.se/m/Ryd8k).
Känns som att du bara vill hacka lite på mig för att jag skrev något som verkar ha misstolkat. Vilket är helt ok för mig :)

Och visst växer det dåligt i moränen.
Angående att det är lönerna och virkespriserna som startat utflyttningen bevisar ju bara att man kanske inte bara ska satsa på ett och samma värde när det kommer till skogen.


Dessutom är det ju några fler faktorer än just dom två som startat utflyttningen.
Främst skulle jag tro en kultur som främjar stadsliv och ett starkt medialt fokus på städer och stadsliv.

/alex
 
Allemansrätt...en möjlighet för alla...

I Ultevis fjällurskogs reservat har det nu i tre veckor stått samma husvagnar uppställda vid sidan om vägen (vid Raktenjaure)...vad jag förstår även båt i sjön för fiske...finns röding ;-)
Snyggt och prydligt runt omkring så det finns inget att säga om det.
Men i mina ögon är "Alle" mans rätt...stanna en natt eller två...lämna som du vill finna...och ge andra möjlighet att njuta.

Btw har inget eget intresse.... då jag bara passerar då jag far hemifrån

/Anders
 
Jo, du vill se det så.
Men det är bara du som hakar upp dig och påstår att skogsbränder har något med både äganderätt och denna tråd att göra.
Och att förtala andra är ingen konstruktiv diskussionsform om man vill ha en diskussion. Du är ju en mästare på att kapa andras trådar och insinuera dina åsikter som väsentligheter för helt adekvata diskussioner i övrigt.

Starta dina egna trådar om du vill diskutera äganderätt eller markfrågor, snälla.

Det är inte jag som förtalar folk i denna tråd, Spikbjörn, utan snarare du. Det var inte jag som drog in "allas gemensamma skog" i denna tråd, utan det var trådskaparen. F.ö. så har jag redan svarat sakligt på trådskaparens ursprungsfråga.
/Niklas
 
I Ultevis fjällurskogs reservat har det nu i tre veckor stått samma husvagnar uppställda vid sidan om vägen (vid Raktenjaure)...vad jag förstår även båt i sjön för fiske...finns röding ;-)
Snyggt och prydligt runt omkring så det finns inget att säga om det.
Men i mina ögon är "Alle" mans rätt...stanna en natt eller två...lämna som du vill finna...och ge andra möjlighet att njuta.

Btw har inget eget intresse.... då jag bara passerar då jag far hemifrån

/Anders

En natt, fler nätter kräver markägarens uttryckliga tillstånd. Svårare än så är det inte.
/Niklas
 
En natt, fler nätter kräver markägarens uttryckliga tillstånd. Svårare än så är det inte.
/Niklas

Mmm i statliga naturreservat är det väl föreskrifterna som gäller....sen om man använder lite Bonn..förnuft och ger plats för andra så är det väl inte helt fel?
Är jag äljest.. :).. Ja kanske...och isof är jag glad för det.
/Anders
 
Skulle säga att det finns ett filosofiskt värde i allt. Annars hade man inte tänkt tankar kring något.
Dock har jag inte pratat om det filosofiska värdet av skogsbränder.

Men väl om äganderätt.

Exemplet från Skule var att det var några som anlagt en bålplats. Det enda jag sa var att jag iaf inte blev sne.
Främst för att platsen ligger avskilt från led, och jag tror att det troligtvis inte kommer dit några ryssjägarhobbyeldare. Gick inga tydliga stigar runt sjön eller från den (http://kartor.eniro.se/m/Ryd8k).
Känns som att du bara vill hacka lite på mig för att jag skrev något som verkar ha misstolkat. Vilket är helt ok för mig :)

Jag anmärker enbart på sådant som antingen är direkt fel eller som behöver nyanseras ordentligt i dina inlägg. Ett ypperligt tilfälle för dig (och andra) att insupa en massa fakta.

Och visst växer det dåligt i moränen.
Morän (en jordart) kan ofta vara näringsrik, men det beror ju specifikt på modermaterialet.Sedan är ju också vattentillgången en mycket viktig parameter när det gäller tillväxt, då det oftast råder ett vattenunderskott under tillväxtsäsongen.

Angående att det är lönerna och virkespriserna som startat utflyttningen bevisar ju bara att man kanske inte bara ska satsa på ett och samma värde när det kommer till skogen.

Tja, hittills har det i princip bara varit virkesvärde som lönat sig för flertalet skogsägare. Personligen tror jag att det kommer att gälla i framtiden också. Åtminstone tills den dag kommer då friluftsfolk ser det som en självklarhet att betala inträde till markägaren för att ströva i dennes skog (och den dagen lär dröja, om jag tolkat kommentarerna rätt här på Utsidan..).

Dessutom är det ju några fler faktorer än just dom två som startat utflyttningen. Främst skulle jag tro en kultur som främjar stadsliv och ett starkt medialt fokus på städer och stadsliv.
/alex

Tror du underskattar de ekonomiska drivkrafterna här. Om vi tar utvecklingen inom lantbruket under de senaste ca 170 åren, så har den minst sagt varit formidabel. För 170 år sedan ansågs en god spannmålsskörd vara ca 700 kg spannmål/ha, och för detta åtgick ca 150 arbetstimmar/ha och år. Nu är en spannmålsskörd på 7 ton/ha ingen märkvärdighet på bättre jordar och för detta åtgår ca 4 timmar/ha och år. På mjölksidan har utvecklingen varit ännu mer imponerande.

Även om en del arbete för 170 år sedan utfördes av minderåriga och att det ofta var frågan om 12-timmarsdagar eller mer 6 dagar i veckan mot idag 8-timmars dag 5 arbetsdagar i veckan, så har utvecklingen friställt enorma mängder folk, som inte längre kan få sin försörjning på landsbygden. Drivkraften har ju varit ständigt höjda lönekostnader och (relativt sätt) sämre betalning för producerad vara. runt 1880 var drygt 90% av befolkningen direkt beroende av lantbruk för sin utkomst. Idag är det endast några få procent.

/Niklas
 
Mmm i statliga naturreservat är det väl föreskrifterna som gäller....sen om man använder lite Bonn..förnuft och ger plats för andra så är det väl inte helt fel?
Är jag äljest.. :).. Ja kanske...och isof är jag glad för det.
/Anders

Dessa föreskrifter är ju ofta betydligt mer ogina mot besökare än vad allemansrätten (anarkirätten) brukar medge.
/Niklas
 
Det är inte jag som förtalar folk i denna tråd, Spikbjörn, utan snarare du. Det var inte jag som drog in "allas gemensamma skog" i denna tråd, utan det var trådskaparen. F.ö. så har jag redan svarat sakligt på trådskaparens ursprungsfråga.
/Niklas

Du är missnöjd med samhällets regelverk "(anarkirätten)", jag vet det nu för det har du berättat, men "stöldsugna naturvårdare" är i mina ögon en nedlåtande och grov generalisering utan konkret uppbackning av bevis för påståendet. Det ger en mycket trist ton i diskussionen och då jag tror att det finns ett antal medlemmar på Utsidan som är, eller skulle kunna tänka sig att vara, "naturvårdare" men de är knappast mer "stöldsugna" i sin personlighet än vem som helst i övrigt på grund av ett naturvårdsintresse, det är det jag menar med att förtala.

Att jag inte gillar att du går in och kapar trådar så fort de innehåller ordet "allemansrätt" har jag väl både rätt att berätta för dig, och rätt i min uppfattning att du gör. Bevisen för att du agerar så ligger ju öppet i trådarna på Utsidan, kolla bara historiken i dom.

Nu fur du inte mer hjälp av mig den här gången.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.