Allemansrätten

dalla bra att du tror, men faktum är ju att en skogsbrand inte bara bänner ner andras ved och virke för generationer. Den förstör livsmiljön för skogens djur och flora för lång tid. Jämte att den tar bort skogen för sådana som du och jag, vandrarna.
Åska lär stå för ungefär 20% hos oss och resten är människopåverkan. Helt i onödan. Skyll inte på barnen, lär dem!
Elda förnuftigt och släck helt, även på djupet.
go tur

Klart jag tror, vet försöker jag att använda så lite som möjligt för jag vet inte mycket.
Allt är i ständig förändring. Och vi människor har inte tillförlitlig statistik och forskning inom alla områden som finns att titta på.
Skulle tro att man har ytterst dålig koll på vilka som startar skogsbränder då jag tror att dom flesta bara sticker från platsen? Ser då sällan några notiser om att någon åkt dit eller dylikt.
Är 29 år har sett 1 skogsbrand i hela mitt liv, varit nära på att starta 1 när jag var barn. Och då har jag alltid varit nära skogen. Så att jag kan se och ta på den dagligen om jag vill.

Håller med Sentient6.
Det är ju ett naturligt sätt för skogen att förnya sig med skogsbränder.
Känns ju som att Svenskt skogsbruk utarmar naturen mer än skogsbränder i sig och tar bort mer av allas skog än bränder. Sveriges skog är ju i mångt och mycket en enda stor produktionsplats. Dom platser jag varit på där det brunnit tidigare är ju mer levande än ett kalhygge med samma ålder.


Dom områden som är brandpräglade där jag bor är naturreservat som kontrolleras av Länsstyrelsen.
Men jag är ingen expert utan går bara på vad jag ser och har sett.
Och det är självklart värdelöst om ens vedskog brinner ner som man nyttjat i generationer.
Och barnen ska utbildas i eldning!

Go tur på dig med och alla andra.
 
Det är ju ett naturligt sätt för skogen att förnya sig med skogsbränder.
Känns ju som att Svenskt skogsbruk utarmar naturen mer än skogsbränder i sig och tar bort mer av allas skog än bränder.
Skogen tillhör den lagfara markägaren och inte allmänheten.

Sveriges skog är ju i mångt och mycket en enda stor produktionsplats.
Japp, pengarna sitter i virkesproduktionen, inte i skogsbränder eller övrig naturvård. Således gäller det även för allmänheten och myndigheterna att rätta mun efter matsäck.
/Niklas
 
Mm så är det. Men det förändrar inte att skogsbränder är ett mindre problem för skogen än skogsbruk. Att skogsbränder är ett större problem för markägarna än skogsbruk är ju självklart.
Äganderätt är en filosofisk och juridisk fråga som är högst intressant.

/alex
 
Mm så är det. Men det förändrar inte att skogsbränder är ett mindre problem för skogen än skogsbruk. Att skogsbränder är ett större problem för markägarna än skogsbruk är ju självklart.
Äganderätt är en filosofisk och juridisk fråga som är högst intressant.

/alex

Vi har ju aldrig haft så mycket virke i skogen som nu, tack vare det moderna skogsbruket, så den svenska skogen är ju knappast utrotningshotad idag.

I många U-länder däremot, så förhåller det sig helt annorlunda. Men det är ju en helt annan diskussion.

Att äganderätten (med tillhörande förfoganderätt och bestämmanderätt) vilar på gamla juridiska principer är en korrekt beskrivning. Att äganderätten däremot skulle vara en filosofisk fråga, är väl bara något som framförs av de som är för snåla för att köpa sig egen mark.
/Niklas
 
Ot

haha visst pengar styr. Har inte pengar till det och är inte direkt intresserad av att äga mark just nu. Hjälper till att förvalta några hektar som några vänner till mig har.

Tycker per definition att äganderätten är i grunden en filosofisk fråga som översätts i juridiska termer. Och då menar jag i allmänhet, inte bara när det kommer till markägande och virkesproduktion i synnerhet.
Och då är jag kritisk till min egen äganderätt inte bara andras. Eller rättare sagt jag tycker det är intressant ur ett filosofisk perspektiv. Juridiskt har jag ingen aning om. Men tänka kan jag.
Just av den enkla anledningen att pengar och äganderätt är en konfliktskapare. Jag har inga lösningar men jag tycker det är intressant med diskussion kring det då det är det enda sättet att komma fram till just lösningar.

Att Sveriges virkesproduktion blomstrar kanske stämmer. Vad jag har läst och hört är väl att den inte gör det. Men jag kan ha fel. Sen beror det alltid på vem du pratar med.. Folk lobbar för sin egen vinning så är det ju bara. Det sägs att träden är generellt för unga för att passa som virke och blir oftast pappersmassa.
Pratade med en herre som kör skogsmaskin där jag bor och han sa att snittåldern på skogen är runt 70 år. Vilket inte är någon vidare ålder när det kommer till träd.
Vilket bekräftades när Norrskog ville kallhugga den skogen mina vänner äger och herr jägmästare pekade på väldigt grova träd som antagligen hade runt 150-200 år på nacken.

Men jag förstår att folk inte håller med mig när det kommer till det här.
Jag bor på landsbygden, och alla här som inte arbetar med skogsbruket och även vissa som arbetar med skogsbruket är kritiska. Största företaget i byn är självklart ett åkeri som fraktar timmer.
Folk här levde länge på framtidstro om skogsbruk och vattenkraft. Det är fortfarande väldigt viktiga aktörer inom landsbygden men det skapar ju inte på lång sikt livskraftiga byar och en levande landsbygd. Och det har det ju faktiskt visat sig.
Framförallt är väl folk förbannade på att man tar ut virke/pappersmassa men sen försvinner alla pengar till större städer. Skattemedel dras in service försvinner, folk flyttar.
Och att i det långa loppet tror jag Sverige får svårt att konkurrera med Rysslands urskogar, Kongo, Brasilien osv.

Det här känns väldigt off-topic och snuddar vid en tråd jag funderat på att skapa framöver.
Ber om ursäkt för det och beger mig ut i det fina vädret igen.

/alex
 
Eftersom dalla pratade om hur han/hon fann bra platser att anlägga eld i Skuleskogens nationalpark där, antar jag, eldning är förbjuden på annat än anvisad plats tycker jag inte det finns nån poäng om "filosofiskt" värde av skogsbränder. Just den typen av natur som skuleskogen är exempel på har ju ett estetiskt och rekreationens värde som skulle gå förlorat i generationer om skogen brann ner. Att bevara natur gör man ibland för människors välmående lika mycket som för naturen.
 
Skogen tillhör den lagfara markägaren och inte allmänheten.


Japp, pengarna sitter i virkesproduktionen, inte i skogsbränder eller övrig naturvård. Således gäller det även för allmänheten och myndigheterna att rätta mun efter matsäck.
/Niklas

Halaj!

Ja, jag undrar om inte den enda vettiga slutsatsen är att svenska staten exproprierar all privat skogsmark, bit för bit. Skogsägare värnar ju inte om naturen direkt. De har bara dollartecken framför ögonen. Du själv är ju ett gott exempel.

//T
 
Vad som händer över tiden när plantat lämnas för fäfot under s k bevaranderegler kan studeras i naturen. Dalby Hage som en gång var en beteshage för klostrets hästavel, fick växa sig så vild att besöksförbud fick utlösas då risken att få ruttna grenar på sig var överhängande.
I Västra Dalbosjöns naturskyddsområde faller planterade träd och introducerar många nya arter som raskt sprider sig till växande ved utanför naturskyddsområdet.
Att staten saknar medel att vårda det den konfiskerar är förståligt, men för grannarna kan det vara förödande. Sen är det givetvis trist att se att det växer igen.
 
Halaj!

Ja, jag undrar om inte den enda vettiga slutsatsen är att svenska staten exproprierar all privat skogsmark, bit för bit. Skogsägare värnar ju inte om naturen direkt. De har bara dollartecken framför ögonen. Du själv är ju ett gott exempel.

//T

Vem är det som vill leka med andras pengar och andras egendom här?

En skogsägare får hederligt (nåja) betalt för virkesvärdet, men naturvårdsfolket vägrar att göra rätt för sig, utan ska bara ha sitt gratis. Således kan man knappast klandra skogsägare för att de i preventivt syfte skyddar sin skog mot naturvårdskonfiskationer.
/Niklas
 
haha visst pengar styr. Har inte pengar till det och är inte direkt intresserad av att äga mark just nu. Hjälper till att förvalta några hektar som några vänner till mig har.

Tycker per definition att äganderätten är i grunden en filosofisk fråga som översätts i juridiska termer. Och då menar jag i allmänhet, inte bara när det kommer till markägande och virkesproduktion i synnerhet.
Och då är jag kritisk till min egen äganderätt inte bara andras. Eller rättare sagt jag tycker det är intressant ur ett filosofisk perspektiv. Juridiskt har jag ingen aning om. Men tänka kan jag.
Just av den enkla anledningen att pengar och äganderätt är en konfliktskapare. Jag har inga lösningar men jag tycker det är intressant med diskussion kring det då det är det enda sättet att komma fram till just lösningar.

Att Sveriges virkesproduktion blomstrar kanske stämmer. Vad jag har läst och hört är väl att den inte gör det. Men jag kan ha fel. Sen beror det alltid på vem du pratar med.. Folk lobbar för sin egen vinning så är det ju bara. Det sägs att träden är generellt för unga för att passa som virke och blir oftast pappersmassa.
Pratade med en herre som kör skogsmaskin där jag bor och han sa att snittåldern på skogen är runt 70 år. Vilket inte är någon vidare ålder när det kommer till träd.
Vilket bekräftades när Norrskog ville kallhugga den skogen mina vänner äger och herr jägmästare pekade på väldigt grova träd som antagligen hade runt 150-200 år på nacken. [/QUOTE
Rent generellt växer skogarna betydligt sämre i Norrlands inland än i södra Sverige. Det bestånd som kanske behöver 60 år på bördiga marker i Södra Sverige, kan ju gott och väl behöva dubbla tiden på kargare marker i Norrland.

Sedan beror ju trädens diameter inte enbart av ålder och bördighet, utan även hur tätt träden står. Ett välskött bestånd, som röjts och gallrats i god tid, får ju betydligt större brösthöjddiameter än ett motsvarande bestånd som inte sköts alls.

Men jag förstår att folk inte håller med mig när det kommer till det här.
Jag bor på landsbygden, och alla här som inte arbetar med skogsbruket och även vissa som arbetar med skogsbruket är kritiska. Största företaget i byn är självklart ett åkeri som fraktar timmer.
Folk här levde länge på framtidstro om skogsbruk och vattenkraft. Det är fortfarande väldigt viktiga aktörer inom landsbygden men det skapar ju inte på lång sikt livskraftiga byar och en levande landsbygd. Och det har det ju faktiskt visat sig.
Framförallt är väl folk förbannade på att man tar ut virke/pappersmassa men sen försvinner alla pengar till större städer. Skattemedel dras in service försvinner, folk flyttar.
Och att i det långa loppet tror jag Sverige får svårt att konkurrera med Rysslands urskogar, Kongo, Brasilien osv.

Det här känns väldigt off-topic och snuddar vid en tråd jag funderat på att skapa framöver.
Ber om ursäkt för det och beger mig ut i det fina vädret igen.

/alex

Om du kollar hur virkespriser och löner utvecklats under de senaste 30 åren, så har virkespriset ökad med ca 300% och lönerna med ca 1000%. Där har du en stor orsak till varför vi har utflyttning från landsbygden till städerna.
/Niklas
 
@stenblock

Så här står det i reglerna (http://www.sverigesnationalparker.s...formation/sakerhet-och-regler/#.U7giKLEiyUM):

"Det är inte tillåtet att
* Göra upp eld annat än på särskilt anvisade platser under tiden 1 maj - 30 september. Du får bara elda med medförd eller tillhandahållen ved."

Så jo, man får tydligen elda utanför särskilt anvisad plats om man inte gör det under perioden 1/5 till 30/9 (och har med egna pinnar).
Aha, där ser man. Men lite konstigt ändå , för man får ju bara tälta på två tre ställen i skogen.
Tydligen anser man att tälta gör större skada än att folk eldar på marken.
Lite konstigt, men det kanske är vanligt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.