Allemansrätten

God kväll!

Jag har en fråga som gäller övernattning på annans mark.

För några år sedan hittade jag en fin glänta i skogen vid en sjö här i närheten. Direkt byggde jag upp en liten eldstad med lite stenar jag hittade. Två stockar låg givetvis jämte och var på väg och ruttna men vips så hade jag ett "läger". Då det blev så bra har jag återvänt dit ganska ofta. Både själv och med vänner. Men jag stannar aldrig mer än en natt. idag kom jag å tänkte på vad man ska säga till markägaren om han dyker upp?

Är detta ok eller borde jag frågat markägaren innan jag återvände första gången?

Tillägger att jag givetvis inte skräpar ner eller hugger ner levande träd. Jag eldar grenar som ligger på marken som har blivit över sen dom gallrade i närheten.

Som sagt, vad gäller?
 
Du bryter inte mot allemansrätten, men principen skall ändå vara att man inte skall lämna synliga spår efter sig. Att bygga "eldstäder" med sten och lämna dem är inte alls snyggt! Dessutom finns det ingen som helst anledning att elda på stenar!
 
Mjaa, att bygga en eldstad med stenar som man hittat lite varstans är kanske iofs inte så snyggt men bra mycket säkrare. Givetvis eldar jag ju inte när det råder eldningsförbud eller när jag anser att det är någon fara.

Varför ska jag inte ha stenar, förutom att man inte ska lämna eldstaden efter sig?
 
Ja, det är ju så dags nu att fråga men det ska jag så klart göra. Har bara inte tänkt på att göra det.
Lite dåligt av mig kanske men som du sa där. Det är lämpligt!
 
Stanna över natten, inte lämna spår. Du går utanför det i och med att du återvänder och har inrättat dig. Kontaktar du markägaren kanske du får en ny bekantskap. Svårare än nej kan du nog inte få.
go tur
 
Stanna över natten, inte lämna spår. Du går utanför det i och med att du återvänder och har inrättat dig. Kontaktar du markägaren kanske du får en ny bekantskap. Svårare än nej kan du nog inte få.
go tur

Finns inget förbud mot att vara på samma ställe en längre tid eller upprepade gånger. En enkel stenring torde inte heller ses som att man inrättat sig och tagit marken i anspråk, även om det är förfulande att lämna det så.

Dock bör man försöka att vara så spårlös man kan. Riv eldstaden och städa upp platsen. Återvänder man får man bygga om eldstaden på nytt. Så länge man tillämpar den principen och man inte stör någon, ser jag ingen anledning att fråga markägaren om lov för något man får göra ändå. Men visst är man social av sig kan man ju kontakta markägaren och bjuda honom eller henne på en kopp kaffe och tacka för den fina naturen han bjuder på!
 
Visst kan man fråga markägaren och med lite tur säger han/hon ja till övernattningen, men den intressanta frågan uppstår ju först då han/hon säger nej...
 
Patrik L under decennier har jag frågat markägare och två gånger har jag fått nej då men förslag då istället.
Inte där men där. 100% positivt, slump eller lite taktik.
Nej har jag fått två ggr i USA. Nästaställe var vi välkomna på.
Så fråga på.

Go tur
 
Hejsan.
"lämna inga spår"-principen är alltid bra.
Eldstadsstenringar har en tendens att föröka sig och förfula omgivningen.

Kolla även om markägaren är stor eller liten om du förstår vad jag menar.
Att pinka in en mer eller mindre permanent privat plats kan bli känsligt..
Men använder du insidan och lite ödmjukhet så brukar det mesta fixa sig. :)
Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.