4 pers = 2 tält & 2 kök?

4 pers ska ut på fjället. Hur ska man utrusta sig?

  • 2 tält & 2 kök

    Röster: 48 94.1%
  • 1 tält & 1kök

    Röster: 3 5.9%

  • Totala väljare
    51
  • Enkät stängd .
4 pers ska ut och vandra i svenska fjällen.

Delar man upp sig så att man har 2 st tvåmannatält och 2 st kök eller kör man ett stort tält och stort kök?
Fördelen med att dela upp sig i två grupper när det gäller sova och äta är ju att tältet är såpass litet att man kan använda det när man vandrar själv. Likadant köket är lagom stort om man senare ska vandra själv.

Ni som har erfarenhet...Hur har ni gjort?

Känner du inte för att skriva några rader?....var med omröstningen istället.
 
Ledsen att inte följa din mall men vill ni bo ihop? När du sen sanningsenligt besvarat den frågan vill ni sen ha ferie ihop?

För två är det bekvämast med 3p tält. När vi lagade mat till 4 gjordes det på 111 fotogenkök i större gryta. 1,4 l vattenkokare är oxså bra.

Om ni planerar för soloturer redan nu är det kanske läge att revidera planerna. Solotält blir grädden på moset.
 
hmm

Ledsen att inte följa din mall men vill ni bo ihop? När du sen sanningsenligt besvarat den frågan vill ni sen ha ferie ihop?

För två är det bekvämast med 3p tält. När vi lagade mat till 4 gjordes det på 111 fotogenkök i större gryta. 1,4 l vattenkokare är oxså bra.

Om ni planerar för soloturer redan nu är det kanske läge att revidera planerna. Solotält blir grädden på moset.

Jo nog ser man fram emot att bo ihop och umgås på ferie. Det jag anar är dock att senare vandringar kommer att bli antingen själv eller med en rese-kamrat och då borde det vara onödigt dyrt för mig att köpa tält till alla i gruppen för en resa.
Men ett tre-manna tält säger du.....har sett att hilleberg har ett Kaitum3 som väger ungefär lika mycket som ett Kaitum2 GT....ungefär samma pris har de båda också.
Hur viktigt är det med stor absid som det är i GT-modellen tycker du?
 
För året runt bruk är absiden riktigt trevlig att ha, jag har lärt mig det den hårda vägen i en riktigt vinterstorm med temperaturer neråt -27 grader. Jag kollade runt mycket och länge innan jag skulle köpa nytt expeditionstält. Eftersom jag ansåg mig inte ha råd med flera tält blev det en stor kompromiss för att få ett tält som skulle funka året runt i olika situationer.

Till slut blev det ett Hilleberg Nallo 3 GT som jag anser är primär bostad för två med reservplats för ytterligare en person. Funkar både på sommaren och vintern.

Jag har också varit med om att ett kök slutade att fungera i gruppen. Hade vi inte haft ytterligare ett kök då så hade det varit otrevligt då vi var beroende av att smälta snö för att få vatten.

Så min erfarenhet talar för att ha 2 tält och 2 kök.
 
Jag inforskaffade HB Kaitum 3 forra aret och det funkar ypperligt pa flera satt:
3 pers i Sarek - perfekt med 1kg per deltagare
2 pers i Sarek - helt ok med 1.5kg per deltagare, lyx med mycket plats
4 pers pa camping - ar man kort eller campar med barnen sa funkar det fint att ligga pa tvarsen istallet - da blir det 4 platser, bara liggunderlaget far plats pa langden.
 
Det är alltid en säkerhet med dubbla uppsättningar.

Vill man bara spela ett parti kort, laga mat, eller bara umgås under dåligt väder ryms alla fyra i ett 2p tält i vilket fall som helst.
När man väl sover är man ändå ensam i sinnet.


EDIT:
Det skulle aldrig falla mig in att strunta i extra stor absid. Tältet blir hundra gånger större. Trots två stora ryggsäckar kan man gå in och ut utan att snubbla. Man får gott om plats för matlagning, man kan ställa kängor och diverse trevligt sorterade framför ryggsäckarna.

Allt är bättre med stor absid =)
 
Om ni vill bära på GT absid eller på ett extra bivacktak är i praktiken en viss skillnad. Men något halvläge till tältet bär ego helst ej på, men gärna några kvadratmeter extra tak eller lä och tak. YMMV
 
Två stycken tvåmanstält är klart bättre tycker jag, blir mindre rörigt och enklare att hålla reda på sina grejer. Ska ett tvåmanstält funka perfekt är det bättre med två små absider istället för en stor, var och en har sitt på sin sida. Ska man ägna sig åt matlagning och inte bara vattenkok känns två kök lämpligt också.
 
Trevligare med alla i samma tält, det blir mindre att bära när man delar upp det samtidigt som det skapar en mer gemenskap med de andra, därefter hade jag nog kört 2 kök och kompletterat 4man tältet med en tarp...
 
Föreslår två tält (ett tvåmanstält går att använda även om man är ensam), två kök (redundans och möjlighet till roligare matlagning) och en eventuellt en tarp (användbar som alternativ till tält och trevligt vid matlagning utanför tältet om det regnar).

/P
 

avslutad210712

Gäst
För flexibiliteten skull jag köra två tält och två kök. När det gäller tälten så kan man i så fall vara 1,2,3 eller 4 (och kanske ännu fler) personer utan att man för den skull måste bära ett 4-manstält när man går ensam. När det gäller matlagning så blir det troligen rätt stressigt med bara ett kök om man nu inte tänker köra enbart frystorkat för då spelar det ingen roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Dr manne Identifiering av gammalt kök? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.