All denna ensamhet!

Hund

[Personligen uppskattar jag både ensamturer och gruppturer. En hund är också trevligt sällskap.

Thure[/QUOTE]

Aha äntligen en som vill vandra med Janne G.

Men mötet med sig själv är ett häftigt möte med en kompis man kan lita på.
 
Sen tycker jag att man ska skilja på "ensam" och "själv". Ensam tycker jag är ett ickevalt tillstånd, dvs man har inga som vill/kan vara tillsammans med en. Själv är något man valt själv. "Jag vandrar själv" eller "jag vandrar ensam"...

Jag håller med om att det är viktigt att skilja mellan ensam och själv, men här vaknade ändå språkpolisen/djävulen i mig... Om man bortser från vissa regionala/dialektala "avarter" (läs nordligaste Sverige ;)) så är det på följande sätt. Själv betyder att man gör något utan hjälp av andra, medan ensam innebär att ingen annan finns i närheten.

Med andra ord, "jag vandrade ensam" innebär att det var en vandring utan sällskap medan "jag vandrade själv" innebär att ingen annan stöttade eller bar dig under vandringen...

Den här sidan beskriver skillnaden på ett roligt sätt:
http://www.syftningsfel.se/2011/04/ensam-eller-sjalv/

Ytterligare en kul sida:
http://www.ordkoll.se/2007/01/kapitel-1-sjalv-eller-ensam/
 
Jag håller med om att det är viktigt att skilja mellan ensam och själv, men här vaknade ändå språkpolisen/djävulen i mig... Om man bortser från vissa regionala/dialektala "avarter" (läs nordligaste Sverige ;)) så är det på följande sätt. Själv betyder att man gör något utan hjälp av andra, medan ensam innebär att ingen annan finns i närheten.

Med andra ord, "jag vandrade ensam" innebär att det var en vandring utan sällskap medan "jag vandrade själv" innebär att ingen annan stöttade eller bar dig under vandringen...

Den här sidan beskriver skillnaden på ett roligt sätt:
http://www.syftningsfel.se/2011/04/ensam-eller-sjalv/

Ytterligare en kul sida:
http://www.ordkoll.se/2007/01/kapitel-1-sjalv-eller-ensam/

Riktigt roligt (iofs är jag lättroad). Kanske att man slipper folk som vill tvinga på en sin egen tolkning
av vad orden i svenska språket betyder, efter denna efterlängtade info.
Även jag kan bli en språkpolis emellanåt.

Mvh Glenn
 
Senast ändrad:
Jag tjänstgör emellanåt även jag som språkpolis men hittade inga andra bra ord... Några förslag? Tror dock andemeningen var klar, dvs självvald eller påtvingad.
 
Jag jobbar 10 timmar om dagen i ett serviceyrke och träffar folk hela dagarna. Mitt vattenhål är att vara med min hund ensam i skog och fjäll.
 
Både och

Att vandra/resa ensam eller i sällskap är för mig två väsensskilda upplevelser, men jag uppskattar bägge.

Jag har ett starkt behov av ensamt luffande - ensamheten gör mig mer självförglömmande, utåtvänd, receptiv, närvarande i stunden. Ensamhet tillåter improvisation och öppnar för oväntade, förutsättningslösa, ibland helt magiska möten. Rör jag mig genom befolkade trakter, kommer jag närmare det lokala livet och kulturen, också därför att folk oftare tar kontakt med den ensamma resenären.

Det är en helt annan sorts glädje att göra samma resa med en kärlek, en vän, ett barn. Det är delandets glädje, men vårt lilla mikrokosmos blir gärna så självtillräckligt, att yttervärlden lämnar oss alltför mycket i fred - både bildligt och bokstavligt.
 
Nu hamnar vi lite OT från ensamheten men men. Jag funderar på vilka kustjägare och fallskärmsjägare som skulle jobba för Guillou med tanke på att han är en dömd landsförrädare som stod på KGB's lönelista under kalla kriget.

Tar man steget att bli jägare kanske man har en värdegrund som gör att man inte umgås med spioner från öst, eller åtminstone inte sänker sig till nivå att sitta eldvakt för dessa.

Han satt i fängelse för IB affären. Men för KGB debaklet gick det väll aldrig längre än att Guillou och ett antal tidningar höll på och kastade skit på varandra i några veckor? Objektivt sett är han väll ändå inte dömd till landsförädare av en domstol.
 
Objektivt sett är han väll ändå inte dömd till landsförädare av en domstol.
Det är det många som inte blev trots långt ifrån rumsrena handlingar och kontakter. Om du visste vad mycket "fint" folk (förutom JG) som stått på div. lönelistor och blivit rikligt belönade för vad dom ställde till med.
 
Det är det många som inte blev trots långt ifrån rumsrena handlingar och kontakter. Om du visste vad mycket "fint" folk (förutom JG) som stått på div. lönelistor och blivit rikligt belönade för vad dom ställde till med.

I Sverige så tror jag att det krävs krigslagar för att du ska kunna dömas till landsföräderi. Hela begreppet är väll meningslöst i fredstid. Som jag ser det är han inte anklagade för något som motsvarar landsförädare heller.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...