Kikarsikte?

Hej på er!

Är helt färsk på jägar sidan och ser fram emot detta MYCKET!

Ska införskaffa mig ,förutom hagel, en 22:a och förmodligen en .30-06:a.

Nu till dagens problem, Sikte?!

Kommer förmodligen att hålla på med det mesta jag kan så som gris( i relativt mörker) ,toppfågel, älg, dov, räv m.m. Detta med .30-06:an. 22:an får ett billigare sikte...

Vill ha tips på ett bra allround sikte? Kommer förmodligen välja Nikon då det känns fint för ekonomin.

Ska det vara belyst?
Hur stort objektiv ska jag ha?
Hur mycket ska Zoom omfånget vara?

Väldigt tacksam för svar! :)

Mvh David
 
Skall du jaga i dåligt ljus så bör du ha ca 7 mm utgångspupill samt belyst apertur. Ju högre förstoringsgrad du väljer, ju större objektiv behöver ditt sikte ha, dessutom syns ditt darr än bättre. Vikten och priset ökar. Renläriga svär vid 30 mm ståltuber och andra är fullt nöjda med 24 aluminiumdito.
Vid statiskt skytte träffar de flesta bäst med en stor förstoring, men jagt är oxså dynamiskt skytte från tillfälliga halvhöga skjutställningar och då vill du ha låg förstoring samt stort synfält.
Prova på bana både och lågförstorande zoom är en lösning men det finns många fler.
På jaktlig håll här räcker en låg förstoring väl. Det finns randiga och rutiga skäl varför rödpunktsikten är populära. Pröva själv. Det är du som skall trivas, men att här och nu säga att si och så är rätt för dig är inte helt klart och enkelt.
Till rörlig o högviltsjakt passar många gånger en jaktdiopter bäst, stort synfält och praktisk precision.
Många med mig har olika sikten för olika uppgifter från 1-10x. Ibland sitter de oxså på olika vapen. YMMV
go tur
 
Vill ha tips på ett bra allround sikte? Kommer förmodligen välja Nikon då det känns fint för ekonomin.

Mvh David

Seobserver har täckt det mesta.. jag vill slå ett slag för den tjeckiska tillverkaren meopta, jag byte själv studsare för 1 månad sedan och hade nikon som första val, landade på en meopta.. efter 300 skott på skjutbanan så är jag mycket nöjd.. men o andra sidan kommer du att få olika tips beroende på vem som frågar, det enda jag egentligen säger är, kolla dom, dom kanske passar dig också.. vem vet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Burnis Kikarsikte Jakt 4
Hella91 Ställa in kikarsikte? Jakt 7
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
owahlund Scout kikarsikte (långt ögonavstånd) Jakt 3
Valgrinden Kikarsikte Jakt 2
camsti Simmons kikarsikte Jakt 11
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
Hilber Kikarsikte, en dyr historia Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.