Antik vildmarksutrustning?

Att använda naturmaterial ser jag absolut inget fel på, använder själv mycket ylleskjortor och bomullsanoraker. Tycker att upplevelsen blir större att använda mig av mer naturligare enklare material och det kan vara skönt att inte vira in sig i plast och krypa in i en plastkoja ibland. Vikten spelar mindre roll när man paddlar kanot och mårkorna är få, de tunga skjortorna i ylle klarar sig bättre vid elden som man värmer sig om kvällarna och lagar sin mat på.

Har läst en del böcker av calvin Rutstrum och även om hans böcker är rätt gamla tycker jag de är lika aktuella idag.

Mera vildmarskromantik i friluftslivet!
 
Jag har full förståelse för dom som vill ha sitt gamla hederliga spritkök och en rejäl aluramssäck med ett midjebälte som går att bogsera en lastbil i, för det är trots allt bra grejor som är fullt jämförbara med utrustning av det senaste snittet. Men att klä sig i bomull, vadd och skinn tycker jag bara låter dumt när det finns så mycket bättre kläder som varken behöver vara dyra eller i skrikiga färger.


Du missar att det lika mycket är en känslomässig grej. Mode har lite med funktion att göra. Sedan vill jag försvara vadmalen. Den är suverän i kall torr väderlek och vid eld. Gore-tex och annan plast är rena skiten i jämförelse (man blir ju dyblöt av svett vid ansträngning.) Iallafall när man kan torka hemma. Dessutom är den tyst vilket är en mycket viktig egenskap vid jakt.

Bomullsanoraker andas grymt mycket bättre de också, men i blött väder är de väl inte att föredra. Värt att notera är ändå att klättermusens vinterjacka einride jacka är i bomull.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det fanns lätta saker förr i tiden också! Kolla till exempel nessmuks packning (omnämns i bl.a. Woodcraft av George W Sears under pseudonymet Nessmuk, tillhör allmänna domänen och kan läsas här eller i pocket från Dover), den får hyffsat moderna fjällvandrare att framstå som tungpackare.
 
Det fanns lätta saker förr i tiden också! Kolla till exempel nessmuks packning (omnämns i bl.a. Woodcraft av George W Sears under pseudonymet Nessmuk, tillhör allmänna domänen och kan läsas här eller i pocket från Dover), den får hyffsat moderna fjällvandrare att framstå som tungpackare.

saxat "My own load, including canoe, extra clothing, blanket-bag, two days' rations, pocket-axe, rod and knapsack, never exceeded 26 pounds" måste vara en mycket lätt kanot i så fall :) Tror inte den är med i vikten även om det står så.
 
Har du vägarna förbi Malung och Malungsfors någon gång kan du alltid kika in i skinn- och friluftsbutikerna. De har precis vad du söker. Fina hantverkt från lokalsmidda yxor till välsydda ullbyxor och skinnplagg. Klart mer "själ" i sådana grejor än i massproducerade gore-tex kläder. Det håller jag med om.

Okej det låter toppen! har dom eventuellt någon hemsida eller någon sorts vägbeskrivning?
 
Men vad använde folk för länge länge sen då? Låt oss säga vikingarna eller tidig medeltid... Dom grabbarna korsade ju atlanten i öppna (!!) båtar, och traskade genom de värmländska skogarna i smällkallaste vintern, det kan ju varken ha varit torrt eller varmt...

Körde dom bara vadmal och ylleskjortor hela tiden? Hur många skikt använde dem? Hur tjocka? Hur mycket vägde en "arbetarvikingadräkt", och hur mycket tog dom med/på sig när dom skulle hälsa på grannen 4 dagar bort i knädjup oplogad snö?

Ibland har jag känslan att folk idag liksom "går ned sig" och accepterar en lägre bekvämlighetsnivå än de egentligen klarar av, eftersom de vet att det är tillfälligt; efter den hårda 7-dagarsturen så kan man äntligen ta en varm dusch, tvätta alla kläder och äta en ordentlig pizza igen, innan man hoppar ner i sin riktiga säng! Då är det ju viss skillnad mot att klä på sig sin (gissningsvis enda?) vadmalsdräkt och veta att det snön inte försvinner förrän om 5 månader...

Om någon är historiekunnig och kan upplysa mig skulle jag bli glad, och ännu gladare om någon kunde peka mig i riktning mot folk som ännu idag har praktisk kunskap om detta... :) (Lajvare kanske? Men de åker ju också hem och duschar efter 7 dagar...)
 
saxat "My own load, including canoe, extra clothing, blanket-bag, two days' rations, pocket-axe, rod and knapsack, never exceeded 26 pounds" måste vara en mycket lätt kanot i så fall :) Tror inte den är med i vikten även om det står så.

Jo, det stämmer, den är med. Han fick den specialtillverkad.
 
.

Givetvis har människan alltid strävat efter lättare, bättre och mer praktisk utrustning.
Det finns mycket dåligt från förr och nutid.

Meningen med tråden var inte att jämföra vad som vad som var bättre förr och vad som är bättre nu utan helt enkelt på var man kan få tag på inspiration och eventuellt vem som säljer sådan utrustning.

Att jag inte är en större anhängare av skaljackor och diverse får helt enkelt stå för mig.
Som Sajberjohan sade så var det nog det ordet jag sökte efter. Vildmarksromantik!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.