Antik vildmarksutrustning?

När jag är ute i vildmarken så möts jag ofta av en avsmak för modern utrustning, det vill säga färglada skaljackor, högteknologiska anatomiska ryggsäckar, avancerade kängor, ultralätta prylar, mm.
Detta suger den "orörda vildmarkskänslan" ur mig.
Det är givetvis inget fel i att göra det så behagligt som möjligt med modern utrustning, det händer att jag vandrar i ett par gamla militärbyxor och en gammal vapenrock om man nu vill kalla det modernt. men som sagt så finner jag ingen större glädje eller själ i det.
Ett plagg eller en utrustning måste helt enkelt ha en själ i sig, ett gediget handarbete!
Jag har tittat på en hemsida som heter www.cress.se och det är det lite det stuket jag tänker mig.
Vikten på plagg eller utrustning spelar inte så stor roll för min del, gärna läder och skinn.
Frågan är nu: Var kan man hitta mer sådan "antik" vildmarksutrustning?


Med vänliga hälsningar / Vildmarksvilde
 
Det stämmer mycket väl, jag har en del ritningar och konstruktioner som jag egentligen bara behöver material till, men utöver det så kan man ju alltid samla inspiration från andra.

Mvh
 
Släpa på dödvikt i onödan,,,,,,,,

Jag är ingen vän av att släpa bara för släpandets skull, men jag är heller ingen ultralätt-taliban, långt därifrån. Mitt nykomponerade kök byggt enligt DIY är ett multifuelkök byggt enligt nya principen med bränsleflaska separat och det håller att trampa på, men med full bränsleflaska och minikastrull-stekpanna från IKEA så väger det inte mer än 2 kg komplett. Det går utmärkt att blanda gammalt och nytt och jag blandar gärna in militärgrejer i mixen (just bara för att jag har tillgång till dom) men alla är vi olika och jag hatar också "självlysande" pinaler, mig och mina grejer får dom nästan snubbla över om dom ska se det. Mina grejer är allt från senaste nytt till antikt, det är inte åldern som avgör utan funktionen.
 
Ah, var och en blir osalig på sin fason... :) En del äldre prylar är väl så goda som nya - Primus Svea någon? Jakttidningarna har ofta annonser från mindre firmor som tillverkar/importerar kläder i "traditionella" material. Men det väger ofta traditionellt tungt också...
 
Ja. Det här är ett ämne utan slut. Många yngre märker nog att alla prylar de köper hänger med år ut och år in. Nån gång hajar dom förhoppningsvis till, och inser att det blir dyrt som skam att hålla på så. Men väldigt många tillhör ju det här "katalogfolket", vad säga om dom?

Mitt problem är att en hel del av min utrustning är samlarobjekt. Träffar jag på fel folk tar dom väl allt utan kalsongerna, dom lite nyare. Men jag känner dock en viss stolthet i detta.

MVH Glenn
 
Så länge som det är torrt fungerar traditionella bomulls och yllekläder utmärkt, när det blir vått blir det kallt och görtungt. Torktiderna är långa och oftast krävs både tak och brasa. Medan de med funkismaterial kan torka med hjälp av kroppsvärmen under marsch, på rimlig tid.
Startviktsskillnanderna är från kilon för ylleplagg till någrat hundra gram för syntet.
Det finns grejor från förra sekelskiftet som fungerar utmärkt, bensinkök och magnetiska kompasser men när det gäller kläder är väl en blandning rätt optimal.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.