Allemansrätten

Det behöver inte kosta särskilt många kronor per kubik att samla upp groten till rejäla grothögar, kanske 10-15 kr om avverkningen är grotanpassad.



Ligger grenarna i tydliga högar, så är det för att grenarna ska flisas och därmed generera välbehövliga pengar till markägarna.




Jag tycker personligen att egendomsrätten behöver en rejäl förstärkning - inte minst mot klåfingriga myndigheter som ogenerat konfiskerar både mark och rättigheter från drabbade markägare.

Att sedan vissa markägare gärna ser att friluftsfolket försvinner från deras marker, kan jag ha en viss förståelse för. Markägarna har ju ingen skyldighet att välkomna folk i sina marker.
/Niklas

Beträffande kvistarna så verkar det ju ungefär så okomplicerat som man kan förvänta sig då, och som det flesta troligen begriper - om det ligger ris utspritt och dessutom har legat och torkat på det sättet så är det mycket som tyder på att ingen avser att ta reda på det, och bl a för att det i det skicket inte heller har nåt större värde. Att plocka ved ur någons ristrave är nog något som de som vill förstå, också förstår det olämpliga i.

Att som markägare vilja ha tillträdesförbud för allmänheten på sina marker, är just ett övertramp enligt gällande lagstiftning, tradition, sedvana och "hut och hyfs" med för den delen. Som redan nämnts är det nog så att det redan finns lagar mot den kommersiella exploatering som förekommer i bärplockningssammanhang och "eventföretag". Att ta detta som intäkt för att utestänga de som sköter sig, är ju rätt dumt, och indikerar väl i viss mån att man letar svepskäl för att få stopp på det som idag ÄR tillåtet och dessutom tämligen rimligt. Det är ju dessutom så att alla som är markägare idag har blivit det på de villkor som gäller. Har man köpt marken, så har man gjort det med vetskap om vad man köper sig för rättigheter, och har man ärvt den så har man ju troligen haft ännu längre tid på sig att lära sig spelreglerna. Tack och lov så är de flesta markägare väl införstådda med vad som gäller i Sverige, och kan leva med det. Sen är det ju väldigt tråkigt om folk beter sig illa på andras marker - på samma sätt som att det är tråkigt när folk gör inbrott, stjäl cyklar eller vandaliserar bilar. Men det senare är ju inte ett rimligt skäl till att införa undantagstillstånd med utegångsförbud.
 
Att som markägare vilja ha tillträdesförbud för allmänheten på sina marker, är just ett övertramp enligt gällande lagstiftning, tradition, sedvana och "hut och hyfs" med för den delen. Som redan nämnts är det nog så att det redan finns lagar mot den kommersiella exploatering som förekommer i bärplockningssammanhang och "eventföretag". Att ta detta som intäkt för att utestänga de som sköter sig, är ju rätt dumt, och indikerar väl i viss mån att man letar svepskäl för att få stopp på det som idag ÄR tillåtet och dessutom tämligen rimligt. Det är ju dessutom så att alla som är markägare idag har blivit det på de villkor som gäller. Har man köpt marken, så har man gjort det med vetskap om vad man köper sig för rättigheter, och har man ärvt den så har man ju troligen haft ännu längre tid på sig att lära sig spelreglerna. Tack och lov så är de flesta markägare väl införstådda med vad som gäller i Sverige, och kan leva med det. Sen är det ju väldigt tråkigt om folk beter sig illa på andras marker - på samma sätt som att det är tråkigt när folk gör inbrott, stjäl cyklar eller vandaliserar bilar. Men det senare är ju inte ett rimligt skäl till att införa undantagstillstånd med utegångsförbud.

Det finns gott om orsaker till att vilja ha tillträdesförbud för allmänheten på sin mark: t.ex.
1 Friluftsliv nära bostad eller arbetsplats kan upplevas som störande.

2 Friluftsliv kan störa jakten - speciellt känsligt med gäster som betalar för att vara med på jakten.

3 Stort markslitage ifall friluftslivet koncentreras på några få ställen. Markslitage kan ju t.ex.leda till ökat angrepp av t.ex. rotröta.

4 Mycket friluftsliv på markerna kan försvåra för markägaren att få ekonomisk avkastning på marken, i form av avverkningstillstånd, master, vindkraft etc, vilket leder till stora ekonomiska förluster/inkomstbortfall för markägaren. Vandringsstigar kan också fördyra avverkning och gallring, då maskinerna inte får utnyttja dessa vandringsstigar.

5 Om t.ex. en vandrare får för sig att på eget bevåg klättra upp i ett jakttorn och då råkar skada sig, så kan markägaren faktiskt bli skadeståndsskyldig!

6 Folk som går igenom hagar, kan skrämma djur, eller glömma att stänga grindarna så att djuren kan slippa ut. (Det kan ju ta flera dagar att fånga in djuren igen).

7 Folk kan elda vid olämpliga tillfällen och då orsaka skogsbränder.

En friluftsidiot gör något dumt och förstör då lätt för 1000 vettiga friluftsmänniskor och generellt tror jag inte att folk i gemen förstår hur mycket pengar som står på spel för markägaren.

Som markägare tycker jag att det finns flera anledningar att stärka äganderätten, som ju successivt har urholkats under en lång tid. Bl.a. är skyddet mot kommersiellt utnyttjande av allemansrätten uppenbart otillräckligt.
/Niklas
 
Det framgår ju i princip även av ditt inlägg att det du vill förbjuda - är redan förbjudet till stora delar.

I övrigt så förvånar det mig inte alls att det finns markägare som vill förbjuda tillträde till sina marker av alla möjliga skäl, det är säkert så att markägare i länder där man har skyltar där det står "Trespassers will be shot" osv också tycker att det är en god ordning.

Som markägare tycker jag dock det är dumheter, och att nuvarande lagar är tillfyllest. Jag är övertygad om att det tjuvjagats på mina marker, men det kan jag ju inte lasta allmänheten i allmänhet för.
Mina åsikter vore f ö inte mindre värda om jag inte hade varit markägare. Man kan ju inte utgå ifrån att alla uteslutande ser till sina närmaste intressen, även om det också naturligtvis förekommer.

Att vara markägare och sedan ogilla gällande lagstiftning är väl ungefär som att köpa en villa utanför en flygplats, och sedan börja protestera över bullret från flygplatsen...

Sen kan man ju förstås ha åsikter som avviker från gällande lagstiftning, och det är förstås OK, så länge man inte agerar utifrån sina åsikter istället för utifrån gällande lagar.
I det läget är det dock bra för oss andra att inse att det finns en lobby som har en agenda att inte bara skydda sig mot lagöverträdelser, utan att ändra på lagarna så att sådant som idag är lagligt i framtiden blir olagligt.
 
Det som jag tycker verkar lite lustigt är att du flyr när det kommer några ungdommar eller två husbilar,men att du söker upp herdar och pratar tyska,franska,italienska och spanska när du är utomlands...


Möjligen är jag elak och sadistisk nu, men du får nog förklara vad som är så "lustigt" i detta. Mostägelsefullt är det verkligen inte.
 
Avvägningen

mellan markägarens, allmänhetens, nationens, politikernas respektive planetens intressen är viktig.

Förvaltningen för framtiden kan ibland vinna på en stark markägare, men ofta är det tvärt om.

Att kunna passera över annans mark är för mig central i friluftssammanhang. Det är nåt att värna alldeles särskilt om.

Thure
 
Som redan nämnts är det nog så att det redan finns lagar mot den kommersiella exploatering som förekommer i bärplockningssammanhang och "eventföretag". Att ta detta som intäkt för att utestänga de som sköter sig, är ju rätt dumt, och indikerar väl i viss mån att man letar svepskäl för att få stopp på det som idag ÄR tillåtet och dessutom tämligen rimligt.
Är du säker på att markägaren med lags stöd kan hindra bärplocknings och eventföretag? Annars är exemplen varken rätt dumma eller svepskäl.

I det läget är det dock bra för oss andra att inse att det finns en lobby som har en agenda att inte bara skydda sig mot lagöverträdelser, utan att ändra på lagarna så att sådant som idag är lagligt i framtiden blir olagligt.
LRF...
 
Som redan nämnts är det nog så att det redan finns lagar mot den kommersiella exploatering som förekommer i bärplockningssammanhang och "eventföretag".

Bärplockning ingår i allemansrätten även om det sker i kommersiellt syfte...
...enligt LRF, som jobbar för att organiserad kommersiell verksamhet inte längre ska ingå i allemansrätten.
 
Jag vet inte om jag orkar leta upp lagrum, jag har dock fått dessa presenterade på seminarium om allemansrätten, hållet av en av Sveriges få experter på området.

Men det finns formuleringar som innebär att man inte får "kanalisera" folk till andras marker. Det är tillämpligt i flera sammanhang, och den som tar hit bärplockare utomlands ifrån och skjutsar ut dem i skogen med hinkar, samt lägerutrustning för övernattning på samma ställe i många dagar, bryter i alla fall mot nån lag.
Den som campar en vecka på annans mark, och dessutom lämnar skräp efter sig bryter mot ytterligare lagar. Jag har då sett reportage där organisationer (LRF?) uttalat sig om just detta som ett problem. Jag håller utan vidare med om att det är ett problem, men inte att det är ett problem och dessutom lagligt.

Sen är det ju ibland så att vissa lagar finns, men är väldigt svåra att beivra brott mot.

Nu är det väl tyvärr så att nästan 100% av alla anmälda inbrott läggs ned p g a brist på utredningsuppslag, och beivras därmed inte heller.
 
Jag vet inte om jag orkar leta upp lagrum, jag har dock fått dessa presenterade på seminarium om allemansrätten, hållet av en av Sveriges få experter på området.

Men det finns formuleringar som innebär att man inte får "kanalisera" folk till andras marker. Det är tillämpligt i flera sammanhang, och den som tar hit bärplockare utomlands ifrån och skjutsar ut dem i skogen med hinkar, samt lägerutrustning för övernattning på samma ställe i många dagar, bryter i alla fall mot nån lag.
Den som campar en vecka på annans mark, och dessutom lämnar skräp efter sig bryter mot ytterligare lagar. Jag har då sett reportage där organisationer (LRF?) uttalat sig om just detta som ett problem. Jag håller utan vidare med om att det är ett problem, men inte att det är ett problem och dessutom lagligt.

Sen är det ju ibland så att vissa lagar finns, men är väldigt svåra att beivra brott mot.

Nu är det väl tyvärr så att nästan 100% av alla anmälda inbrott läggs ned p g a brist på utredningsuppslag, och beivras därmed inte heller.
Enligt länken i mitt inlägg på första sidan är ingår kommersiell bärplockning på annans mark i allemansrätten: "Organiserad svamp- eller bärplockning för försäljning anses däremot traditionellt vara tillåten."

"Man kan fråga vem som egentligen äger till exempel vilda bär innan de är plockade. Här föreskriver 2 kap. 1 § jordabalken, att bland annat ”på rot stående träd och andra växter” är tillbehör till fastigheten. Växterna och därmed också bären tillhör alltså markägaren. Han kan visserligen inte hindra allmänheten att ta bär, men allmänheten kan å andra sidan inte hindra markägaren att till exempel bespruta dem, lika litet som han kan förbjudas att plocka dem. (En annan sak är att besprutning kan vara förbjuden enligt annan lagstiftning till skydd för miljön.) Men efter plockningen tillhör bären den som plockat dem. De senaste åren har man diskuterat om bärplockning i stor skala, ibland med maskinell utrustning, kan vara tillåten på annans mark. Något hinder för detta lär dock inte finnas, förutsatt att inte marken skadas eller man ställer till olägenhet för markägaren."

sid 58-59.

När det gäller kanaliseringsfrågan står det så här: "Frågan har berörst av Högsta domstolen i det s.k. forsrännarmålet (Nytt juridiskt arkiv 1994 sid. 495). Av domstolens uttalanden framgår, att det visserligen inte finns hinder att utnyttja allemansrätten kommersiellt men att markägaren ändå kan få utnyttjandet förbjudet, om det är så intensivt att det medför skador och olägenheter av betydelse för honom." sid 11-12. Det går alltså att hindra kommersiell verksamhet under visa villkor, men (som jag förstår det) först efter att skada eller olägenhet har inträffat.

Jag förstår vad du menar med att bärplockarna bryter mot "nån lag" (och implikationerna därav, alltså att man inte behöver ändra allemansrätten för att förhindra sånt). Men ett kommersiellt företag kan ju utan vidare anpassa sig så att dess personal inte bryter mot några lagar i sitt värv. Att de bryter mot andra lagar har ju egentligen inget med allemansrätten att göra.
 
Nja, det är ju bara just andra lagar de kan bryta mot, eftersom allemansrätten inte är en lag.

Som jag minns det så presenterades att det är emot någon lag el motsv, att kanalisera folk, genom skyltar, websidor eller liknande så att de mer än annars kommer att besöka vissa platser.
Det var detta i sig som var otillåtet, inte bara ifall det fick konsekvenser i form av skador.

Det finns dock många exempel på att detta ändå förekommer, utan att någon blir anmäld eller hindras. Antingen beror det på att domstolarna väljer att tolka de, som jag minns, hyfsat explicita formuleringarna på ett väldig konservativt sätt.

Kanske är det så, domstolarna menar att det inte är olagligt med dessa verksamheter med mindre än att det leder till skador för markägaren. Fast å andra sidan så är det ju i huvudsak den konsekvensen man vänder sig emot i inläggen ovan. Jag har viss förståelse för detta - exploateringen i sig känns inte som en självklarhet oavsett skadorna. Samtidigt ligger ju detta i linje med andra regler om malmfyndigheter osv.

Att hänvisa till traditioner - när olika arrangemang med både utländska och svenska företag gör vad de kan för att kringgå arbetsmarknadens lagar och avtal, och i grunden vill slå mynt av bär i svenska skogar, på ett sätt som är helt nytt sedan inte alltför många år tillbaka - känns långsökt.
 
Det är några år sedan jag kom i kontakt med ämnet allemansrätt, men då fick jag lära mig att tack vare allemansrätten får man bedriva kommersiell verksamhet i naturen, men att man får inte åberopa rätten för sin verksamhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.