Förstärkning m sandwichteknik

Jag vill förstärka ett mjukt däck på en glasfiberkajak. Att jobba i glasfiber tycker jag ser hyfsat enkelt ut, jag har hittat lite instruktionsfilmer men jag har inte testat.

Men, jag hade tänkt mig några stort tunna balkar också för att stadga upp det hela. Jag tror att folk kallar det sandwichteknik. Vad ska jag använda för material för detta? Sånt här: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Polyuretanskiva/

Hur ska jag använda en sån här skiva? Jag antar att jag ska lägga "balkarna" vinkelrätt mot kajakens längdriktning och att jag ska limma fast de under däck första. Men hur gör jag med glasfibret, jag antar att det inte är så bra om det sjunker ner mellan balkarna.

Tacksam för svar, länkar till andra hur-gör-jag-sidor vore kanon.
 
Vitsen med en Sandwichkonstruktion är att ha två styva skikt med ett distansmaterial emellan. Distansmaterialet kan vara skum, honeycomb eller trä. Ju längre det är mellan skikten (till en viss gräns givetvis) desto starkare blir laminatet. För att det skall bli starkt måste glasfiberskiktet ligga helt an mot distansmaterialet och fästa ordentligt i det.

Som jag förstår dig tycker du att däcket är för vekt? Sviktar det när du sitter på bakdäcket eller är det andra problem? Nära sittbrunnen eller längre in? Har kajaken skot? Förklara så är det lättare att ge rätt råd.

Visst kan du stärka upp genom att bygga upp en ribba under däck. Bara den inte är ivägen. Skum går alldeles utmärkt. Gör skåror så att den böjer sig lätt. Limma fast med förtjockad epoxi. Om däcket är så vekt att du behöver stärka upp det bör ribban nog gå ut helt till skarven mellan skrov och däck. Annars riskerar du bara att all belastning överförs på en liten yta som riskerar att spricka. Spackla och slipa så att ytan inte suger bort epoxin från laminatet sedan. Undvik skarpa hörn och vinklar. Lägg glasfiber (gärna twillvävd) över och mätta med epoxi. Se till att det inte finns luftbubblor. Glasfibern skall gå ut minst 3 cm på båda sidor om ribban. När epoxin är stel men inte hård skär du glasfiberkanten ren med vass brytkniv. Skär inte ner i underliggande lager. Låt stelna. Slipa till kanten. Lägg på ett lager till. Slipa igen och lägg epoxi över en sista gång.

Ett alternativ till skum är tunt trä. Tre ribbor ca 2 mm med lim emellan trycks upp mot skrovet. Starkare än skum och det räcker med ett lager glasfiber.

Lycka till.

AV
 

Bilagor

  • laminat.JPG
    laminat.JPG
    6 KB · Visningar: 1,537
Det sviktar rejält när man sitter på fördäck, och lite på akterdäck.

Jag vet, jag ska inte sitta på fördäck, men jag tycker att det känns lite för vekt ändå.

Tack för din bild Anders. Om området som är vekt är ca 100 cm långt ska jag ha flera ribbor då? Hur många? Och hur gör jag isf med glasfibret, ska det vara luft mellan ribborna, eller ska jag lägga på glasfibret så att det inte blir nån luft mellan ribborna och de två olika skikten glasfiber. Eller ska jag lägga glasfiber på ribborna en och en precis som du har skissat på?

Jo, kajaken har skott, tre packluckor m skott emellan. På akterdäck är problemet att det verkar bli en stor belastning på däcket precis bredvid skottet, detta eftersom skottet är så stelt och däcket inte är det. Det är Trapper Adventure det handlar om. Som man kan se på bilden, http://www.trapperkanot.se/produkter.asp?katid=13&notisid=215, är däcket väldigt platt och jag tror att det är en anledning till att den är vek. Det finns inte så mycket bärighet i formen som så.

Vad tror ni om konstruktionen? Kommer det gå att förstärka den eller är formen fel från början?

Grejen är ju att kajaken är perfekt för mig, förutom det här något veka däcket. Det är därför jag är intresserad av att skaffa mig en och förstärka den efteråt.
 
Balsaträ kan man förstärka med. Är lite skeptiskt till att ändra grundkonstruktionen på saker men i det här fallet ser jag inget direkt problem. En del använder plaströr till förstärkningar. Då delar man hela röret på längden med handsåg eller sticksåg med kapat blad så att man sågar en sida åt gången. Gör ett prov så att du ser att plasten håller för kemin innan du plastar. Har varit med om att frigolit ger sig trots att någon sagt att blå frigolit håller. Nu såg jag att du funnit polyuretan som säkert är ypperligt. Skär med vinkel så får du ett fint avslut mot skrovet. En radie mot skrovets sidor. Ser för mig att det blir vackert.
 
Balsaträ kan man förstärka med. Är lite skeptiskt till att ändra grundkonstruktionen på saker men i det här fallet ser jag inget direkt problem. En del använder plaströr till förstärkningar. Då delar man hela röret på längden med handsåg eller sticksåg med kapat blad så att man sågar en sida åt gången. Gör ett prov så att du ser att plasten håller för kemin innan du plastar. Har varit med om att frigolit ger sig trots att någon sagt att blå frigolit håller. Nu såg jag att du funnit polyuretan som säkert är ypperligt. Skär med vinkel så får du ett fint avslut mot skrovet. En radie mot skrovets sidor. Ser för mig att det blir vackert.

Skönt med två som både verkar händiga och som tror att det kommer att funka. Ikväll så jag dubbelkolla att det finns plats för benen efter en sån här fix. Sen ska jag ev åka hem med kajaken i släp. Den var ju trots allt fin.

Jag får återkomma med en ordentlig skiss på det hela innan jag sätter igång och kladdar märker jag.
 
Om området som är vekt är ca 100 cm långt ska jag ha flera ribbor då? Hur många? Och hur gör jag isf med glasfibret, ska det vara luft mellan ribborna, eller ska jag lägga på glasfibret så att det inte blir nån luft mellan ribborna och de två olika skikten glasfiber. Eller ska jag lägga glasfiber på ribborna en och en precis som du har skissat på?

Du skall absolut INTE ha luft under glasfibern. Då håller det ingenting. Antingen lägger du ribbor, säg 5 cm breda med 15 cm emellan, så att belastningen av en rumpa alltid hamnar på en ribba, eller så lägger du ett helt skikt från sittbrunnen och så långt in du når. Bara du får bra vidhäftning mellan skrovets undersida och skumplattan bör det gå bra. Du slipper mycket jobb och vikten blir inte så värst mycket större.


Vad tror ni om konstruktionen? Kommer det gå att förstärka den eller är formen fel från början?
Platta däck och skalade material blir lätt veka. Att det är vekt bakom sittbrunnen tycker jag nog är värre än framför. Jag brukar använda paddeln som stöd och sitta på akterdäck innan jag slinker ner i min lilla sittbrunn. Då skall det hålla.


Grejen är ju att kajaken är perfekt för mig, förutom det här något veka däcket. Det är därför jag är intresserad av att skaffa mig en och förstärka den efteråt.

Har du inte köpt ännu? Är du säker på att du inte hittar en liknande kajak fast med lite styvare däck. Marknaden är ganska stor. Så unik är den väl inte. Låter lite konstigt att köpa en ny kajak och genast ändra om.
 
Kajaken är glasfiber, klart det går att meka lite med den. Kul med fler som gillar att göra lite egna speciallösningar, fabriksprodukter har alltidminst en sak som är dålig. Just den verkar vara en rolig kajak!

Läs Björn Thomassons hemsida innan du börjar arbeta med glasfiber och epoxi. Alternativt snacka med Andreas, han har lagat en del på sin gamla Skim.

Du måste nog ta bort skottet bakom sitsen för att kunna jobba riktigt med den bakre förstärkningen.

Finns inte Hans Friedel på forumet? Är det inte han som har designat alla Trapperkajakerna? Då borde han kanske kunna svara på hur mycket däcket tål.
 
Jag är inte säker på att det här är en bra idé överhuvudtaget. Med tanke på att däcket ser ut att vara platt blir det troligen konstiga sträckkrafter i fönstrena mellan förstärkningarna som senare kan utvecklas till brott. Är ingen ingenjör men har en viss känsla för vad som händer med material. Man kanske hade kunnat bygga bort det här genom att lägga tunnare förstärkningar i kryss istället? Någon som kan räkna på det? Vet att det finns mycket akademiker här!
 
Jag köpte den inte. På eget bevåg, innan Trikåmannen föreslog det, tog jag med mig Andreas o han var lika skeptisk som jag. Nej, jag har fått fler negativ åsikter än positiva. Så det blev inget köp.

Jag tror att jag ska köpa lite polyester, glasfiber o nåt sorts distans material och prova på nåt annat istället, det verkar ju intressant.
 
Jag tror att jag ska köpa lite polyester, glasfiber o nåt sorts distans material och prova på nåt annat istället, det verkar ju intressant.

Satsa på epoxi istället. Polyester har lösningsmedel och är svagare. Epoxi är lösningsmedelsfri, dock är den allergiframkallande ohärdad, men det är lätt att undvika hudkontakt med plasthandskar och p3-andningsfilter (slipning).

Ja, det är roligt att bygga själv. Varför inte en hel kajak? Då får du den precis som du vill. Strip är snyggast men tar mest tid. Stich n glue med plywood är enklare. Visst är det många timmar i verkstan, men känslan att paddla sin egenbyggda kajak är obetalbar.

Skickar med en bild på Orca som inspiration. (Från jungfruturen. Var så spänd att jag glömde flytväst)
 

Bilagor

  • orca.jpg
    orca.jpg
    135.7 KB · Visningar: 1,309
Har du frågor angående en produkt kontaktar du i första hand tillverkaren i det här fallet Trapper 0220/15010

Generellt skall man alltid använda samma produkter som kajaken är byggd av. Är kajaken byggd av polyester använder man polyester är kajaken byggd av epoxy använder man epoxy

Hans Friedel
 
Har du frågor angående en produkt kontaktar du i första hand tillverkaren i det här fallet Trapper 0220/15010

Generellt skall man alltid använda samma produkter som kajaken är byggd av. Är kajaken byggd av polyester använder man polyester är kajaken byggd av epoxy använder man epoxy

Hans Friedel

Det har jag redan gjort. Han jag pratade med (jag har tyvärr glömt namnet, men det var inte du) m var mycket skeptisk till att det var så vekt. Vekheten har ju gett upphov till rätt många sprickor i gelcoaten, vilket han uppgav inte alls var bra o att det inte borde vara så.

Att köpa ett annat ex av samma kajak var ju inte aktuellt fick jag veta då eftersom formarna hade brunnit upp (jag vet inte så mkt om det där). Annars hade ju en lösning varit att köpa en annan kajak av samma modell, nån som inte kändes så vek som den här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jemael Förstärkning av befintlig kanadensare! Bygga egen kajak 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.