Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen?

Har ett kikarsikte med 3-9x förstoring men vad motsvarar detta i tex bildvinkel eller motsv. brännvidd?
Tittar man på kameror så betyder 3x zoom att den maximala brännvidden är 3x större är vidvinkelbrännvidden men kikarsiktet börjar ju på 3?!

Hoppas det finns någon med ett vettigt svar på detta =)

//Niklas
 
Ja, det stämmer det du skriver om kameror, jag har alltid tyckt det är lite "bluff", många tror att när det står 3x zoom så kommer de 3 ggr så nära som i verkligheten.. Men det är lite OT.

Utan att kunna något om kikarsikten, men är det inte mer "rätt" uppmärkt? Man brukar räkna 50 mm brännvidd som "normal", alltså varken tele eller vidvinkel. 3x bör väl då innebära 3x50= 150 mm? Då skulle ditt kikarsikte motsvara ca 150-450 mm? (på en 35mm kamera)
 
Det där låter ju ganska vettigt! Det enda som står på kikaren är 3x9--50mm men antar att det är diametern på den främre linsen.

Efter lite letande så hittade jag på min modell av kikare på internet och fick fram att vinkeln är 2,89-6,18 grader. Jämförde med handkikaren och det verkade stämma på ett ungefär. Vilken brännvidd det motsvarar vet jag inte men har för mig att 600mm (35mm format) motsvarar ungefär 6 graders bildvinkel (om jag har räknat rätt är det alltså enorm förstoring i ett kikarsikte om man är fotograf =P )
Tänkte jag skulle kunna använda kikaren till lite enkel avståndsmätning.
 
En skoltavlelinjal på 100m är god hjälp när du vill göra en avståndsbestämnings tabell. I brist på dylik linjal, dm rutnäta en gevärstavla.
Börja med horisontella bredden och gå vidare till den verikala. Avstånden mellan sidostolparna och mittstolpens bredd brukar vara bra att ha om du har en traditionell retrikel.
Med din digitalkamera kan du lätt dokumentera dina värden,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.