helags 30 som jaktsäck?

Hej!

Är dags för köp av ny ryggsäck! Vill kunna använda mig av den både till vardags på stan när man gör kortare dagsturer och så småningom till jakt (så fort jag tagit jägarexamen). Har kollat lite på Fjällräven Helags 30. Det är något i stil med denna säck jag är intresserad av. Men vad tror ni som har mer erfarenhet av jakt? Är detta en duglig jaktsäck? Och vilken färg är lämpligast (finns i svart, grön och röd)?

http://www.fjallraven.se/produkter/Ryggsackar-och-vaskor/Helags-Outdoor-30
 
Jag jagar ripa och gillar att man kan skjuta med säcken på. Dvs. då är tunna axelremmar bra, som också renodlade ripjaktssäckar har. Jag har bara en vanlig Lundhags multisportsäck.

Hej!

Är dags för köp av ny ryggsäck! Vill kunna använda mig av den både till vardags på stan när man gör kortare dagsturer och så småningom till jakt (så fort jag tagit jägarexamen). Har kollat lite på Fjällräven Helags 30. Det är något i stil med denna säck jag är intresserad av. Men vad tror ni som har mer erfarenhet av jakt? Är detta en duglig jaktsäck? Och vilken färg är lämpligast (finns i svart, grön och röd)?

http://www.fjallraven.se/produkter/Ryggsackar-och-vaskor/Helags-Outdoor-30
 
Jag jagar ripa och gillar att man kan skjuta med säcken på. Dvs. då är tunna axelremmar bra, som också renodlade ripjaktssäckar har. Jag har bara en vanlig Lundhags multisportsäck.

Mil-Tec's 35 literssäck (Garderoben/knivnet) har axelremmar med kort vaddering, bara band från framsida ner. Rätt skön i övrigt för en billig peng.
 
Ostoppade remmar är grejen. Lättare säck skadar inte. Har en gammal 30 l klättersäck, inga finesser alls. Torkar snabbt efter tvätt. Brunt är en bra färg.
 
tittade på helags själv när ny säck skulle inhandlas (för 2 v. sen) tittade på fjällräven friluft/jaktutförandet. Friluft passade mig ungefär inte alls. De "smarta" patronfickorna blev helt ihopklämda av axelbanden när man hade lite skräp i ryggan och kläder på kroppen. Så den dissasdes och istället provade jag Helags... den satt bättre, men jag tyckte att axelbanden var aldeles för tjocka, nu är det inte så vanligt att jag skjuter med säcken på, men jag vill ha möjlighet till det...

Så för de pengarna insåg jag att jag skulle störa ihjäl mig på fjällrävens alternativ. Kollade Vaude ripa men slog till på en snigel från recon vildmark. vattentät med rullstopp, tunna axelband och lagom stor till rätt pengar. Har bara använt den i helgen (underbart väder för att vara ute, skitväder för jakten :)) Gillade den även efter 3 dagar i skogen. Var lite rädd för att den skulle vara prasslig i minusgrader, men tyckte inte att det var ett problem (det väsnades förvisso en hel del av skare/fruset ris etc. så jag kanske inte hörde det)

Så min rekommendation är att leta vidare.

BZ/
 
Tycker inte riktigt att det är ett krav på en 35-liters men kanske större? Menar att det inte blir så stora vikter i en så liten säck.

Normalt sett är det nog så, men 2000 har en integrerad ram och är inte lika följsam som vanliga. Blir att välja mellan att bära allt på axlarna eller att den svänger omkring om den inte kan stramas åt ordentligt.

Snigel'n ser klart intressant ut!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.