Färg på jaktkläder

Jag har en fundering angående valet utav färg på jaktkläder.

Jag kan förstå att antingen väljer man grönt eller camogrönt, eller det "moderna" det färglada camomodet. Men ni som varit med ett tag, har aldrig brunt i någon nyans varit gångbart?

Personligen tycker jag att det också hade varit en "perfekt" färg i skog och mark!
 
051020+HMK+Bergslagsjakt+PRB+.jpg


Världen är väl full av bruna jaktkläder? Men den intressanta frågan är väl kanske huruvida bytesdjuren ser i färg eller inte. Jag tror inte det så därför borde ju klädseln anpassas för att jägaren ska vara så synlig som möjligt för andra människor - inte minst andra jägare. Synliga färger, men utan för stora ljusmässiga kontraster till omgivningen.

Men säkerheten är såklart mindre viktig än traditioner.
(Nej, jag är inte ironisk eller kritisk, utan konstaterar bara något som är ett faktum på ganska många områden i samhället. Jag vill inte heller ha orange kläder i skogen.)
 
Det håller jag med om, att de väsentliga måste ju vara hur djuren uppfattar saker och ting.

Fast om man tittar i årets kataloger så "lyser" brunt med sin närvaro (något undantag finns dock). Även om "mannen" ifråga funnit brunt. Den är nog inte nyinköpt.
 
Älgar och de flesta andra djur är färgblinda. Pratade med en färgtekniker för ett tag sedan som hade utvecklat ett tyg som hade i gråskala exakt samma kammo som försvarets men det var i lysande orange. Dock så var det inga jägare som ville använda det så det såldes aldrig. Men enligt färgteknikern så skulle älgarna inte se skillnad på den klar-orange-kammo och grön-svart-brun-kammo.
 
Grått, grönt, brunt och tweed är ju klassika jaktdressar. I USA är ju utbudet av färggranna jaktkläder rätt speciellt. Att den synliga J90 inte slog är ju inget konstigt i en konservativ bransch som jakt.
 
Att djur är "färgblinda" inbjuder till missförstånd eftersom det är väldigt relativt.
Hjortdjur ser ett annorlunda färgspektrum vilket innebär att de ser rött och orange i samma gråskala som grönt varför man kan ha orange kamoflage.
Fåglar, rävar, lodjur mfl. ser dessa som orange. Även om man smygjagar rådjur så kommer nötskrikor mfl. att tala om för rådjuren precis var du är...
Hjortdjur ser däremot gult och blått väldigt bra.
Många djur ser även en del av UV-spektrumet vilket gör att vissa tvättmedel får kläderna att lysa som under UV-ljuset på ett diskotek.
 
Att djur är "färgblinda" inbjuder till missförstånd eftersom det är väldigt relativt.
(...)
Många djur ser även en del av UV-spektrumet vilket gör att vissa tvättmedel får kläderna att lysa som under UV-ljuset på ett diskotek.

Så det kanske är rätt klokt att ha kamouflagefärgade kläder, för då har man störst chans att vara osynlig för flest bytesdjur?

Det där att vissa tvättmedel får kläderna att lysa handlar väl om vitmedel? Och om man tvättar sina jaktkläder med vittvättmedel får man nog skylla sig själv på flera plan än synligheten i skogen. :)
 
Det stämmer att det är vitmedlet som är UV-reflekterande men du har kanske sett att många använder helt eller delvis vita kläder när det är snö ute?
Kamoflage är bra men av någon anledning var djuren mer färgblinda förr i tiden när det bara fanns röd eller blå Helly Hansen att välja på...
 
Vet ett jaktlag som kört orange/blått kammo för två år sedan, de tappade inga skott eller djur (sköt fullt på licensen), däremot syntes varje person som en fyr under jakten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Riktigt mattsvart färg. Jakt 2
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
pat2 Jaktkläder ITAB!!! Jakt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...