Praktisk hagelprov för jägarexamen

Hej alla jägare,

Brukar mest vara i klätterforumet annars, men nu har jag fått tid och motivation att slutföra min jägarexamen som jag haft vilande länge.
På 90-talet gjorde jag godkänt på alla proven (inkl högvilt) utom det praktiska hagelprovet, och jag har kollat och de resultaten gäller fortfarande så det är bara hagelprovet som står mellan mig och en fullständig jägarexamen.

Tänkte höra om det är någon här som gjort det nyligen som har några tips?
Vad jag minns så var det en bana man skulle gå för att visa att man hanterade bössan på ett säkert sätt, sedan var det en bana där man skulle visa att man kunde bedöma vad som var säkert skjutavstånd och så skulle man skjuta lerduvor.

Hur många duvor måste man träffa, 6 av 10 eller fler?
Och hur många gånger får man försöka vid ett och samma tillfälle? Dvs, om jag träffar tex 5 av 10, är det kört då eller får man prova igen?
Har ingen egen bössa, så jag antar att man får ett par skott för att skjuta in sig, eller hur fungerar det?

Tacksam för svar!
/Anders
 
Låna en bössa (ägaren är med) -skjut några snabba skott på lerduvor som ligger på marken.
Missar du duvor i luften är det svårt att avgöra hur du missar och på vilken sida.
På marken ser du hur dom sitter.

Bössan skall omedelbart brytas så fort du tar ur den ur vapenstället, eller förflyttar dig (om du inte är ensam) eller går över en bäck eller hinder.

I annat fall får du gå hem och fortsätta nån annan dag.
 
den aktive har rätt
en polare tog precis examen och det som gällde då var att skjutprovet (frånduvor samt löpande mål) får man göra om samma dag. Säker vapenhantering måste det gå ett dygn på (samma som teorin tror jag)... men missar du säker vapenhantering så skall du inte bara vänta ett dygn, detta dygn borde också vara i skam-påle.:)

Bryt vapnet så fort du kommer till tveksamma situationer.
Peka aldrig på någon med bössan
ställ ifrån dig om du skall ta dig över/under eller genom något hinder
Vid möte... bryt fort som attan.

avståndsbedömningen är inget problem... du har precis innan du gör säker vapenhanteringen skjutit på rörliga mål på max avstånd (20m) så det borde du ha i huvudet.
 
rörligt mål är hare/räv eller rå. två skott skall sitta med x antal hagel i en ring.

inte så svårt om man vet vart man ska sikta, precis som vid älgbanan.
sen att harar, rävar, rå eller älg inte springer i rak linje eller i konstant hastighet, det e skitsamma :)

tycker ändå att älgbanan är bra då man inser att skytte utan stöd på rörligt mål inte är att ta lätt på.

BZ/
 
Det som inte riktigt stämmer med verkligheten är att en bruten bössa är lite ohanterlig
att bära längre sträckor, -om man nu marcherar i grupp.
En god regel är att pipan alltid skall peka uppåt, om den är ihopslagen.
Vid kafferaster är det en hänsynsregel att alltid bryta bössan.

Sämsta man kan se är när någon bär bössan på axeln pekande rakt bakåt.
-Brukar förekomma på TV.
 
vid jakt peka pipan upp (eller ner om du föredrar det eller jagar markmål:))... behöver jag säga att den skall vara säkrad
(hrmmmm här tror jag att många syndar, inklusive jag)

bryt vapen vid kontakt med människor.
brutet vapen transporteras över armen eller över axeln med pipan paralell med ditt torso :) pipan bakåt som Aktive talar om är INTE kul...
jag är lite känslig där... vill inte stirra in i mynningen även om jag vet att vapnet var oladdat och brutet för ett par sekunder sen.

Men jag e väl bara känslig :)

BZ/
 
Om man ska fortsätta prata om basic-säkerhet så....
-Studsarens slutstycke dras ut i öppet läge, eller stoppas i fickan.
-med halvautomaten kan man klämma fast en tomhylsa på tvären.

-Jag har kommit på mig själv med att glömma av att säkra när jag skjutit ett vilt.
Man blir så fixerad vid att studera händelseförloppet för djuret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigg Jägarexamen Jakt 0
axxxel Jägarexamen i Uppsala Jakt 0
Trilla jägarexamen intensivkurs Jakt 3
johan5588 Tips inför teoriprovet - jägarexamen !? Jakt 2
ChriBen Intensivkurs för jägarexamen Jakt 5
ades Jägarexamen i Sthlm - var? Jakt 7
ChriBen Intensivkurs för jägarexamen! Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.