Frågor till politiker

BTW, om du googlar fram raporten, http://www.chamber.se/filearchive/2/29132/rapport_2009-2_Kommunala_skatteutjamningssystemet.pdf och bläddrar till sidan 7 så ser du hur mycket olika landsändar får i kronor per invånare. Norrland leder. Det artikeln tar fasta på är att den totala summan som skickas söderut (från stockholm) är högre. men det är endast en följd av att det bor fler människor där.

Drygt 10 000 kronor per invånare får norra sverige i kommunal och landstingsutjämning, att jämföra med drygt 8000 för södra sverige.

Blir så otroligt trött på att man tar halva fakta och slåss med.

Så den relativa summan är mer rätt än den faktiska summan? Jag tror att det generellt är intressantare vad totalkostnaden blir för saker och ting, sen kan man jämföra fördelningarna in absurdum. Anledningen till fördelningssystemet är ju uppenbar och har oerhört lite med jakt att göra.

Blir så otroligt trött när man slåss med helt ovidkommande argument.
 
Jag tycker personligen rovdjursdebatten är väldigt infekterad, i synnerhet vargdebatten. Varför skall vargstammen hållas nere på en nästan obefintlig nivå?

Varför är rädslan för varg så stor? Många av de som tycker till har aldrig haft ett öga mot öga möte med just vargen - vilket är bland det mest fascinerande man kan uppleva. Att samerna får hävda sin rätt, exploatera våra fjälltrakter och tömma vattensystem på fisk. (Har personlig erfarenhet av samer som arrenderar vatten av svenska staten och som sedan missbrukar detta genom att sälja fler fiskekort än vad som anges, lägga nät och sälja fisken till butik - vilket inte får göras)

Samernas renar är i min mening en större plåga än vår vargstam. På våren ligger dessa ruttna djur runt vägarna här i Norrland och ingen tar ansvar för dem. Att de springer i trädgårdar och förstör folks marker är det heller ingen som tar diskussion om. Att samerna skall få ha fulla rättigheter till våra fjällmiljöer är något jag blir beklämd över. Vargen är ett naturligt inslag i vår fauna, det är ett djur som är oerhört skygg. Jag tycker att debatter som denna får varghatarna att framstå som mer eller mindre ointelligenta.

Själv har jag stött på både varg och björn i skogen och de upplevelserna var bland det finaste jag fått i skogen.
 
Tyvärr är det nog så att som mBengtsson är inne på. Brevet från damerna från hundklubbarna och några inläggen i denna tråd bara spär på bilden av oss norrlänningar som inskränkta, insnöade och allmänt ointligenta.

Trots att jag själv är norrlänning tycker jag inte beslut om djur och natur skall tas lokalt. Det skall göras i Stockholm av våra folkvalda som jag ändå tycker har en ganska nykter syn på det hela.

Sen blev det ett sidospår i tråden angående skatteutgämningsystemet och energiförsörgningen. Där är jag nog beredd att ställa mig aktive jägarens sida. Vi i norrland har bidraget tillräckligt. Majoriteten av våra älvar är förstörda. Fisket är förstört för alltid. Har vi fått någon ersättning för det??? SVAR NEJ!!! Det som gått förstört går liksom inte att mäta i pengar. Miljarder räcker inte iallafall.
 
Tyvärr är det nog så att som mBengtsson är inne på. Brevet från damerna från hundklubbarna och några inläggen i denna tråd bara spär på bilden av oss norrlänningar som inskränkta, insnöade och allmänt ointligenta.

Trots att jag själv är norrlänning tycker jag inte beslut om djur och natur skall tas lokalt. Det skall göras i Stockholm av våra folkvalda som jag ändå tycker har en ganska nykter syn på det hela.

Sen blev det ett sidospår i tråden angående skatteutgämningsystemet och energiförsörgningen. Där är jag nog beredd att ställa mig aktive jägarens sida. Vi i norrland har bidraget tillräckligt. Majoriteten av våra älvar är förstörda. Fisket är förstört för alltid. Har vi fått någon ersättning för det??? SVAR NEJ!!! Det som gått förstört går liksom inte att mäta i pengar. Miljarder räcker inte iallafall.

Instämmer. Jag är själv norrbottning och tycker brevet från hundklubbarna i bästa fall är pinsamt och jag vill verkligen inte att stollar av den kalibern försöker göra anspråk på att ha min röst som "gledbygdsbo" och norrlänning.

Utbyggnaden av älvarna är ju dock en annan sak som fått innebära att hela byar satts under vatten och att oåterkalleliga spår skapats; mäktiga vattenfall som Stora Sjöfallet och Harsprånget har tystats och unika laxstammar utrotats. Luleälvslaxen var t ex känd för att vara storvuxen och stark, i klass med Altas laxar.
 
Instämmer. Jag är själv norrbottning och tycker brevet från hundklubbarna i bästa fall är pinsamt och jag vill verkligen inte att stollar av den kalibern försöker göra anspråk på att ha min röst som "gledbygdsbo" och norrlänning.

Utbyggnaden av älvarna är ju dock en annan sak som fått innebära att hela byar satts under vatten och att oåterkalleliga spår skapats; mäktiga vattenfall som Stora Sjöfallet och Harsprånget har tystats och unika laxstammar utrotats. Luleälvslaxen var t ex känd för att vara storvuxen och stark, i klass med Altas laxar.

En bild från Harsprånget (Ja, jag är medveten om att vi börjar komma rejält Off Topic)
 

Bilagor

  • atb_00563_Anders_Tedeholm.jpg
    atb_00563_Anders_Tedeholm.jpg
    95.6 KB · Visningar: 235
Ett sista förtydligande från min sida. Jag är inte direkt emot skatteutjämning. Vi är ETT land och då gör vi olika saker som gynnar olika landsändar på olika sätt av allehanda skäl. Det är när "beslut ska tas här inte i stockholm" kommer som jag tar uppå detta som motvikt. Man kan inte ha det ena men inte det andra. Antingen är vi ett land eller inte,.

och de som sitter i riksdagen är inte stockholmare de är till överväldigande majoritet "lantisar", de råkar ha sin arbetsplats i stockholm, en jävla skillnad tycker jag.

Men jag misstänker att inte i någon av de olika delarna i debatten i denna tråd kommer vi komma någonstans, det börjar kännas som om vi alla sagt allting några gånger nu. Jag kan dock med nöje konstatera att det är flera som förespråkar någon sorts samförstånd, kanske kan det bli en ändring om fler sådana får komma till tals även utanför utsidan.
 
En bild från Harsprånget (Ja, jag är medveten om att vi börjar komma rejält Off Topic)

Mår illa när man ser sånt där. Borde införas byggstopp pronto vid norrlands älvar och fjällnära områden. Tyvärr känndes värre än någonsin. Åtminstånne här repubilken Jamtland. Känns som antalet projekt med vindparker i fjällområden står som spön i backen. Hur är det i Stockholm? Planeras det för någon vindkraftspark på Sandhamn?! Blåser ju bra där.
 
Hur är det i Stockholm? Planeras det för någon vindkraftspark på Sandhamn?! Blåser ju bra där.

Googlade lite och det verkar vara sisådär. Det finns ett antal problem verkar det som. Ett är att länet är så förbaskat tättbefolkat. Ett annat är att om man vill bygga i ytterskärgården så finns det en hel del förbud att ta sig igenom (ungefär som att bygga vindkraftverk i Sourva eller Ritsem).

Det finns två områden som bedöms som intressanta (Svenska björn och Almagrundet), men jag hittar inget om att man kommer någon vart. Det saknas helt enkelt finansiärer (här finns en möjlighet för den som vill). Hittar inget om dessa områden som är yngre än 2 år, så det verkar dött.

Sen finns det den vanliga listan med motståndare här med. 2 grupper verkar utmärka sig i de artiklar jag skummat. Dels är det sommarstugeägarna. (de där som (om man ska generalisera) vill ha bra kommunikationer, el, telefontäckning, full service men samtidigt få grannar och helst lite vildmark), och sen är det jägarna som tydligen siktar in sig på att området runt själva verket spärras av (pga säkerhet), men det är endast en artikel och inte från jägarförbunden utan för en förening för svenskt landskapsskydd (ny föreningen för mig).

Så det finns områden utpekade men saknas finansiärer. och om du vill bygga får du räkna med samma "gnäll" som överallt annars.

Christian
 
Jag kan dock med nöje konstatera att det är flera som förespråkar någon sorts samförstånd, kanske kan det bli en ändring om fler sådana får komma till tals även utanför utsidan.

Där tror jag du berör lite av kärnan i konflikten kring rovdjur. Att komma till tals....

Att verka för samförstånd i rovdjursfrågan (för att nu återvända till ämnet) kostar på så oerhört mycket i vissa delar av den svenska glesbygden. Man måste t ex tåla att bli utfryst av sina grannar, tåla att ungarna mobbas i skolan, tåla att inte kunna be om hjälp när man kör fast med bilen, tåla att få nattliga telefonsamtal med mer eller mindre hotfulla tillmälen osv osv.

Många av dem som har en samförståndssyn i rovdjursfrågan väljer helt enkelt att tiga. Gjorde de inte det skulle det bli för jobbigt att bo kvar i byn. Man kanske skulle bli tvingad att överge släktgården exempelvis.
 
Där tror jag du berör lite av kärnan i konflikten kring rovdjur. Att komma till tals....

Att verka för samförstånd i rovdjursfrågan (för att nu återvända till ämnet) kostar på så oerhört mycket i vissa delar av den svenska glesbygden. Man måste t ex tåla att bli utfryst av sina grannar, tåla att ungarna mobbas i skolan, tåla att inte kunna be om hjälp när man kör fast med bilen, tåla att få nattliga telefonsamtal med mer eller mindre hotfulla tillmälen osv osv.

Många av dem som har en samförståndssyn i rovdjursfrågan väljer helt enkelt att tiga. Gjorde de inte det skulle det bli för jobbigt att bo kvar i byn. Man kanske skulle bli tvingad att överge släktgården exempelvis.

Så är det ju. Och det lite lustigt paradoxala som skulle kunna inträffa OM man hade mer lokalt självstyre vore kanske inte önskvärt hos de som mest högröstat kräver det. Det finns ju betydligt fler intressenter än jägare i frågan. Turismnäringen t ex som ständigt ökar sin omsätting iaf i Norrbotten och där viktiga komponenter är just att marknadsföra äventyr och vildmark och där rovdjuren är en självklar komponent.
 
Så är det ju. Och det lite lustigt paradoxala som skulle kunna inträffa OM man hade mer lokalt självstyre vore kanske inte önskvärt hos de som mest högröstat kräver det. Det finns ju betydligt fler intressenter än jägare i frågan. Turismnäringen t ex som ständigt ökar sin omsätting iaf i Norrbotten och där viktiga komponenter är just att marknadsföra äventyr och vildmark och där rovdjuren är en självklar komponent.

Jag betvivlar på att turistnäringen har något att vinna på fler vargar. Snarare tvärsom. Möjligen intresserar det vargsupportrarna i sverige (en krympande skara).
Resten av europa vill se älg. Hur går det med älggarantin på älgsafarin? -pengarna tillbaka om du
inte ser nån...
Varg kommer ni garanterat inte att se, såvida inte ni hyr en helikopter som jagar en sändarvarg.
(funkar bara på fjället

Det som irriterar mig är att man inte ska få bestämma om man tycker "fel".
Rovdjur är en lokal angelägenhet. Det finns drag av mussolini-takter i den här tråden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.