Frågor till politiker

Några kommentarer:

Om media även skulle rapportera om alla av varg dödade och lemlästade vilda djur och tamdjur på samma sätt som de rapporterar om vargjakt så skulle med största sannolikhet de som är för en
minskning av vargpopulationen vara betydligt fler än vad som är fallet är idag.


Min åsikt: Om media även skulle rapportera om alla av jägare genom skadskjutning och bristfälliga eftersök plågade och lemlästade djur skulle med största sannolikhet de som är för att jakt i fortsättningen ska skötas endast av yrkesjägare vara betydligt fler än vad som är fallet idag.

Vargstammens beräknade storlek är en grov uppskattning, och exkluderar t ex 2010 års
föryngringar.


Jamen naturligtvis! Förutsättningen för att kunna uppskatta populationens storlek är ju att man kan spåra på snö. De valpar som föddes i våras kommer att spåras och räknas kommande vinter. Förutsatt att det finns snö.

Som ett exempel så kan man ta lärdom av björninventeringen. Efter DNA inventeringen framkom att björnstammen var hela tre gånger så stor som beräknat.

En epokgörande självklarhet igen! Björnar kan sällan spåras och räknas på spårsnö. I uppskattningen av vargpopulationens storlek används förutom spårning enl ovan även DNA-analys.

Under vinterns licensjakt uppvisade endast en individ en eventuell ”missbildning” (bettfel). Detta visar med klar tydlighet att inavel i den svenska vargstammen inte är ett problem. Det är snarare så att inavel har förts fram av bevarandeorganisationerna som ett argument för att få gehör för sin ståndpunkt att vargstammen måste öka avsevärt för att minimera den påhittade problemet med inavel.

Suck! Tror skribenterna att graden av inavel kan avgöras genom okulärbesiktning?

Jag blir så trött....
 
Jag tycker det genomsyrades av en närmast rättsshaveristisk unkenhet. Gäsp. Härmed för jag upp kvinnliga löshundsjägare på min personliga ignore-lista. Palla bygga upp sin världsbild på förekomsten av ett rovdjur..
 
Brevet är ett mycket nyktert inlägg i debatten.
Det är ju egentligen galenskaper som tillåts pågå..till vilken nytta?

Vi har förmodligen en världens bäst skötta viltstam och en mycket välutbildad jägarkår.
Vargsupportrarna lider nog av det?...missunsamhet har vi med oss i från apstadiet så
det är inget övernaturligt.
 
På tal om att jägare skulle använda grymma metoder,
-vad tror ni om den har metoden?

http://www.youtube.com/watch?v=tMC7aZNXnL8

det där är bara fånigt..rovdjuren har rätt till första beskattning av vårt gemensamma vilt, skulle det bli över till ytterligare en rimlig beskattning så får jägarna ta del av detta.. bönderna ska skydda sina djur mot skada, det är deras skyldighet att sätta upp adekvata stängsel, man kan inte straffa djuren för att djuren gör det dom är födda att göra, sedan kan vi diskutera hur bra människornas beslut är eller inte.. själv njuter jag av bockjakten och en fin och livskraftig stam..
 
det där är bara fånigt..rovdjuren har rätt till första beskattning av vårt gemensamma vilt, skulle det bli över till ytterligare en rimlig beskattning så får jägarna ta del av detta.. bönderna ska skydda sina djur mot skada, det är deras skyldighet att sätta upp adekvata stängsel, man kan inte straffa djuren för att djuren gör det dom är födda att göra, sedan kan vi diskutera hur bra människornas beslut är eller inte.. själv njuter jag av bockjakten och en fin och livskraftig stam..

Klart dom ska skydda djuren, men vem har sagt att dom är skyldiga att sätta upp vargstängsel?
Det är ju det frågan gäller.
Ditt resonemang om rätt till beskattning tycker jag är placerat långt i från egna erfarenheter av björn och varg.
Jag och mina förfäder har skapat vilttillgången som finns idag och jag behöver inte
ursäkta mig för att beskatta den.
Vilttillgången är värd att försvara -den är helt unik, än så länge.
 
egentligen är det väl frågan om vi ska ha några älgar över huvud taget?
med tanke på dom ekonomiska skador dom orsakar skogsbruket är det ju helt oförsvarligt?
lägg därtill alla vilolyckor, varav många med dödlig utgång...

varg eller jakt är väl skit samma, bara vi blir av med dom. =)

(okej, kanske lite oseriöst inlägg...)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...