Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor

Finns ju gråzoner inom det mesta och det ända man kan göra är att bedömma varje enskilt fall om det är ok eller inte.

Men du missar hela poängen. VEM bedömer det? VEM är det som är så mycket bättre än alla andra att den kan sätta sig över lagarna får att den bedömt detta vara ok?

Jo det är självpåtaget. och vanligen så gör de det för att de är i MINORITET (bara detta faktum borde ju ge dem en hint om att det de gör är fel och att deras bedömning är uppåt väggarna).
 
Men du missar hela poängen. VEM bedömer det? VEM är det som är så mycket bättre än alla andra att den kan sätta sig över lagarna får att den bedömt detta vara ok?

Jo det är självpåtaget. och vanligen så gör de det för att de är i MINORITET (bara detta faktum borde ju ge dem en hint om att det de gör är fel och att deras bedömning är uppåt väggarna).

Det måste man självklart bedömma helt själv från sitt eget samvete och sin egen moral och etik. Visst, människor har olika uppfattning om vad som är rätt och fel men på nått sätt måste man ändå lita på de allra flesta har sunda åsikter och kan ta rätt beslut.

Sen är det ju ganska många anser sig stå över lagen genom att skattefuska i deklarationen, ge fan i tv-licensen, kör för fort etc. Den typen av handande är ju för att sko sig själv. En djurrättsaktivit skor inte sig själv med sina handlingar. Han/hon försöker bara stå på djurens sida eftersom våra politiker inte gör det.

Men detta är svåra frågor och det är klurigt även för mig att göra ställningstagande. Några exempel:

- Bryta sig in hos Saab och förstöra JAS plan. Inte ok. Förstår syftet men tror att en demokratisk process är att föredra.

- Att som Greenpeace bryta sig in hos Forsmark. Definitift ok. De förstörde inget men påvisade säkerhetsbrister och visade bara upp sina budskap.

- Elda upp lastbilar som transporterar kött. Inte ok. Kött behöver vi människor.

- Släppa ut minkar. Ok eftersom jag anser att det i grunden borde vara kriminellt med uppfödning för pälstillverkning. Men om det verkligen är så att det skapat problem i naturen i och med frisläppandet så är jag beredd att ändra åsikt. För minkarnas skull men inte för uppfödarens.
 
Se det krävdes inte många argument för att få en tidigare oupplyst att överväga en svängning....bildning behövs men fastnar tyvärr inte överallt.
 
För att bli helt överbevisad skulle jag gärna ser några fler röster än trådsskaparens att det verkligen är korrekt vetenskaplig vildvård att ställa ut minkfällor.
 
För minkarnas skull men inte för uppfödarens.

jag vet inte men jag tror inte så många här vurmar för pälsindustrin, däremot tycker flera att aktioner av den typen som ställer till med mer skada än nytta är förkastligt..

släppa ut minkar i naturen - inte ok
fotomodeller som hellre är nakna än bär päls - helt ok
 
Viltvården funkar bra.Fällorna fungerar ypperligt och jag känner att det är en viktig och positiv insatts som jag gör.
Hur är det egentligen där ute i vårt avlånga land,är det fler människor som gör någon viltvård?
Skulle vara roligt att höra och jag vill gärna lära mig något nytt som jag kan göra för att förbättra för viltet.
 
Ja just det.Saltsten är ju standard,sätter ut ett tjugotal själv varje vinter.Brukar göra detta i februari när det är skoterföre.
Viltåker är nog en annan bra ide antar jag.Har själv aldrig anordnat någon då det finns naturligt just här.Men där det behövs är det nog väldigt bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...