Amatörradio - Sändaramatör

jag har lekt med tanken att om man hade varit med i den grupp man var i förut,
och kanske åkt ut och tältat och levt lite lägerliv, då hade man plockat med sig ett 12 volts batteri och några radioapparater och lite antenner, d.v.s. ett metspö och lite koppartråd eller liknande.

Är det fler här som är radioamatörer? Jag är inte det men jag är lite av en lyssnaramatör,
vore faktiskt en upplevelse att prova "lyssna av banden" ute i det fria uppe på ett berg, hade man haft callsign - signal som vi säger hade man kunnat tryckt på PTT och gett sig till känna, kanske ge en liten färdrapport till någon t.ex.

Med amatörradion behöver du inte någon mobiltelefon heller, man är några vänner som ser till att ha radion igång, så kan man ropa upp varann den vägen.

På så sätt kan man hålla kontakten med civilationen under vandring också.

Är man bara i närområdet så klarar man sig bra med repeatertrafiken,
här i Övik har vi minst 2 repeaters, en som ligger ca 6 mil från stan, och den klarar väl 6 mil åt vardera håll minst eftersom man når den även från stan - Ångermanlands högsta berg eller liknande, är inte helt säker på hur det är med den saken.

Men om man ska summera det jag skrivit, hobbys kan man inte få för många av, snarare tvärtom, ju fler hobbys desto bättre, så varför inte läsa till sändaramatör och förena radiohobbyn med friluftslivet?
 
Amatörradio på bergstoppar..

Hej Per,

Kan bara bekräfta dina tankegångar. Jag är själv radioamatör (signal SM0HPL) och har det senaste året blivit besatt av att bestiga berg/fjäll/kullar medhavandes min radio. Det är en helt otrolig känsla att sitta vid en fin utsikt och knacka morse (i mitt fall), men en mikrofon funkar ju också. Den största kicken får man av störningsfriheten. Hemmavid knastrar, knäpper och brusar det ständigt i radion p.g.a. alla övriga apparater man har omkring sig. I naturen kan man endast höra sfärernas sus svagt i bakgrunden - en oerhört stark upplevelse :)

Det finns ett speciellt program för radioaktivering av olika bergstoppar i världen kallat SOTA. Kolla in http://www.sota.org.uk/ Det är egentligen inte en tävling men det finns en topplista som kan motivera en till att ta det sista ansträngande steget eller att stå ut en stund till i regnet/snön. Det är dessvärre alltför få svenskar som deltar i dagsläget så jag tycker absolut att du skall kontakta din lokala amatörradioklubb, skaffa dig ett certifikat och dra igång - har svårt att tro att du skulle ångra dig.

Själv kom jag just tillbaka från Kebnekaise där jag och min kompis Peder besteg toppen med några kilo radioapparater var - fantastiskt! Några bilder finns på detta äventyr och andra finns på http://www.flickr.com/photos/sm0hpl/

Lycka till!

Anders SM0HPL
 
Trevligt

Hoppas ni har haft en trevlig och innehållsrik resa, ja det är ju nått sånt där man skulle vilja prova, komma ut i det (störnings)fria och få dom bästa förhållandena för att köra radio.

Får se vad jag lyckas med, får man lite ordning på saker och ting kanske jag ska börja läsa igen, men tekniken är svår men jag får ta ett steg i taget.
 
Sammanfattning av nedanstående långa inlägg: Hur väl fungerar amatörradio som alternativ till satellitkommunikation i fjällen?


Hur skulle det fungera att använda amatörradio för att kommunicera med civilisationen när man är i fjällen? Tänkte som alternativ till dyr satellitkommunikation som verkar bli allt vanligare enligt andra diskussionstrådar på Utsidan.

Undrar hur det skulle fungera med en enkel liten sändare för kortvåg på t.ex. 10 watt och telegrafi eller automatiskt kodad textöverföring. (Telegrafi är förstås mycket mera kultur och känsla, men tar lång tid att lära sig.) Ett hemmabygge borde kunna göras litet och lätt, men det kanske finns lätta saker att köpa? Hur gör man en lätt men tillräckligt bra antenn för de långa våglängder det blir fråga om? Hur högt över marken måste den hängas upp? Vilka våglängder är aktuella, t.ex. 40 eller 80 meter eller något annat? Man får vara glad om det fungerar hyfsat tillförlitligt under delar av dygnet, t.ex. natt eller dag gissar jag.

Amatörradio är inte en lösning som passar alla. Men amatörradio är på nedgång och behöver nytillkomna, detta skulle kunna vara en liten källa till det. Och den som ger sig in i detta får många fler möjligheter än att bara kommunicera i fjällen. En är möjligheten till kommunikation om samhället brakar samman p.g.a. t.ex. krig, om inte fienden stör ut allt då med störsändare. Sedan många år är kravet på telegrafikunskap borttaget (en stor tröskel) och den årliga avgiften avskaffad om jag förstått saken rätt, så villkoren för amatörradio är mycket bra.

-------------

En annan men liknande fråga är möjligheten att få väderprognoser i fjällen som nu diskuteras i andra trådar på forumet där dyr satellitkommunikation verkar användas. Fram tills ungefär civilförsvarets avveckling efter kalla kriget fanns svenska rundradiosändningar på långvåg och mellanvåg som räckte långt. Finns något alternativ idag med t.ex. någon norsk station som bemödar sig med att sända väderleksprognoser för svenska fjällen? Förväntar mig inte det. Skulle det vara läge för Sverige att starta upp någon eller några sändare för bl.a. detta?
 
VHF/SRC är ju inte tänkt primärt för bruk på land men att ändå läsa igenom kurslitteraturen ger dig lite radiokunskap och för längre ansvtånd så kan du ju bygga på med LRC som är lite mer om radiovågors utbredning osv

Böcker finns sannolikt på ett bibliotek nära dig.

Vill du förkovra dig ytterligare i gröna kläder finns friviiligorganisationen FRO

Vissa län och elkraftbolag har även frivilliga resursgrupper som behöver samabndsmänniskor, men nu kanske vi dragit iväg väl långt från din önskan om att fridfullt sända från en bergstopp.

och du har helt rätt i att radiovågor för kortvåg studsar olika beroende på tid på dygnet: därför används ibland dag- resp nattfrekvens.

/Patrik
 
VHF (ca 155 MHz) kommer inte att fungera vid dessa avstånd. Inte heller PR-bandet med 27 MHz (11 meter). Det krävs längre våglängder och då återstår bara amatörbanden så som 40 eller 80 meter.

Min huvudsakliga fråga är hur pass bra det fungerar i praktiken från fjällen till civilisationen eller hemmet i någon annan del av Sverige. Och då utan att ha en sändare på 100 watt, utan en betydligt mindre som blir lätt att bära. Gissar att antennen får bli en dipol av en tunn elsladd som hängs upp över marken. Där undrar jag om den måste upp högt över marken och därmed kräver träd, brant klippa eller medtagen mast utöver tältpinnarna.
 
Jag tänker att avstånden i sig inte behöver vara största utmaningen, utan mer den uttalat kuperade terrängen. Jag anar att man man behöva vara rätt selektiv i val av tält-/sändarplats.
 
-Ja, någon med inblick kan säkert svara. Jag föreställer mig att man kan använda reflektion mot höga atmosfäriska skikt i brant vinkel på något av de föreslagna banden och att man då borde kunna sända även från en dalgång. Men jag vet inte.
 
Trodde knappt det fanns radioamatörer längre, nuförtiden kan man ju skicka ett mail till alla.. En hyfsad radio gissar jag väger & kostar betydligt mer än en Garmin InReach, så jag skulle ta en sån istället. Antennen måste såklart monteras korrekt för att funka, rätt längd, riktning och en bit över marken. Och även om din antenn funkar är det inte säkert att någon lyssnar i andra ändan ?

https://www.ssa.se/amatorradio/om-amatorradio/
http://www.sk7dd.se/wp/wp-content/uploads/Antenner-och-vågutbredning.pdf

Kommer ihåg för länge sen då jag reste i Söderhavet, och träffade på en radioamatör. Han klättrade upp i palmträden utanför Guesthouse och monterade sin antenn, och försökte sen få kontakt med hela världen från så otillgängliga öar som möjligt.
 
-Ja, någon med inblick kan säkert svara. Jag föreställer mig att man kan använda reflektion mot höga atmosfäriska skikt i brant vinkel på något av de föreslagna banden och att man då borde kunna sända även från en dalgång. Men jag vet inte.
Ja man använder sig av jonosfärskikten för att nå långt, det är den enda metoden eftersom jordens krökning gör att markvågen "bara" når några mil - om det inte finns några hinder på vägen. Dessvärre varierar reflektionen med tiden på dygnet, årstiden, solens aktivitet och (vid en del frekvenser) även med vädret. Dessutom har ju inte amatörradion fått tillgång till dom mest attraktiva frekvenserna så det kan fungera men inte är det något att bygga en livsnödvändig kommunikation på,
 
Frågan är om det funkar i praktiken med enkla hyfsat lätta grejer. Det behöver inte fungera över hela dygnet.

Det finns byggsatser för sändare på enstaka watt för ett par hundralappar som får plats i en tändsticksask. Det skulle vara kul att veta vad men kan åstadkomma med en sådan. Men lite mer effekt kan man kosta på sig, föreslog runt 10 watt. Gör man en internetsökning på ”80 m transceiver” eller 40 m får man ett hum om hur utrustningen kan se ut och vad den kan kosta. Går att bygga själv från grunden, med byggsats, köpa begagnat, eller ny färdig radioapparat.

Det här gör man troligtvis inte enbart för att ersätta satellitkommunikation, utan för att det kan vara roligt i sig, en form av teknikintresse, som även kan ha andra aspekter så som t.ex. ett oberoende av samhällets tekniska system.
 
Kommer ihåg de tunga radiostationerna vi släpade på i lumpen 1975. Utvecklingen av satellitkommunikation från små enheter som Inreach eller PLB är verkligen fantastisk i jämförelse.

Ett alternativ som faktiskt fungerar hyfsat i fjällen är att skicka vanligt SMS från GSM-telefon från fjälltoppar. Det finns oftast tillräcklig täckning på de allra högsta topparna vilket kan användas i nödsituationer. Radiolänksystem finns till STF-stugor. Sådana system går till Polisens ledningscentral. Jag antar att fjällräddningen även har portabla stationer som kan koppla upp sig mot länkstationer. Hittade en intressant artikel om detta men den är från 2017 https://www.skef.se/wp-content/uploads/2017/12/skef-news-17-04.pdf sidan 8 och framåt

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...