Amatörradio - Sändaramatör

jag har lekt med tanken att om man hade varit med i den grupp man var i förut,
och kanske åkt ut och tältat och levt lite lägerliv, då hade man plockat med sig ett 12 volts batteri och några radioapparater och lite antenner, d.v.s. ett metspö och lite koppartråd eller liknande.

Är det fler här som är radioamatörer? Jag är inte det men jag är lite av en lyssnaramatör,
vore faktiskt en upplevelse att prova "lyssna av banden" ute i det fria uppe på ett berg, hade man haft callsign - signal som vi säger hade man kunnat tryckt på PTT och gett sig till känna, kanske ge en liten färdrapport till någon t.ex.

Med amatörradion behöver du inte någon mobiltelefon heller, man är några vänner som ser till att ha radion igång, så kan man ropa upp varann den vägen.

På så sätt kan man hålla kontakten med civilationen under vandring också.

Är man bara i närområdet så klarar man sig bra med repeatertrafiken,
här i Övik har vi minst 2 repeaters, en som ligger ca 6 mil från stan, och den klarar väl 6 mil åt vardera håll minst eftersom man når den även från stan - Ångermanlands högsta berg eller liknande, är inte helt säker på hur det är med den saken.

Men om man ska summera det jag skrivit, hobbys kan man inte få för många av, snarare tvärtom, ju fler hobbys desto bättre, så varför inte läsa till sändaramatör och förena radiohobbyn med friluftslivet?
 
Amatörradio på bergstoppar..

Hej Per,

Kan bara bekräfta dina tankegångar. Jag är själv radioamatör (signal SM0HPL) och har det senaste året blivit besatt av att bestiga berg/fjäll/kullar medhavandes min radio. Det är en helt otrolig känsla att sitta vid en fin utsikt och knacka morse (i mitt fall), men en mikrofon funkar ju också. Den största kicken får man av störningsfriheten. Hemmavid knastrar, knäpper och brusar det ständigt i radion p.g.a. alla övriga apparater man har omkring sig. I naturen kan man endast höra sfärernas sus svagt i bakgrunden - en oerhört stark upplevelse :)