Allemansrätten i skogen

Jag är ny här så jag hoppas ni har överseende om jag postar fel eller så.
Har du haft problem med markägare som kanske i sin tur har haft problem med att folk skräpat ner eller förstört på hans marker?
På sajter som skogsägare diskuterar verkar det vara lite känsligt ibland och jag känner själv ibland att man inte ses med så blida ögon när man är på någon annans mark fastän man inte gör något fel.

Är det ett problem eller har jag haft otur bara?
 
Min far har arrangerat ett otal orienteringstävlingar bl.a. O-ringen 2001 och varit den som haft kontakt med markägare och jaktlag.
Gissa om det finns historier att berätta!
 
vilka historier då?

Min far har arrangerat ett otal orienteringstävlingar bl.a. O-ringen 2001 och varit den som haft kontakt med markägare och jaktlag.
Gissa om det finns historier att berätta!

Att det låg övergivna älgkalvar på flera ställen i skogen efter tävlingen? eller att man röjt undan lite träd som va i vägen (men det kanske va i ett naturreservat det hände).

Rötägg finns överallt och bara för att man inte håller med varandra är man inte idioter...

BZ/
 
eller att man röjt undan lite träd som va i vägen (men det kanske va i ett naturreservat det hände).

Ja, det kanske var det. (Det finns en Utsidan-tråd om Järla IF:s tilltag i Tyresta)
Att röja "lite träd som är i vägen" utan markägarens tillstånd är alltid fel. Att göra det i ett slitageutsatt naturreservat kan nog ge epitetet "idiot".
Sen kan man ju fundera på om det överhuvudtaget är klokt att arrangera idrottsarrangemang i sån miljö.

Hur som helst, jag tror att både markägare och besökare behöver undervisas i allemansrätten. Allt bygger på ömsesidig respekt.
 
Bilden är ju komplicerad, såtillvida att det finns både friluftare, markägare, och andra personer som kan hamna i skogen. Dessutom finns det ju de som både är friluftsmänniskor och markägare.

Andelen idioter i ovan nämnda kategorier är sannolikt så pass lika att ev skillnader i fördelningen saknar betydelse då konflikterna kan uppstå p g a idioti från vilken som helst av kategorierna, eller i grava fall, p g a idioti från flera kategorier samtidigt.

Att idioterna är problemet är nog helt säkert, men det torde vara omöjligt att säga vilken kategori som står för den mest frekventa idiotin.

Dock kan man ju konstatera att även på marker som ägs av idioter så är det besökande antalet idioter oftast fler, men andelen idioter bland besökarna är dock alltid lägre i det fallet eftersom det finns många besökare och bara en markägare.

Därför kan man nog tänka sig att problem uppstår i två fall (angivna utan hänsyn till inbördes ordning)):

1. När markägare är idioter.
2. När besökarantalet kommer över ett visst antal så blir därmed också antalet besökande idioter för stort.
 
Ja, det kanske var det. (Det finns en Utsidan-tråd om Järla IF:s tilltag i Tyresta)
---snipp snipp

Hur som helst, jag tror att både markägare och besökare behöver undervisas i allemansrätten. Allt bygger på ömsesidig respekt.

Tack Martin!
Som vanligt orkade du leta fram länkarna, tack för det.

jag tror att alla vi som vill vara i naturen, måste vara mer ödmjuka om det kommer en grinig skogsägare/ jordbrukare. Många av dem har problem med folk som inte har vett att stänga grindar eller att ta en liten omväg istället för att gå över en plantering.

Nu tror jag inte att utsidianer är det stora problemet...men lite ödmjukhet från vår sida kan nog vara klädsamt det med.

BZ/
 
Att det låg övergivna älgkalvar på flera ställen i skogen efter tävlingen? eller att man röjt undan lite träd som va i vägen (men det kanske va i ett naturreservat det hände).

Rötägg finns överallt och bara för att man inte håller med varandra är man inte idioter...

BZ/

Det första påståendet är en omöjlighet. Orienteringstävlingarna på våren följer vårens ankomst och kalvningstiderna upp genom landet. Så just nu har de passerat Mälardalen och fortsätter norrut (gäller inte mindre klubbtävlingar).

Historierna brukar snarare vara om paranoida markägare som jämför tusen orienterares åverkan med motsvarande mängd bulldozers. Och jaktlagen är oroliga på hösten - för då tror de att man ska skrämma över alla djur till grannlaget (och tydligen knallar inte orienterarskrämda djur tillbaka till sina revir)

De avknipsade träden hade han inget med att göra. Nu var det väl i och för sig så att det var rätt uppblåst i media. Det var ingen timmergata de hade åstadkommit, men naturreservat är just reservat och ska respekteras.
 
Case closed

Det första påståendet är en omöjlighet. Orienteringstävlingarna på våren följer vårens ankomst och kalvningstiderna upp genom landet. Så just nu har de passerat Mälardalen och fortsätter norrut (gäller inte mindre klubbtävlingar). .

Puh! Det va skönt att det är en omöjlighet, även om mindre tävlingar kan gå under kalvningstid. Då var mitt hjärta lättat.


De avknipsade träden hade han inget med att göra. Nu var det väl i och för sig så att det var rätt uppblåst i media. Det var ingen timmergata de hade åstadkommit, men naturreservat är just reservat och ska respekteras.
Va bra att naturreservat ska respekteras, härligt. Skönt också att det bara knipsades lite i Tyresta. Då är ju allt ok!

Som sagt lite ödmjukhet kanske inte skulle sitta fel.

BZ/
 
Hört talas om fenomenet.

Jag har inte stött på nån "idiot" till markägare än trots att jag både parkerat bilen på privat tomtmark, sjösatt kajaken från privat brygga eller lånat privat båt från privat tomt där sportfiskare har blivit bortjagade av hundar (som var hur gosiga som helst).

Lösningen är att fråga först och jag skulle själv gå i taket om några blockerade min infart, körde sönder min väg i tjällossningen och använde min brygga på min tomt utan att fråga. Jag vårdar skog själv så jag vet vad som är okej och inte, och tar man kontakt med markägare och fastboende är det inga som helst problem.

Det bästa jag varit med om var förra vårvintern när jag varit ut och paddlat och hade bilen på en privat parkering jag fått löfte om att använda. När jag kom tillbaks ropade tomtägaren på mig att bastun var varm och ölen kall och grillen på G. Han var känd som en livsfarlig surgubbe men jag förstår varför, det är inget kul alls att få vändplanen och parkeringen sönderkörda av folk som inte har vett att hålla sig därifrån när vägen både är översvämmad och parkeringen näst intill bottenlös.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Stordrulen Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ? Allmänt om friluftsliv 173
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
Sejrla Basläger vs allemansrätten Allmänt om friluftsliv 36
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
andersmossing Podcast om allemansrätten Allmänt om friluftsliv 12
Vandringshyveln Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 51
Avslutat Medlemskap 201709 Försvara Allemansrätten ! Allmänt om friluftsliv 227
dag.lunden_telia.com HFD (Högsta förvaltningsdomstolen) prövar om skidavgift strider mot allemansrätten Allmänt om friluftsliv 18
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Allemansrätten Allmänt om friluftsliv 1981
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
SeekOut Sova ensam i skogen Allmänt om friluftsliv 168
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.