Fatalt misstag

Jag håller på att bygga en Kavat och när jag skulle epoxy'a insidan av däcket råkade jag blanda hädare med hädare alltså ingen bas A (eller vad det heter). Jag måste ju nu riva av all glasfiber och göra rent ytan igen. Epoxyn är köpt hos BHP Plast och Glasfiberprodukter
Men vad skall jag använda för att tvätta rent ytan med? typ aceton, förtunning eller kanske bara med tvål och vatten?
Är det någon som har ett tips?
 
Här hittar du det mesta av information du behöver!

http://fiber.get.to/

Kom ihåg att härdaren till epoxy är MYCKET allergen! Det gäller tills den är helt uthärdad vilket kan ta veckor om temperaturen är låg. Tejpa handskarna mot ärmarna och ha gärna plastvisir när du skrapar (sånt man har när man träsvarvar).
 
Borde inte "bara" vara att dra väck och slänga glasfibern och sedan skrapa bort det värsta med gummiskrapan?

Härdaren bildar vitt klet, som vax efter några dar först, om det får vara utan själva epoxyn.
Hemma hos mig iaf.
 
Tar man lite mindre härdare i det nya borde man väl inte behöva rengöra nåt vidare. Smälter nog ihop bra till en kajak.
Petrus Johansson har ett bra ordspråk: "Det är inte så jävla noga." När jag grottar ner mig i detaljer och potentiella misstag.
 
T-sprit förtunnar epoxi och bör fungera bra för tvättning av träytan. Viktigt förstås att skrovet får torka ordentligt innan man lägger ny väv.
Kom ihåg att härdaren till epoxy är MYCKET allergen! .......Tejpa handskarna mot ärmarna och ha gärna plastvisir när du skrapar (sånt man har när man träsvarvar).
Förtunnad härdare torde vara än farligare att få på huden och i andningsvägar så var försiktig.
Kanske du kan hålla till utomhus?

/Rune
 
Tack för svaren men jag gjorde det hårda jobbet att dra av glasfibern sickla bort all epoxy och sedan slipa den trären, jag vågade inte chansa.
Nu är jag klar igen och jobbet går vidare.
 
Tack för svaren men jag gjorde det hårda jobbet att dra av glasfibern sickla bort all epoxy och sedan slipa den trären, jag vågade inte chansa.
Nu är jag klar igen och jobbet går vidare.

Det var nog bra. Att bara lägga på epoxy med lite mindre härdare i, som någon sade ovan, tror jag inte är så bra. Det kommer inte att blandas ända in på ytan och vidhäftningen mellan skikten blir svag. Av samma orsak som att man inte skall blanda epoxylim på den yta som man sedan skall limma. Närmast ytan kommer ligga en tunn hinna oblandad epoxy som blir svagt.

Lycka till med bygget.
 
Tvätta bort epoxi,

Jag håller på att bygga en Kavat och när jag skulle epoxy'a insidan av däcket råkade jag blanda hädare med hädare alltså ingen bas A (eller vad det heter). Jag måste ju nu riva av all glasfiber och göra rent ytan igen. Epoxyn är köpt hos BHP Plast och Glasfiberprodukter
Men vad skall jag använda för att tvätta rent ytan med? typ aceton, förtunning eller kanske bara med tvål och vatten?
Är det någon som har ett tips?

Prova med en 5-6 % ättiklösning (vanlig från skafferiet samma som till sillen) jag använder den själv för penseltvätt verktyg mm med epoxi på.
Prova på något vid sidan, eftersom det är under däcket spelar det väl ingen roll om det eventuellt missfärgar?
Jag har använt BHP vid ett bygge och ättiklösningen fungerade på den epoxiblandningen..
De jag använder idag MAS och Ecopoxy fungerar bra med ättika eller biossolv som är ett ännu bättre medel lycka till.
bnt
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.