aramid/kolfiberstrumpa

Är på gång att bygga mig en hållbar reservpaddel i GP modell. Enligt samma princip som den här paddeln är reparerad.
I det här fallet låter jag styrkan gå före vikten men hoppas att den hamnar en bit under 1 kg.
Själva paddelstommen börjar bli klar, gjord i abachi, har tänkt lägga en lämplig fiberstrumpa utanpå. Tycker att aramid (kevlar) borde vara lämpligt material att ha inblandat?
Är det någon som vet om det finns att få tag i mindre mängder av aramid/kolfiber strumpa i Sverige?
Finns ju ren kolfiber och ren glasfiberstrumpa hos ett par leverantörer men hittar ingen som har aramid inblandat.
Kanske det går lika bra att endast lägga glasfiber och eventuellt lägga aramidband på de utsatta ställena?
 
Inte i Sverige

men i USA.
http://www.solarcomposites.com/

Ganska rörig sida men gott om olika strumpor. Och de kan leverera till Sverige.

Jag funderar också på att göra en paddel enligt den principen men kanske med en kärna av bonocell eller något liknande. Ser fram emot en rapport hur det går för dig.

/Mattias
 
De har ju en hel del, frakten verkar inte bli så mycket, kanske värt ett försök.
Återkommer när jag framskridit längre.
 
Lite off-topic men för småköp av kolfiber och liknande vill jag gärna tipsa om www.lindinger.at som har enhetsfrakt på 6 euro. Blir alltid billigare än beställa nåt från sverige :)
 
Senast ändrad:
kolstrympa från Carbix

Hej Erik!
Håller på med en ny kolfiberpaddel och funderade själv på att dra över en kolfiberstrympa som sista lager. âven jag har tittat på Carbix. Jag har dock varit lite tveksam till hur bra strympan formar sig efter bladen på paddeln - trär man bara på strympan och drar i varje ända så och då lägger fibern sig supertight mot paddeln eller?
 
Den formar sig bra efter paddelns former, lite knepigt att hålla bra spänn i den bara (har för lågt i takhöjd hemma för att hänga den).
Kan bli lite rugg längs kanterna om man inte vacuumbaggar den, men ingenting som inte går att fixa med lite epoxy och sandpapper.

Så här blev resultatet:
 

Bilagor

  • DSC00398.jpg
    DSC00398.jpg
    97.4 KB · Visningar: 1,306
Vänder på steken!

Hej!
Håller på med en ohållbar paddel för att bryta trenden! Glasfiber/uretansandwich med minsta möjliga vikt. Siktade på 300 g men det är tyvärr redan passerat för länge sen.. Ska göra ett nytt försök när jag får tid, övertygad om att det går.
din såg lyxig ut, hur mycket blev vikten?

Skriver lite om mina byggprojekt på kolfiberbloggen.blogspot.com där finns mer info om bygget för den sugne!
 

Bilagor

  • PA030343.jpg
    PA030343.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,102
  • PA040349.jpg
    PA040349.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,099
Kul ide. Själv funderar jag på att göra en i enbart kol, men den där metoden kan ju vara ett alt så man slipper göra en plugg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.