Jägare räddar tiger

Jaha, då kan vi ta bort amurleopard och amurtiger från jordens artlista snart om jägarekåren ska tala om hur man gör!
 
Om jag läst artikeln rätt så är ambitionen att genom viltvård öka det jaktbara viltet för att:
1. Ge fler bytesdjur åt amurleoparden och tigern
2. Ge fler bytesdjur åt jägarna.
Det senaste för att jägarna då inte längre ska se rovdjuren som en konkurrent, vilket ska göra dem mindre benägna att bedriva tjuvjakt på amurleopard och tiger.

Ambitionen är helt klart behjärtansvärd. Och funkar det utan att skapa andra problem är det bra. Men i mina öron låter det som att dela ut pengar till rånare i hopp om att de då inte längre ska känna nåt behov av att råna folk. Men som sagt funkar det så är det bra. Det finns ju inget som hindrar att man samtidigt försöker sätta åt tjuvjägarna rättsligt, förbättra utbildningen av jägare och arbeta med opinionsbildning? Ofta krävs det mer än en åtgärd för att lösa ett komplicerat problem.

Det grundläggande problemet för amurleoparden och tigern det senaste århundrat är ett ökat jakttryck från människan i kombination med skogsröjning. Påståendet att jägarna räddar amurleoparden och tigern känns i det ljuset aningen magstarkt. Men eftersom jägarna utgör en stor del av grundproblemet är det självklart att de måste vara med om man ska nå en hållbar lösning.

Den illegala jakten bedrivs till stor del för pälsens och skelettets skull. Ben av amurleopard och tiger används i traditionell asiatisk medicin. Det finns alltså andra och viktigare faktorer än konkurrens om bytesdjur.

Således inget lätt problem och alla möjligheter att rädda dessa djur bör undersökas.
 
Tjuvjakten av amurleoparden och tigern i Ryssland är inte så stor men den finns. Problemet är den illegala jakten av hjort och vildsvin som är deras byten. Om man läser artikeln så handlar det om att få upp viltstammarna på så höga nivåer att man kan jaga dem på ett lagligt sätt.
Det bästa sättet är att stoppa all jakt fram till viltstammarna är starka igen. Problemet med Ryssland är mutor och även om man blir tagen för tjuvjakt så kan man muta sig fri.

I Kazakstan är det ett stort problem med illegal jakt men den har minskat de senaste året. Bytesdjuren har minskat och straffen är högre. Jag frågade en del poliser som jobbade inom naturskydd och enligt dem så var straffet för att skjuta hjortar eller älgar höga böter motsvarande 6 månadslöner för en normal arbetare plus 10 år i fängelse. Låter väldigt högt men antagligen så går det att muta sig fri men det lär kosta en del.

Putin var med på TV några veckor sedan och där sa han att han personligen skulle se till att den sibiriska tigern skulle räddas. Han skulle prata men beslutfattare i Mongoliet, Kina och Nordkorea och komma överens med dem hur man skulle rädda tigern. Om Putin vill rädda den ryska tigern så kommer det att fungera :)
 
Man välja 3 sätt:
* Ta bort symtomen på problemet, dvs höja straffet och placera ut mängder av poliser.(ev putins modell ?)
* Ta bort orsaken till symtomet. dvs ta bort källan till problemet.
-ryska wwf har tänkt till lite längre än dom brukar göra i den svenska upplagan av wwf.

* kombinera dom två ovanstående alternativen.
 
Man välja 3 sätt:
* Ta bort symtomen på problemet, dvs höja straffet och placera ut mängder av poliser.(ev putins modell ?)
* Ta bort orsaken till symtomet. dvs ta bort källan till problemet.
-ryska wwf har tänkt till lite längre än dom brukar göra i den svenska upplagan av wwf.

* kombinera dom två ovanstående alternativen.

Menar du att man skulle börja skjuta av alla jägare eller syftar du även på alla människor som bor i området som hugger ner skogen, bränner ny mark för odling osv. Man skulle kunna göra det i Ryssland men inte i Sverige. Det är inte svenska WWF som har infört regler som stoppar avskjutning av människor som inte passar in.
 
Menar du att man skulle börja skjuta av alla jägare eller syftar du även på alla människor som bor i området som hugger ner skogen, bränner ny mark för odling osv. Man skulle kunna göra det i Ryssland men inte i Sverige. Det är inte svenska WWF som har infört regler som stoppar avskjutning av människor som inte passar in.

Jag lägger mig aldrig på den nivån så att jag börjar anse att man ska skjuta folk.
Ryska wwf försöker lösa grundproblemet för folket, vilket är raka motsattsen till att kalla dom
för "tjuvjägare".
Om du läser i svenska wwf-tidningar så när dom någon gång omnämner ortsbefolkningen så kallas dom för "tjuvjägare"
-dom har alltså inte den rätta lösningen på problemet....
 
Jag lägger mig aldrig på den nivån så att jag börjar anse att man ska skjuta folk.
Ryska wwf försöker lösa grundproblemet för folket, vilket är raka motsattsen till att kalla dom
för "tjuvjägare".
Om du läser i svenska wwf-tidningar så när dom någon gång omnämner ortsbefolkningen så kallas dom för "tjuvjägare"
-dom har alltså inte den rätta lösningen på problemet....

Vari ligger motsatsen? Vad vinner man på att blunda för det faktum att det finns tjuvjägare bland ortbefolkningen? Håller man intesamtidigt efter tjuvjakten kommer den säkert att öka om bytesdjuren/skottillfällena ökar.
 
Borde de (Jägarförbundet) inte ägna sig åt att rädda den inhemska rovdjursstammen, istf att slå sig för bröstet, hur duktiga de är i öst?
 
Tjuvjakten av amurleoparden och tigern i Ryssland är inte så stor men den finns. Problemet är den illegala jakten av hjort och vildsvin som är deras byten. Om man läser artikeln så handlar det om att få upp viltstammarna på så höga nivåer att man kan jaga dem på ett lagligt sätt.
Det bästa sättet är att stoppa all jakt fram till viltstammarna är starka igen. Problemet med Ryssland är mutor och även om man blir tagen för tjuvjakt så kan man muta sig fri.

I Kazakstan är det ett stort problem med illegal jakt men den har minskat de senaste året. Bytesdjuren har minskat och straffen är högre. Jag frågade en del poliser som jobbade inom naturskydd och enligt dem så var straffet för att skjuta hjortar eller älgar höga böter motsvarande 6 månadslöner för en normal arbetare plus 10 år i fängelse. Låter väldigt högt men antagligen så går det att muta sig fri men det lär kosta en del.

Putin var med på TV några veckor sedan och där sa han att han personligen skulle se till att den sibiriska tigern skulle räddas. Han skulle prata men beslutfattare i Mongoliet, Kina och Nordkorea och komma överens med dem hur man skulle rädda tigern. Om Putin vill rädda den ryska tigern så kommer det att fungera :)

Är de "tjuvjägare" som tar katternas mat nöjesjägare eller är det folk som försöker att föda sina barn? Visst är det bra om ett antal länder utan miljösamvete försöker köpa sig goodwillpoäng genom att rädda flaggskeppsarter men om det skall ske genom att man svälter ut den egna befolkningen så tycker jag att det onyanserade jägarhatet har gått för långt.
Då tycker jag att WWF:s modell med att lära sig svensk, jaktlig viltvård för att öka viltstammarna låter betydligt bättre.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...