Det kändes kul...

... och när vi började bruka jorden började utvecklingen bla för att vi vart bofasta. Grödan bidrog till hjulet osv.

Så nej det är inte tack vare jakten och köttet vi är som vi är idag, men det är en del i vår utveckling.

Vi började med jordbruk för 5000 år sedan, -jakten ,fisket och samlandet blev en mindre del i vardagen -men inte oviktig
Det går ju att se på kvarlevorna om dom levde före eller efter den bofasta tiden.
Jordbrukarna hade utslitna ryggar. Vår kropp är inte gjort för monotomt arbete.
Människan utvecklades långt före jordbrukar samhället. 5000 år är ingenting.

Vi är gjorda för att löpa...hetsa ihjäl ett villebråd. Precis som vargen som åkså har en bra kondition.
Vi hinner i kapp älgen efter några dagar.
 
Jag noterar att du är nöjd med jakten trots att endast 11 av 28 föll för första skottet. Du har därmed än en gång bekräftat den bild som massmedia ger av jägaren i gemen. Tack vare jägare som dig har naturskyddsföreningen fått mycket god publicitet i samband med jakten..

Du missade att jag skrev "f ö" = för övrigt
 
För ca 50 års sedan var det inget märkvärdigt med ett barn som nackar en höna !
Hur många av er har gjort det?

Det var ett tag sedan jag mördade en höna eller annan fågel... Ett slag med yxan så är den död.

Mördade för all del en 100 kg gris idag med hammare och spik. Det är betydligt svårare än en höna och betydligt blodigare. Har du gjort det? Det kommer att blir en god middag ikväll :)

/Stellan
 
Det var ett tag sedan jag mördade en höna eller annan fågel... Ett slag med yxan så är den död.

Mördade för all del en 100 kg gris idag med hammare och spik. Det är betydligt svårare än en höna och betydligt blodigare. Har du gjort det? Det kommer att blir en god middag ikväll :)

/Stellan

Jag har nackat hönor och gäss. Yxa till hönorna och tratt till gäss.
Som barn (10-12 år) deltog jag som assistent till slakten av gårdens grisar.
Men jag fick inte hålla i pistolen, även fast det nog skulle ha funkat.

De var riktiga utegrisar som fick stora hagar att böka i.
Sen blev det för dålig affär att föda upp grisar så det lades ner.

100 kg låter som en stor gris om det är slaktvikten?
 
Senast ändrad:
Du missade att jag skrev "f ö" = för övrigt

Jag såg att du skrev f ö. Jag uppfattade därför dig som att du trots den stora andelen skadeskjutningar var nöjd med genomförandet i stort. Villigheten att förringa och bortförklara skadeskjutningar samtidigt som man slår sig för bröstet menar jag förstärker den bild av jägare som massmedia förmedlat. Just själva fällandet av bytet är i mina ögon syftet med och det mest centrala i jakten. Misslyckas man med det mest centrala har jag svårt att se att jakten istort var väl genomförd. Därmed har jag svårt att svälja uttalanden i linje med: "Felskjutningarna var ju inte bra... <bortförklaring> ...Däremot gick jakten f ö helt klockrent bra."

Men jag missuppfattade alltså dig och du är alltså precis som så många journalister missnöjd med genomförandet av jakten i stort om du även väger in skadeskjutningarna i din bedömning?
 
Jag har nackat hönor och gäss. Yxa till hönorna och tratt till gäss.
Som barn (10-12 år) deltog jag som assistent till slakten av gårdens grisar.
Men jag fick inte hålla i pistolen, även fast det nog skulle ha funkat.

De var riktiga utegrisar som fick stora hagar att böka i.
Sen blev det för dålig affär att föda upp grisar så det lades ner.

100 kg låter som en stor gris om det är slaktvikten?

Slaktvikten var inte 100 kg. Slaktad gris utan fötter och huvud vägde 86 kg . Innan slakt borde den ha vägt över 100 kg. Med pistol blir det enklare men det fanns inte här. Det finns fortfarande pengar i grisuppfödning på andra ställen i världen I Kazakstan för man ca 35 kr/kg slaktad gris. Betydligt bättre än i Sverige.

/Stellan
 
Slaktvikten var inte 100 kg. Slaktad gris utan fötter och huvud vägde 86 kg . Innan slakt borde den ha vägt över 100 kg. Med pistol blir det enklare men det fanns inte här. Det finns fortfarande pengar i grisuppfödning på andra ställen i världen I Kazakstan för man ca 35 kr/kg slaktad gris. Betydligt bättre än i Sverige.

/Stellan

Jag vet inte om man ska våga sig på en gissning om priset här.

Men 5-10 kr kg för gris och 12-20 kr kg för nöt -nån som vet mer exakt?
 
Jag såg att du skrev f ö. Jag uppfattade därför dig som att du trots den stora andelen skadeskjutningar var nöjd med genomförandet i stort. Villigheten att förringa och bortförklara skadeskjutningar samtidigt som man slår sig för bröstet menar jag förstärker den bild av jägare som massmedia förmedlat. Just själva fällandet av bytet är i mina ögon syftet med och det mest centrala i jakten. Misslyckas man med det mest centrala har jag svårt att se att jakten istort var väl genomförd. Därmed har jag svårt att svälja uttalanden i linje med: "Felskjutningarna var ju inte bra... <bortförklaring> ...Däremot gick jakten f ö helt klockrent bra."

Men jag missuppfattade alltså dig och du är alltså precis som så många journalister missnöjd med genomförandet av jakten i stort om du även väger in skadeskjutningarna i din bedömning?

När det gäller den höga andel felskjutningar så vill jag höra lite närmare förklaringar.
-Är det nåt vi borde veta eller träna på till nästa tillfälle?
Jag tror deltagarna är "aktiva" jägare och är relativt rutinerade.
Vissa kan avfärdas med att den gick utom synhåll trots en bra träff.
Jakten avbryts då, skottet rapporteras till myndigheten, och eftersök förbereds.
(skytten får inte gå efter ensam)
Alltså en normal älgträff som betraktas som fullträff.
Jag vet inte -jag får väl höra mer sen...men det är intressant att veta.
 
När det gäller den höga andel felskjutningar så vill jag höra lite närmare förklaringar... Vissa kan avfärdas med att den gick utom synhåll trots en bra träff....


Skönt att höra att du som jägare tar skadeskjutningarna på allvar. Ska det bli fler vargjakter måste man ju först komma till rätta med detta problem. Då 17 av 28 byten krävde ett andra skott kan väl knappast förstaskotet varit en bra träff? Hur tänker du då?
 
Skönt att höra att du som jägare tar skadeskjutningarna på allvar. Ska det bli fler vargjakter måste man ju först komma till rätta med detta problem. Då 17 av 28 byten krävde ett andra skott kan väl knappast förstaskotet varit en bra träff? Hur tänker du då?

Om 17 av 28 vargar har skadeskjutits så är det inte acceptabelt.
Att applicera den statistiken på älgjakten vore katastrofalt
Att ge ett andraskott är inte särskilt märkvärdigt. Man får då inte direkt veta om ett
första skottet var tillräckligt, men finns minsta tvekan om att första skottet inte dög
så är det i princip bara att fortsätta tills man är övertygad.
Jag tror att jag skulle ha skjutit 2 skott om det fanns tid, även om jag var 99%
övertygad om första skottet var rätt placerat.
( en kvist ivägen, en rörelse djuret gjorde som jag inte hann se, ammunitionsfel,
rubbat kikarsikte mm)

Men jag vet inte så mycket mer än du om detta och jag var ju inte "på plats"
Vi kommer att ha ett distriktsmöte snart och då kommer detta upp på agendan.
Jag misstänker att det finns andra faktorer med i bilden.( -se tidigare inlägg.)
 
Våras för? Mig veterligt har det alltid funnits en hög acceptans för jakt i Sverige, även då i Stockholm. Det är avarterna många, bl.a. jag, vänder oss mot.

Att t.ex inte tycka om urskiljningslös licensjakt på varg är inte samma sak som att vara emot jakt, även om jag är medveten om att det finns människor som kallar sig jägare och försöker ge sken av att det hela är svartvittt, för eller emot jakt helt allmänt. Det är väldigt svårt för en del människor med nyanseringar.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.