Bygga skädda

Istället för att viren går rakt ner i akterkant av boxen och drar upp eller skjuter ner skäddan så går viren in horisontellt bakifrån i överkant av boxen.

Vitsen sägs vara att om man går på grund så dras viren ut istället för att tryckas in. Jag har haft P&H med skädda sen 1990 och aldrig råkat ut för problem pga det. Det som gått sönder är infästningen mellan skädda och vire pga vridningen där. Den vridningen borde bli större i Rockpools version...

Gör även en skiss på hur viren hamnar inne i kanoten. Rockpools version är mer i vägen för stuvning i aktern än P&H-varianten

Jag är part i frågan men skall ändå på ett så neutralt sätt som möjligt förklara Rockpools skädda konstruktion.

Rockpool viren går egentligen snett bakåt/uppåt vidare längs kajak däcket vilket jag vill påstå att gör packande av kajaken lättare då man inte har en vire rakt upp i fronten av skäddaboxen.

Den absolut största vinsten av Rockpool skäddan är ändå när skäddan fastnat i innerläget på vattnet pga. sand, is eller skräp i skäddaboxen. Det är ett problem som händer ganska ofta i utsatta situationer oavsett kajakmodell.
Med en standardbox är risken stor att få ett veck på viren om man tvingar ut skäddan med reglaget men på Rockpool så dras skäddan ut (viren spänns) och därmed elimineras vire- veck.
Det stämmer också förstås att då man kör på en sten eller liknande så spänns viren på samma sätt som exemplet ovan och minskar risken för väck, men jag har ännu inte böjt någon vajer i den situationen på någon kajak. Rockpools utdragna köllinje gör även att paddling utan skädda i medvind fungerar bra...men det är ett annat kapitel.

Hälsningar,
Leif Höglund
 
Har börjat på järnskädda. Ytterkonturerna är klara, vikt nu nästan exakt 1 kg. Det blir lite grann mindre när vinkelslipen fått säga sitt och gett den en mer passande profil. Men förmodligen tillräckligt med vikt för att slippa behöva truga för att få den ut ur skäddaboxen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...