Epoxi och uv-skydd

Jag är i slutskedet av ett njordbygge och tänkte uv-skydda med titanvitt i epoxi. Jag har just lagt ett lager på skrovet och har plast kvar till ett på däcket. Skrovet ser nu ut som ojämnt grundmålat, ganska täckande på vissa ställen och väldigt genomskinligt på andra men på nåt sätt inte helt fult ändå. Det är bråttom att bli klar, då den jag lånar lokal av är mycket trött på båten och jag undrar därför:

1. Hur täckande behöver det vara för uv-tålighetens skull?
2. Sådan epoxi man kan köpa på tex ÖB, är den av rätt sort?
3. Hur viktiga är remsorna på insidan av skarven mellan skrov och däck?

Kristofer WW
 
Jag är i slutskedet av ett njordbygge och tänkte uv-skydda med titanvitt i epoxi. Jag har just lagt ett lager på skrovet och har plast kvar till ett på däcket. Skrovet ser nu ut som ojämnt grundmålat, ganska täckande på vissa ställen och väldigt genomskinligt på andra men på nåt sätt inte helt fult ändå. Det är bråttom att bli klar, då den jag lånar lokal av är mycket trött på båten och jag undrar därför:

1. Hur täckande behöver det vara för uv-tålighetens skull?
2. Sådan epoxi man kan köpa på tex ÖB, är den av rätt sort?
3. Hur viktiga är remsorna på insidan av skarven mellan skrov och däck?

Kristofer WW

JAg skall oxå bygga en njord, väntar bara på rätt tillfälle och lokal.

Jag har rådfrågat Björn Thomassson som ritat denna om andra saker och alltid fått snabba, snälla utförliga svar, så tipset är att maila honom om dessa frågor.

Lycka till!
 
Har du skaffat ritning från Björn så tror jag att han är den som allra bäst kan svara på alla dina frågor. Tror väl överhuvudtaget att han försöker vara tillgänglig på ens frågor under ett bygge baserat på en av hans ritningar? En snabb tanke från min sida är dock att om du är klar med allt utom ytbehandling så kan du väl ta ut den från bygglokalen som personen verkar vilja ha tillbaka? Har du lagt ett första skyddande lager så ser inte jag det som en kris utan att du kanske kan ta resterande på något annat håll (kanske till och med vänta något år om det behövs - för jag tror inte kajaken blir sämre för det). Du har väl dessutom tänkt någon förvaringsplats? Lycka till!
 
Pigment skyddar mot uv-ljus?

Bygger själv en Njord och har lagt in titanvitt i epoxin. Funkar det verkligen som uvskydd? Jag använder det för att repor inte ska synas lika tydligt när jag målat kajaken. Får själv det flammigt och allt annat än täckande. Inte så farligt om man ändå ska måla den. Lägg inte på mer epoxi och pigment, det blir ju bara ett tjockare lager med epoxi som gör att kajaken blir tyngre. Bättre att måla den.

Maila Björn eller kolla hans hemsida, tror det står något om pigment som uvskydd där.
 
Har fått för mig att det skall fungera som uv-skydd men tänker spontant att det då borde vara ganska täckande. Har också problem med att få det bra. Jag har mejlat Björn en del förut och alltid fått bra svar men tänkte dels att han kunde få va ledig lite och dels att det skulle gå ännu fortare här.
 
Jag är i slutskedet av ett njordbygge och tänkte uv-skydda med titanvitt i epoxi. Jag har just lagt ett lager på skrovet och har plast kvar till ett på däcket. Skrovet ser nu ut som ojämnt grundmålat, ganska täckande på vissa ställen och väldigt genomskinligt på andra men på nåt sätt inte helt fult ändå. Det är bråttom att bli klar, då den jag lånar lokal av är mycket trött på båten och jag undrar därför:

1. Hur täckande behöver det vara för uv-tålighetens skull?
2. Sådan epoxi man kan köpa på tex ÖB, är den av rätt sort?
3. Hur viktiga är remsorna på insidan av skarven mellan skrov och däck?

Kristofer WW

Hej Kristofer,
UV skydd jag klarlackar mint 6-7 lager med 1 komponent lack tar du en färg säg en 2komponent den är slitstark och har du 3-4 lager av den som täcker så har du skyddat skrovet bra från UV. Men som någon skrev här det händer inget direkt skadligt nu, men gör det färdigt när det är varmt ute. Nu är det den mörka solfriare delen av året. Få på något lager 2 K lack den kan du nästan alltid lägga annat på senare. 1 K lacker av klass klarar UV skyddet bra 6-8 lager kolla Rylard den använder jag själv eller HMG beroende på slutglans faktorn wetlook.

bnt
 
Tackar för svar.
Jag köpte lite mer plast, för det hade ändå behövts före eventuell lackning tror jag. Nu har båten två lager epoxi med titanvitt men dessvärre blev det inte särskilt snyggt, mycket ojämn täckning, men det får duga tills vidare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EricL Förvaring kajak i plywood-glasfiber-epoxi? Bygga egen kajak 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.