Bara "Kajak"?

Får man inte bygga kanadensare?

Föreslår "Gör det själv" så kan vi beskriva våra hemgjorda paddlar också :)

Per

4560f634d1d0cf36e4cff5146c2a0af5.jpg
 

clindh

Forumvärd
Jag vill helst att forumnamnet skall vara "självstående" - ibland ser man bara forumets namn. Och ett "Gör det själv"-forum finns ju redan.

"Bygga egen kanot" då?
 
Vad ni ska göra det svårt för Christer... Jag röstar även för "Bygga egen kanot". Men egentligen skulle det vara bättre med "Bygga egen båt". På så sätt skulle även de som bygger sin egen eka få vara med :)
 
När vi nu ändå är i farten.

Sjö och kustpaddling som underrubrik på det allmänna forumet, är det inte lite "endast kajak" över det :)
 
Som förhoppningsvis framsynt bakåtsträvare har jag ett bakåtsträvande förslag. Flytta tillbaka byggforumet under den gemensamma paddlingsrubriken - hellre ett aktivt, myllrande och spännande forum än flera med lite mindre aktivitet. Alvin Tofflers Law of Raspberry Jam är tyvärr väldigt giltig: "The wider any culture is spread, the thinner it gets".

Jag är nog inte ensam om att ha rätt mycket sajter i RSS-läsaren och som bokmärken - så målet är hålla ner antalet, inte att öka.
 
Jag får nog hålla med. Det är inte särskilt mycket aktivitet på paddlingsforumet som det är. Att dra ner aktiviteten där ännu mer känns lite fel.
Om det någon gång kommer upp i tjugo nya trådar per dag istället för per månad så börjar det bli mening.
 
Vad ni ska göra det svårt för Christer... Jag röstar även för "Bygga egen kanot". Men egentligen skulle det vara bättre med "Bygga egen båt". På så sätt skulle även de som bygger sin egen eka få vara med :)

Nja, skriver ur minnet från lumpen. Och det var några år sedan, så jag kanske inte minns exakt rätt formulering. Men något i stil med:

"Allt som fraktar människor och eller gods på vatten är fartyg. Fartyg som är längre än tolv meter och eller bredare än fyra meter är skepp. Fartyg som är kortare än tolv meter och smalare än fyra meter och inte är kanot, kallas båt. Kanot är spetsig i för och akter, saknar akterspegel, motor och segel. kanot framdrivs av en eller flera en- eller tvåbladig paddlar som inte sitter i årtullar."

En luftmadrass som du badar med är alltså fartyg och båt. Kanoten är fartyg, men inte båt. Riggar du den med segel, årtullar eller en liten motor är den inte längre en kanot, utan en båt.

Ungefär som han som ville ha en större spik.
Nä, det går inte för den du har är en nubb.
Då vill jag ha en större nubb.
Nä, det går inte, för då blir det spik.
 
Har för mig att enligt Brottsbalken är det mesta klassat som Fartyg, även hus och andra byggnader.
Vi läste det för ca 100 år sedan när vi i Räddningstjänsten började rycka ut på inbrottslarm mm.
Har jag fått det om bakfoten så här för länge sedan , så glöm inlägget.
Tala gärna om hur det ligger till i såfall
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.