Vargens vara eller inte vara?

avslutad210712; sa:
Aardwolf; sa:
Tarra. Förklara för mig hur du ska skydda din hund när det i åtta fall av tio så ser inte ens hundföraren/jägaren vargens attack på hunden?

Om man jagar med stående fågelhund så är man oftast rätt nära hunden vid jakt så det är inte alls orimligt att man är i närheten om en varg attackerar den sortens jakthund.

Fast jag är rätt säker på att man vid den typen av jakt som människa skrämmer vargen redan innan den är ett hot mot hunden men OM situationen skulle uppstå så vet jag vilket val jag skulle göra oavsett risken/hotet för fängelsestraff.

Det håller jag med om. Men den rasen som "leder" överlägset i rivna hundar är stövare och dom är ju på avstånd från ägaren.

Vi hade nog gjort samma val om hunden hade varit hotad ;)
 

avslutad210712

Gäst
mellpat; sa:
Toffs,

Precis vad jag säger. Vargen är inte utrotningshotad så det är bara att fortsätta avskjutningen. Folkets rättsmedvetande har högre ställning än makthavarnas.

Vargvurmarna har kanske samma snäva rättsuppfattning som dom som "befriar" höns?

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,947550,00.html

Nej vargen är inte utrotningshotad globalt sett men i Sverige torde den väl ligga rätt risigt till om man inför någon som helst jakt på den förutom den rena skyddsjakten som förekommer ibland. Sen finns det väl en annan sak som man kanske behöver diskutera och det är risken för inavel i den svenska vargstammen. Tror inte det räcker med att bara skydda de vargar vi har i landet just nu utan jag tror att det behöver komma in lite annat "blod" i den svenska vargstammen på sikt och den väg som känns naturlig är väl invandrade vargar som kommer från finland genom norrbotten. Och chansen för en varg att överleva i norrbotten oavsett om den angriper tamboskap eller jakthundar är nog rätt liten.
 
NUI; sa:
... Vad jag reagarerar mot är när du försöker ge någon form av sken av att ha en större insikt i vad "folket" tycker ...

Kanske inte bara sken. Jag påstår att riksdagen har blivit missled av folk som hade yrkes- och karriärintressen av att öka vargpopulationen i Sverige.

"Vid en attitydundersökning visade det sig att två tredjedelar av svenskarna kan acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kan tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte vill ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kan tänka sig att ha varg i närheten där de bor. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden. Bland renägare är det dock endast 18 procent som vill ha varg i närheten av bostaden".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Hur trovärdigt är det att mindre än 95 procent av renägare och tamdjursägare i vargområden är negativa till att ha varg i närheten av bostaden? Att fråga dessa grupper om deras attityd till varg är lika fånigt som att fråga rapsodlare i Skåne om deras attityd till skadeinsekten rapsbagge. Meningslösa frågor får meningslösa svar.

En av den demokratiska statens centrala uppgifter är att motverka konflikter inom landet eller med andra länder. Har staten skött sin uppgift i vargfrågan?
 
mellpat; sa:
NUI; sa:
... Vad jag reagarerar mot är när du försöker ge någon form av sken av att ha en större insikt i vad "folket" tycker ...

Kanske inte bara sken. Jag påstår att riksdagen har blivit missled av folk som hade yrkes- och karriärintressen av att öka vargpopulationen i Sverige.

"Vid en attitydundersökning visade det sig att två tredjedelar av svenskarna kan acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kan tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte vill ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kan tänka sig att ha varg i närheten där de bor. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden. Bland renägare är det dock endast 18 procent som vill ha varg i närheten av bostaden".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Hur trovärdigt är det att mindre än 95 procent av renägare och tamdjursägare i vargområden är negativa till att ha varg i närheten av bostaden? Att fråga dessa grupper om deras attityd till varg är lika fånigt som att fråga rapsodlare i Skåne om deras attityd till skadeinsekten rapsbagge. Meningslösa frågor får meningslösa svar.

En av den demokratiska statens centrala uppgifter är att motverka konflikter inom landet eller med andra länder. Har staten skött sin uppgift i vargfrågan?

När någonsin ska du få in i skallen att det inte är staten som bestämmer i detta fallet. Dom har blivit ålagda att ta fram en förvaltning över rovdjuren. Läs propen om detta. Sen så är det också ålagt på Sverige att ha forskning på rovdjuren o.s.v o.s.v......

Leta upp "Action Plan for conservation of wolves (Canis Lupus) in Europe. Nature and enviroment No. 113
Council of Europe Publishing 2001. Så kan du plugga igenom den.
 
Sverige blev "ålagt" enligt en lista som dom svenska företrädarna själva utarbetat och lämnat in! Varg men inte fjällräv var med på listan. Trolig orsak var väl att räven gav färre "arbetstillfällen".
 
mellpat; sa:
Sverige blev "ålagt" enligt en lista som dom svenska företrädarna själva utarbetat och lämnat in! Varg men inte fjällräv var med på listan. Trolig orsak var väl att räven gav färre "arbetstillfällen".

http://www.zoologi.su.se/research/alopex/hem.htm


Ingår i LIFE projektet.

Men nu får du ge dig. Dom blev ålagda att ta fram en bevarandeplan på vargen bl.a från EU. Och den blev godkänd i EU enligt Art och Habitat DIREKTIVET.
 
Ok, helt normalt förfarande inom statsförvaltningen att skylla på någon annan, t ex EU. Men det är väl inte EU som betalar?
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/vargatg03.pdf

Genom länkarna nedan kan man förresten få en uppfattning om hur mycket kostnader en enda varg kan förorsaka.

http://de5stora.com/PDFArkiverade/SNV_Beslut.pdf
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/vargpdf/varg0415.pdf

Problemen med den vargen löstes sedan lokalt "... trots omfattande försök att hitta vargen, från marken och från flyg"
 
Det första dokumentet du hänvisar till har jag pluggat igenom bakifrån och framifrån redan. Och dom missar att en av orsakerna till dom stora skadorna på tamdjur under 1800-talet var att allmogejakten släpptes fri 1789 och det formligen tömde skogarna på högvilt och orsakade indirekt problemen med tamboskapen. Är där naturligt byte i skogen för vargen så tar den det först.

Den vargen var värdefull rent genetiskt för den Skandinaviska vargstammen. Och det kunde ha lösts på amidigare sätt. (Samebyn) Men sen så kom några kriminella idioter och körde sitt race.

Nu bara maler du på en massa självklara saker. Men inget om vad du verkligen vill?
 
Re: ????

josah; sa:
Jag är förvånad över hur många anti_djur & natur människor som hittat "utsidan". Jag letade mig hit för att hitta likasinnade. Men oj vilket gnäll. Rovdjursdebatten har inte ändrat sig ett skit sedan jag började "lyssna" på den för mer än tio år sedan och det är ett oerhört tjafs om att "Skjuta olika individer för att dem kommer för nära MIG", "MIN hund, häst eller ko kan inte gå lös", "JAG har en tradition...". Så där har det låtit i minst 10 år. Vad är det frågan om. Vi har djur i vårt land och det får vi lära oss att leva med. Sluta gnälla och var lite konstruktiva i stället, eller är det så att det handlar om något helt annat än rovdjur?
För mig är det också helt obegripligt att naturintresserade människor, alltså sådana som jag förväntar mig att finna på Utsidan, kan ha en sådan inställning till djur. Men jag har kommit till slutsatsen att det i vissa fall inte handlar om generellt naturintresserade människor, utan om människor som bara är intresserade av en helt tillrättalagd "natur" som passar just deras eget snäva egenintresse. För dem och en del andra betyder inte den evolution som sedan tusentals år format ett ekosystem någonting. De förmår i alla fall inte att lyfta blicken och se några större sammanhang utan "tänker" statiskt och fyrkantigt. För andra betyder inte naturen heller något speciellt utan de använder bara t.ex vagdebatter för att de roar dem att provocera , trots att de vet att det finns människor som blir ledsna av en allt mer utarmad natur.

Inte heller begriper de, alternativt skiter de i det, att det är just en inställning som deras som orsakar decimering och farligt nära utrotning/utrotning av olika valar, tigrar, pandor, järvar, noshörningar, växter osv. Tänk om sådana typer i olika länder fick sin vilja igenom. De som inte vill ha varg skulle få bort den, de som vill samla rovfågelsägg skulle få bort rovfåglarna, de som vill samla sköldpaddsägg och äta/sälja sköldpaddskött skulle få bort sköldpaddan, de som inte gillar andra djur skulle få bort dem etc. Då hade vi inga tigrar i Asien, inga elefanter eller lejon i Afrika, inga sköldpaddor på Galapagos, inga pumor i Amerika, inga järvar, lodjur, vargar eller björnar i Sverige osv osv osv. Att det blir följdverkningar i ett ekosysten av att plocka bort t.ex de stora rovdjuren kan de ofta inte heller föreställa sig, eftersom deras associationsförmåga tydligen är begränsad och effekten inte syns omedelbart utan kan ta lång tid innan den blir tydlig. Ingen mångfald utan dess motsats utarmning, är vad de förspråkar, oavsett om de förstår det eller inte.

Det finns en tråd på utsidan om vargens återkomst till Yellowstone i USA efter runt 70 års bortvaro, och vilka effekter det fick på ekosystemet dels succesivt efter att den sista vargflocken där eliminerade i slutet av 1920-talet, och vilka efffekter det fick efter att vargen återinförts. Tyvärr är inte länken till artikeln i den tråden aktiv längre. Men t.o. m. växter, erosion och insektsliv påverkades på sikt. Effekter som kan vara svåra att föreställa sig. Men en sak är säker. Plockar man bort djur som deltagit tillsammans med andra djur och inom naturen under evolutionens förlopp, får det långsiktigt effekter. Om vi människor kan föreställa oss dem eller inte är en annan sak. Men effekter blir det. Tycker den tråden var mer fruktbar än många andra vargtrådar. Mycker och bra info i den tråden, för den som är intresserad och vill/orkar ta till sig något: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396&pagenumber=1

Att ens komma på tanken att ett stort däggdjur som finns i skogarna och som funnits där i princip sedan istiden drog sig tillbaks ska dödas, alternativ minskas trots att de är så få, indikerar att det inte handlar om allmänt naturintresserade människor med någon direkt känsla och respekt för naturen. Att söka konstruktiva lösningar för att både människor och djur ska kunna existera orkar de inte med utan den första och kvarstående tanke som rotar sig i deras som jag uppfattar det fyrkantiga hjärna är att döda, ta bort, eliminera. Att inte känna någon respekt för ett djur som vargen, och respektera dess rätt att finnas, tycker jag är extra konstigt, då vargen är ett djur som är ganska likt människan vad gäller dess sociala liv. Mer likt människan än vad de tycks tro, eller kanske det är det skrämmande för dem?

Det är beklagligt att det finns människor vars förmåga till empati med andra levande varelser inte står i paritet med den relativa intelligens de ändå måste anses ha som människor. Om nu inte förmågan till empati bör räknas in i begreppet intelligens. Att hysa empati för människor som förlorat sin hund pga vargen, kan man göra samtidigt som man hyser empati med vargen och ändå tycker att den ska få finnas. Alltså, om man nu orkar lyfta blicken och se saker ur fler än ett perspektiv.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
... om man nu orkar lyfta blicken och se saker ur fler än ett perspektiv.

Dom som beslöt att sätta radiosändare på vargen i Sirgas och sedan åter släppa den fritt i renskötselområdet såg väl saken i mer än ett perspektiv. Hade rovdjurspolitiken haft tillräckligt folkligt stöd hade man transporterat den vargen söderut och släppt ut den i något lämpligt revir.
http://www.vargreviret.com/alla_revir.htm
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.