Vargens vara eller inte vara?

Agilis; sa:
Aardwolf; sa:
Tarra. Förklara för mig hur du ska skydda din hund när det i åtta fall av tio så ser inte ens hundföraren/jägaren vargens attack på hunden?

Jag är nyfiken på vad som hände med "vargvästarna" till hund. Utvecklades aldrig idén?

Vad jag har förstått så är det på gång med lite olika västar både som bara ska skydda mot bett och andra som har någon illasmakande substans inbakat i västen. Men hur långt det har kommit vet jag inte.
 
Som jag ser det bör frågan istället vara vad som motiverar en lagstiftning när man konstaterat att den inte fyller sitt syfte, utan snarare motverkar det.

Men, för att nu svara konkret på din fråga. Mitt förtroende för rovdjurspolitiken blir inte direkt större av vetskapen att om mitt fall är de andra 2 av 10, och jag gör något åt vargens angrepp istället för att stå och titta på, så har jag ett långt fängelsestraff att se fram emot.

Om min hund blir angripen av varg, och jag har möjligheten att skjuta vargen tycker jag att det ska vara lagligt. Det är inte mänskligt att behöva välja mellan fängelse och hundens liv.

Dessutom har jag min hund inom synhåll 99% av tiden jag jagar med den och har haft möjlighet att skjuta varg då den närmat sig hunden. Jag har dock hittills avstått från den möjligheten, är väl bäst att tillägga innan spekulationerna tar fart...
 
Tarra; sa:
Som jag ser det bör frågan istället vara vad som motiverar en lagstiftning när man konstaterat att den inte fyller sitt syfte, utan snarare motverkar det.

Men, för att nu svara konkret på din fråga. Mitt förtroende för rovdjurspolitiken blir inte direkt större av vetskapen att om mitt fall är de andra 2 av 10, och jag gör något åt vargens angrepp istället för att stå och titta på, så har jag ett långt fängelsestraff att se fram emot.

Om min hund blir angripen av varg, och jag har möjligheten att skjuta vargen tycker jag att det ska vara lagligt. Det är inte mänskligt att behöva välja mellan fängelse och hundens liv.

Dessutom har jag min hund inom synhåll 99% av tiden jag jagar med den och har haft möjlighet att skjuta varg då den närmat sig hunden. Jag har dock hittills avstått från den möjligheten, är väl bäst att tillägga innan spekulationerna tar fart...

Som sagt en symbolisk gest. Av 10 hundar som blir attackerade så är det två som kanske blir räddade. Om nu det är så att du känner oro för att din hund ska bli dödad så varför släpper du den då?
Sen så förstår jag inte vart du får det med att du skulle få fängelse om du skjuter en varg som attackerar din hund. Är ju nödvärn om det går att bevisa att vargen attackerade hunden.

CITAT:
Vargskytt friad i tingsrätten
Publicerad 18 april 2006 - 16:35
Uppdaterad 18 april 2006 - 17:42



Den 37-årige jägaren Anders Toms i Orsa, gjorde inget olagligt när han sköt ihjäl den varg som attackerade hans hund. Det slog tingsrätten i Mora fast i en dom på tisdagen.

Utslaget intresserade både allmänhet och journalister som kommit till Mora tingsrätt när domen blev offentlig på tisdagen. Anders Toms själv var i Norge på jobb, men en kamrat ringde och meddelade att hans friats.

Det var under älgjakten 2004 som Anders Toms jakthund plötsligt försvann och kom i bråk med en varg. Toms hörde att det hänt något och kom fram just som vargen stod över hunden. Han har uppgett att han då försökte skrämma bort vargen genom att skrika och gestikulera.

När det inte hjälpte utan vargen fortsatte, höjde han bössan och sköt vargen. Att Anders Toms nu frias, beror på att han inte tog till skjutvapnet direkt utan varnade först.

Rätten menar att det dödande skottet egentligen borde ha föregåtts av ett varningsskott, men tycks ändå ha förståelse för att det var dåligt med tid för det. Anders Toms hävdade vid rättegången att hunden är som en familjemedlem för honom och även det har bidragit till tingsrättens bedömning.
Slut CIITAT.
 
Jag tycker det är lite konstigt att varghatarna endast resonerar från perspektivet att alla hundägare har vapen med sig i skogen....

Det handlar bara om att döda, dräpa, skjuta etc... vi som inte måste ha bössa med oss för at njuta av naturen, hur ska era våldsteorier hjälpa oss och våra hundar?
 
Jag tycker det är konstigt att jägare inte tar 5 minuter av sin tid å undersöker vad jägare i andra länder med några 100.000 tals fler vargar gör för att inte förlora sina kära familjemedlemmar?
 
mellpat; sa:
Toffs,

Precis vad jag säger. Vargen är inte utrotningshotad så det är bara att fortsätta avskjutningen. Folkets rättsmedvetande har högre ställning än makthavarnas.

Vargvurmarna har kanske samma snäva rättsuppfattning som dom som "befriar" höns?

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,947550,00.html

Jag blir alltid lite misstänksam när människor uttalar sig i "folkets" namn. Som regel verkar de hänvisa till detta när de förlorat i alla demokratiska instanser, dialogen alltså, men ändå vill få det som just de och deras kompisar vill.

Jörgen
 
Min uppfattning om god demokrati är att folket i vargbyggderna i västra mellansverige inte ska ha rätt att exempelvis besluta om trängselavgifter för stockholmstrafiken. På samma sätt ska "stockholmarna" inte ha någon rätt att ...

För vargfrågan är ju inte längre av statsintresse. Den var det förr i tiden och då beslutade man att införa skottpengar.
 
mellpat; sa:
Min uppfattning om god demokrati är att folket i vargbyggderna i västra mellansverige inte ska ha rätt att exempelvis besluta om trängselavgifter för stockholmstrafiken. På samma sätt ska "stockholmarna" inte ha någon rätt att ...

För vargfrågan är ju inte längre av statsintresse. Den var det förr i tiden och då beslutade man att införa skottpengar.
Nej, den är väl snarare av europeiskt och internationellt intresse. Går man till en tillräckligt liten grupp är det inga problem att få stöd för exakt vad som helst, inklusive folkmord. Det tycker jag inte är en bra lösning. Jag menar inte att du skulle stödja sådana aktiviteter, men ditt sätt att argumentera är detsamma som används av sådana grupper.

God demokrati innebär inte att alla har rätt att bestämma över sin egen gårdsplan så till den milda grad att man har rätt att utrota djur, eller för den delen människor, som man inte tycker passar.

Att leva med andra människor innebär att man förhandlar bort en del av sina egna möjligheter att göra exakt som man vill, i utbyte mot att man får samhällets hjälp och stöd med andra saker.

Så att du och jag har olika uppfattning och argumenterar för våra åsikter är en del av god demokrati. Vad jag reagarerar mot är när du försöker ge någon form av sken av att ha en större insikt i vad "folket" tycker och därför skulle vara den rätta företrädaren för folket, istället för deras valda ombud. Fotspåren efter historiska personer med den inställningen är ganska blodiga.

"Demokrati är ett mycket dåligt sätt att styra ett land", sade Winston Churchill. "Problemet är bara att alla andra sätt är sämre."


Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
Aardwolf; sa:
Tarra. Förklara för mig hur du ska skydda din hund när det i åtta fall av tio så ser inte ens hundföraren/jägaren vargens attack på hunden?

Om man jagar med stående fågelhund så är man oftast rätt nära hunden vid jakt så det är inte alls orimligt att man är i närheten om en varg attackerar den sortens jakthund.

Fast jag är rätt säker på att man vid den typen av jakt som människa skrämmer vargen redan innan den är ett hot mot hunden men OM situationen skulle uppstå så vet jag vilket val jag skulle göra oavsett risken/hotet för fängelsestraff.
 
mellpat; sa:
Min uppfattning om god demokrati är att folket i vargbyggderna i västra mellansverige inte ska ha rätt att exempelvis besluta om trängselavgifter för stockholmstrafiken. På samma sätt ska "stockholmarna" inte ha någon rätt att ...

För vargfrågan är ju inte längre av statsintresse. Den var det förr i tiden och då beslutade man att införa skottpengar.
Nej det är rätt den är inte längre av statsintresse utan av globalt intresse och europeiskt intresse som tur är.

Ditt resonemang är lika dumt som detta " Man kan lika gärna hugga ner all skog här i Sverige för det finns så gott om det i andra länder"
 

avslutad210712

Gäst
Toffs; sa:
Jag tycker det är konstigt att jägare inte tar 5 minuter av sin tid å undersöker vad jägare i andra länder med några 100.000 tals fler vargar gör för att inte förlora sina kära familjemedlemmar?

Jägare i andra länder med större vargtäthet kanske helt enkelt har accepterat att hundarna kan "gå åt" under jakt men det innebär inte att man i Sverige måste acceptera det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.