Vargens vara eller inte vara?

Det finns de som vill ha rätt skjuta varg... det finns de som hatar *jägare*. De kommer aldrig komma överrens. Så lägg ner...
 
bowall; sa:
Det finns de som vill ha rätt skjuta varg... det finns de som hatar *jägare*. De kommer aldrig komma överrens. Så lägg ner...

Jag tror tvärtom- att man endast med dialog med alla intressenter kan få en ökad förståelse och flera nöjda i denna fråga. Är det inte just känslan att vara maktlös i beslutandet och att vara ohörd som är en av de stora konfliktgrunderna i vargfrågan?
 
Agilis; sa:
bowall; sa:
Det finns de som vill ha rätt skjuta varg... det finns de som hatar *jägare*. De kommer aldrig komma överrens. Så lägg ner...

Jag tror tvärtom- att man endast med dialog med alla intressenter kan få en ökad förståelse och flera nöjda i denna fråga. Är det inte just känslan att vara maktlös i beslutandet och att vara ohörd som är en av de stora konfliktgrunderna i vargfrågan?

Jo, att det mer handlar om känslor än om fakta känns väl ganska uppenbart.
"Nationell chauvism: Ingen skall komma till oss och säga vad vi inte får göra?"

Sedan finns det ju alltid de som inte vill ha dialog, de vill ha bråk. De är liksom bättre på det.

Jörgen
 
mellpat; sa:
Hmm, bortsett från att vargen så småningom skulle kunna bli ett jaktbart vilt synes väl inget i listan ovan tala för att det skulle vara bra med vilda vargar i den svenska naturen?
Frågan är konstig. Vargen utgör ju en del av den svenska naturen, precis som tallar, mörtar och storlommar. Slå upp ordet "mångfald" som du fick av PaTRiC.

Jag frågade tidigare men fick inget svar, så jag ställer frågan igen. Är det bara vargen du tycker ska bort eller gäller det björn, lo och järv också? Kanske även andra djur? Växter?

Raskesven
 
Vara eller inte vara är väl lite fel fråga.
Frågan är hur många vargar ska Sverige/Norge ha?

Enligt mig så är det runt 700 - 800 eller inplantering nu med nya friska gener
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.