Elhalsband på polishundar

Avlivning?

Om en hund inte klarar av att bli upplärd till polishund, ett så kallat "hopplöst fall". Måste man då avliva hunden???

Det vore kanske en bra idé att införa elhalsband på blivande poliser istället så som vissa kan bete sig!


Varför ska mäniskan hela tiden ta sig rätten att utföra sina små experiment på djur i vår omgivning. Hur vore det att lägga ner lite tid på att lära, i det här fallet, hundar att göra som man vill.

Som jag tidigare skrev: Hur stabil och pålitlig blir en hund som har blivit tvingad att göra något???

Mvh, Pelle.
 
A.S.; sa:
Tumbleweed; sa:
Jag förstår vad du menar, men håller inte med och tycker att du kraftfullt motsäger dig själv! Det är ju just som ett verkyg för hundträning polisen vill använda halsbandet, låt vara att det "bara" gäller de mest besvärliga fallen.


/Rilleman

Var har du hört det om jag får fråga?
Det gäller endast några enstaka fall, ca 2-3 hundar per år! Det är bara de mest besvärliga fallen det handlar om. Jag förstår inte riktigt var du har hört något annat?

Sen så är det inte som så att en okunnig polisman ska använda sig av elhalsbandet. Det ska ske med övervakning av tränade instruktörer och även vad jag förståt hundpsykologer.

Sen är det klart att det är synd när folk i allmänhet ska börja använda sig av hårdare metoder i uppfostrandet av sina hundar. Vill man få stopp på misshandeln av hundar så ska man nog starta med den vanlige medborgaren. Man har ju sett en hel del folk som använder sig av både hårda slag mot huvudet och annat skit. Sen har jag sett folk som använt elhalsband på sina hundar och det är absolut inget jag vill se mer av bland vanligt folk.

/

Hej igen!

Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig. Vi är helt överens om att det gäller ett mycket litet antal hundar, jag vänder mig mot elhalsband som metod överhuvudtaget av de skäl jag tidigare anfört. Motsägelsen jag uppfattade var när du skrev att polisen INTE ville använda halbandet som ett verktyg MEN använda det osv.. Nu inser jag att du kanske menade att det inte skall användas på ALLA hundar. Ska försöka läsa mer noga och undvika hårklyverier i framtiden.

God Jul till alla på forumet! (Ät inte gul snö!)
/Rilleman
 
Re: Avlivning?

zeromaker; sa:
Som jag tidigare skrev: Hur stabil och pålitlig blir en hund som har blivit tvingad att göra något???

Mvh, Pelle.

vet du hur träning med el-motivation går till hos Polisen..? En hund som utsäts för el-dresyr behöver inte om det görs på rätt sätt ta någon fysisk/psykisk skada överhuvudtaget.. Som svar på din fråga:

Hur stabil och pålitlig blir en hund som har blivit tvingad att göra något???

-Hur stabil och pålitlig som helst om det görs av rätt anledning, på rätt sätt och av rätt person..
 
Re: Avlivning?

zeromaker; sa:
Om en hund inte klarar av att bli upplärd till polishund, ett så kallat "hopplöst fall". Måste man då avliva hunden???

Det vore kanske en bra idé att införa elhalsband på blivande poliser istället så som vissa kan bete sig!


Varför ska mäniskan hela tiden ta sig rätten att utföra sina små experiment på djur i vår omgivning. Hur vore det att lägga ner lite tid på att lära, i det här fallet, hundar att göra som man vill.

Som jag tidigare skrev: Hur stabil och pålitlig blir en hund som har blivit tvingad att göra något???

Mvh, Pelle.

Ang att inte avliva en sådan hund.

Vad skulle man göra annars? Sälja den till en privatperson?
 
Den superömtåliga hunden!

Folk i brukshundsklubben tycker att man inte ska säga "nej" till hunden, man ska inte använda liten vattenspruta för stoppa hunden etc.
Hur mesiga vill ni vara med era hundar. Se hur hundarna själva fostrar varandra i flocken. Där delas det inte ut godis och kommer en valp för nära tikens matskål får den sig en åthutning
 
Det låter som om det var lite traumatiskt för dig att bli utkastad från brukshundsklubben, för att du "åthutat" din hund?
 
Bra jobbat att lyfta en tråd från 2004 för att skriva något som med brist på fantasi knappast kan anses vara annat än OT...
 
När nu detta gamla lik till tråd ändå vaknat och eftersom Brukshundklubben nämns i sammanhanget vill jag bara som SBK´are påpeka att eldressyr inte någonstans inom SBK är accepterat. Läs gärna dressyrpolicyn.

För övrigt är eldressyr av hund förbjudet i lag. Lagen borde väl även gälla polisen, om man ska kunna förvänta sig laglydnad av medborgarna...
 
sbk är många fall betydligt mycket värre än elmotivation.. för det mesta så är brukshundsklubben bra och många har sunda åsikter och det finns förbannat många duktiga förare.. sedan har sbk en tydlig policy gällande dressyr men den stämmer kanske inte alltid med verkligheten men samtidigt måste man välja en policy som är så nära verkligheten så möjligt.. dom som tävlar elitklass skydd med sina hundar använder troligtvis lite mer handfasta metoder än avledning, medan avledning fungerar utmärkt som vardagslydnad i dom flesta fallen. med handfast menar jag inte våld, man behöver aldrig slå sitt djur! (vad fan handlade inlägget om att spruta vatten om, ska man spola ner hunden med vatten när man inte har något ledarskap eller vad handlade det om?)
 
Tråden borde flyttas till "överlevnad"..

Då jag ändå startade tråden en gång i tiden vill jag bara inflika att jag nu skaffat mig lite egen erfarenhet av eldressyr. Det är ju ett OERHÖRT effektivt pedagogiskt verktyg!

Det krävdes bara ett enda tillfälle för att lära mig att ALDRIG någonsin mer hålla i jordpinnen till testinstrumentet till morsans häststängsel medan jag fipplar med att få metallclipset i kontakt med trådarna...

4000 volt fick mina 60 kilo att snällt sitta fint som en väldresserad T-Rex på arslet, med händerna krampaktigt i brösthöjd. Vår stängselätande houdini till shetlandsponny såg riktigt imponerad ut.

papo_t_rex_dinosaur_toys.jpg


Förresten; OM jag har en T-Rex som inte kommer på inkallning, får jag prova 3-fas på den då eller är det bättre med blomspruta? ;-)
 
sbk är många fall betydligt mycket värre än elmotivation.. för det mesta så är brukshundsklubben bra och många har sunda åsikter och det finns förbannat många duktiga förare.. sedan har sbk en tydlig policy gällande dressyr men den stämmer kanske inte alltid med verkligheten men samtidigt måste man välja en policy som är så nära verkligheten så möjligt.. dom som tävlar elitklass skydd med sina hundar använder troligtvis lite mer handfasta metoder än avledning, medan avledning fungerar utmärkt som vardagslydnad i dom flesta fallen. med handfast menar jag inte våld, man behöver aldrig slå sitt djur! (vad fan handlade inlägget om att spruta vatten om, ska man spola ner hunden med vatten när man inte har något ledarskap eller vad handlade det om?)

"Troligtvis lite mer handfasta metoder än avledning"?? Förtydliga gärna vad du menar... Vad är dina erfarenheter av skyddshundsdressyr inom SBK...? Har du sett någon tävlande i elitskydd ela sin hund?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
pomperipossa hundras...håller på att fundera mig halvt galen Hundsport 38
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.