1:a hjälpväska

Diagnostisera? Steteskop. Jag tror att det är till mer skada än nytta när lekmen försöker diagnostisera symptom i en första-hjälpen-situation, baserad på en tiodagars kurs. Först tror jag behandlingar ofta är lika varandra, för det andra tror jag att risken för feldiagnostisering är väldigt stor.

En komplett sjukvårdsväska för att utföra operationer, och diagnostisera vet jag att det brukar finnas på fartyg. Då ingår skapell, nål och tråd, klorhexedin och förmodligen förlossningskrok och borr för att borra hål på kranium, du vet aldrig när någon för ett akut hjärnödem?
 
mina saker

Som skrivit redan så får man utgå ifrån sin egen kunskap, vilken miljö och om man har erfarenhet av vilka skador man kan drabbas av.
Jag kan bara ber'ätta i stora drag hur jag gjort. Jag har delat upp mitt i två delar. Grunden har jag en "Snigel Design Sjukvårdsväska Small" som jag fyllt med diverse förbandsmaterial. Plåster, liten förpackning med div mediciner (allergitabl, alvedon, ipren, atarax),räddningfilt -aluminium, div kompresser. 2 svalgtuber i olika storlekar, två näskantareller, liten flaska med handsprit, tejp. Kan rekommendera lite vet-C som används normalt för djur men är en självhäftande binda och man behöver inte använda så mycket utan det fäster och håller ett förband på plats även om man behöver ha lite kompression. Klädsax, kniv, peang, liten ögonsax, pincett. Jag har även några infusionsnålar och suturtråd. Jag har säkert glömt en hel del.
Däremot får man inte med stetoskop eller samsplint. Det har jag löst genom att ha en andra linjes väska. Snigel-väskan fäster jag normalt sen på en midjeväska. Inköpt på biltema - urusel kvalitet men fungerar. I den har jag lite mer förband, stetoskopet, och samsplinten. Normalt ligger allt i bilen som förbandsväska men skall jag ut i skogen tar jag bara fickan.
Men det går nog inte att nog påpeka att det allra viktigaste är inte vilken utrustning man har utan vilken kunskap i första hjälpen man har. Man kan åtgärda väldigt mycket om man vet vad man vill åstadkomma och med hjälp av endast de kläder man bär på sig och det man hittar i naturen.
 
Max F;671718Jag har även några infusionsnålar och suturtråd.[/QUOTE sa:
Vad kan man ha för nytta av infusionsnålar? Sätta dropp i fält? Och i så fall med vad?
Suturtråd, hur nånga privatpersoner vet hur man ska sy? År inte tryckförband och att dämpa blodflöde det man ska rikta in sig på?

Jag är inte mot första förband, men det är just ett första förband och inte ett miniatyrsjukhus, det första man får tänka på är att inte sätta sig i situationer där man riskerar skador!
 
Vad kan man ha för nytta av infusionsnålar? Sätta dropp i fält? Och i så fall med vad?
Suturtråd, hur nånga privatpersoner vet hur man ska sy? År inte tryckförband och att dämpa blodflöde det man ska rikta in sig på?

Jag är inte mot första förband, men det är just ett första förband och inte ett miniatyrsjukhus, det första man får tänka på är att inte sätta sig i situationer där man riskerar skador!

Jodå, du har helt rätt men nu råkar jag jobba som läkare och ett suturtrådsförp tar inte så mycket plats. Infusionsnålarna har jag om jag hamnar i en situationen (t ex trafikolycka) att nån är på väg in i chock, man tjänar lite tid att den är satt när ambulansen anländer, det är lättare att få in en nål innan blodtrycket helt är borta också.
 
Senast ändrad:
Vad kan man ha för nytta av infusionsnålar? Sätta dropp i fält? Och i så fall med vad?
Suturtråd, hur nånga privatpersoner vet hur man ska sy? År inte tryckförband och att dämpa blodflöde det man ska rikta in sig på?

Jag är inte mot första förband, men det är just ett första förband och inte ett miniatyrsjukhus, det första man får tänka på är att inte sätta sig i situationer där man riskerar skador!

vad man har med sig beror så klart också på var man är, men en olycka kan hända lätt .t.ex. snubbla och man slår upp ett jack knät där kommer nål och tråd till användning om man är långt ut på fjället och man har en bit att gå, det är inte lätt att få till ett bra förband över knäskålen som gör att såret inte glipar upp, då kan det vara lättare att sy ett par stygn som håller i hopp såret, det är även en stor fördel att snabbt sy ett sår om olyckan har varit framme, men det är inget man i första handen gör på kursdeltagare utan då gäller det att få dem till sjukvår så snabbt som möjligt. det är också väldigt fränt att kunna säga att man har ett sutursätt i sjukvårdsväskan ;).
När jag och kompisarna så är ute så är mitt sjuvårdskitt 14x10x7 cm + ett förstaförband (olaes 6 tum), dauerbinda en rulle lekoplast samt en samsplint som jag har liggande efter ryggen i ryggsäcken så inte behöver kittet vara så stort, den erfarenhet jag har att det får inte vara för stort för då kommer det inte med. men vid kurser så kommer stora väskan med i mitt fall 30x17x17 cm
 
Jag är inte mot första förband, men det är just ett första förband och inte ett miniatyrsjukhus, det första man får tänka på är att inte sätta sig i situationer där man riskerar skador!

Det som är ett akutläge för en grupp kan vara ett fall som sköts i fält för en annan grupp. Om en i gruppen tex faller och får en axel ur led i dåligt väder så kan det leda till en dyr och farlig räddningsinsats. Om det däremot finns personer i gruppen med kunskap kan man i många fall få axeln tillbaka på plats samt vårda personen tills vädret lättar och en kontrollerad evakuering tillåts.
 
Att sy ihop ett sår är inte det kritiska utan problemet är att rengöra såret. Därför är det bättre att låta såren "blöda ur" i fält.

Tvätta först såret och för sedan sårkanterna mot varandra men lämna en dränering. Sätt sedan ett sterilt förband på.
 
Jodå, du har helt rätt men nu råkar jag jobba som läkare och ett suturtrådsförp tar inte så mycket plats. Infusionsnålarna har jag om jag hamnar i en situationen (t ex trafikolycka) att nån är på väg in i chock, man tjänar lite tid att den är satt när ambulansen anländer, det är lättare att få in en nål innan blodtrycket helt är borta också.

Att Max är läkare och kan använda utrustningen, det var inget jag visste, den som har ett sådant proffs i frilufsarsällskapet har tur! :)
Jag tänker mer på normalt första förband, som en tog upp att sy vid knäskada, det skulle jag aldrig göra. Jag skulle ha tagit en spritindränkt tygbit (sterila bomullsdukar är med i mitt första hjälpen kit) och sedan hålla ihop skadan med spinnackertape (tält/kläders reparations kit), men vad vet jag som amatör, hittills överlevt 46 års friluftsliv...
 
Att Max är läkare och kan använda utrustningen, det var inget jag visste, den som har ett sådant proffs i frilufsarsällskapet har tur! :)
Jag tänker mer på normalt första förband, som en tog upp att sy vid knäskada, det skulle jag aldrig göra. Jag skulle ha tagit en spritindränkt tygbit (sterila bomullsdukar är med i mitt första hjälpen kit) och sedan hålla ihop skadan med spinnackertape (tält/kläders reparations kit), men vad vet jag som amatör, hittills överlevt 46 års friluftsliv...

Om det är eltejp, silvertejp, spinnackertejp eller suturtejp spelar ju ingen roll så länge man löser problemet. Jag har aldrig behövt rycka in ute i skogen och utfört något som nån annan med grundläggande 1a hjälpen-kunskap inte skulle klarat av. Trafikolyckor har jag däremot varit ute på och eftersom jag kör på norrlandsvägar där ambulansen kan vara 1 timme bort eller mer så vill jag ha det jag tycker är mest nödvändigt.

Men det som är viktigast (förrutom kunskap) är att man har den utrustning man själv behärskar.
 
Att Max är läkare och kan använda utrustningen, det var inget jag visste, den som har ett sådant proffs i frilufsarsällskapet har tur! :)
Jag tänker mer på normalt första förband, som en tog upp att sy vid knäskada, det skulle jag aldrig göra. Jag skulle ha tagit en spritindränkt tygbit (sterila bomullsdukar är med i mitt första hjälpen kit) och sedan hålla ihop skadan med spinnackertape (tält/kläders reparations kit), men vad vet jag som amatör, hittills överlevt 46 års friluftsliv...

Tycker du ska prova när du är hemma innan du gör det i fält ;) samt så förstör spriten sårläkningen.

tvål och vatten duger mycket bra att rengöra med, är vattnet tveksamt så koka först, ta en plastpåse och häll vattnet i den klipp ett litet hål så kan man få en bra stråle med lite tryck, spola rent. Innom sjukvården så är det mycket sällan man använder något annat än tvål och vatten.
Har inte varit med om att större sår har blivit infekterade när kan har tagit hand om dem på rätt sätt men har sett väldigt många småsår som blivit infekterade av fel behandling så där bör vi bli bättre. Använd arbetshandskar när ni jobbar med t.ex. eld och bobyggande samt när det finns risk för små skador på händerna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.