Flytta allt dricksvatten till sittbrunnen

För att frigöra packvolym har jag byggt hållare för petflaskor längs kanten av sittbrunnen. På så vis får jag in 3 petflaskor på 1,5 liter längs vardera sidan dvs 9 liter vatten totalt. Lägg därtill en vattensäck på 3 liter bakom sitsen och en till framför fötterna eller på akterdäck så klarar jag en veckotur utan att belamra skotten med vattenflaskor.

Flaskorna hålls på plats med 4 mm gummirep som löper i sicksack mellan ett antal rör. Rören är plastade mot insidan av skrov och däck med glasfiberremsor och epoxiplast, se bilderna. På den här kajaken har jag använt mässingrör med innerdiameter 5,2 mm och ytterdiameter 6 mm. På en tidigare kajak har jag använt glasfiberrör men sådana fick jag inte tag på denna gång. Viktskillnaden blir liten eftersom mässingrören har mycket tunnare vägg än glasfiberrören. Parallellt med rören för flaskfästena har jag även plastat ett rör för rodervajern för att den inte skall komma i kläm.

/Klas
 

Bilagor

  • IMGP0041.jpg
    IMGP0041.jpg
    23.7 KB · Visningar: 995
  • IMGP0042.jpg
    IMGP0042.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,013
Intressant lösning. Hur påverkas stabiliteten? Jag brukar ha vattnet i bakre utrymmet närmast ryggen och längst ner. Här kommer vattnet högre upp och ut från centrumlinjen. Det bör göra båten vingligare. Kännt någon effekt?
 
Beroende på kajak så har jag vattnet antingen i sittbrunnen just bakom sitsen eller just bakom det bakre skottet.
 
Intressant lösning. Hur påverkas stabiliteten? Jag brukar ha vattnet i bakre utrymmet närmast ryggen och längst ner. Här kommer vattnet högre upp och ut från centrumlinjen. Det bör göra båten vingligare. Kännt någon effekt?

Hej,
Jag har inte märkt någon försämrad balans men jag kommer ihåg att jag ställde mig själv samma fråga för 10 år sedan då jag för första gången införde den här lösningen. Men tyngdpunkten höjs ju så visst borde stabiliteten bli aningen sämre.

Om man försöker räkna på det: Innan jag byggde det här systemet hade jag hälften av vattenflaskorna liggande på skrovets botten och andra hälften stuvad i kajakens sida bredvid klädsäckar och annat. Cirka 4,5 liter låg alltså i höjdled på samma plats som de gör numera och 4,5 liter har jag nu flyttat upp cirka 12 cm (uppmätt i kajaken). Samma höjning av tyngdpunkten skulle jag få om jag la ytterligare ett liggunderlag på 1 cm under rumpan. Här räknar jag med att jag väger cirka 80 kg med kläder, flytväst, paddel... och att 2/3 av min vikt skulle flyttas upp den där centimetern. I min tävlingskajak märker jag inte av någon försämrad balans om jag lägger ett liggunderlag på sitsen men väl när jag lägger två liggunderlag där. Min slutsats blir att eftersom jag knappt märker av en höjning av min egen kropp med 1 cm i tävlingskajaken utgår jag från att det är försumbart i min långfärdslåda som är väldigt mycket stabilare.

Vad gäller flytten av vattnet från mitten av kajaken till dess sidor ökar det kajakens tröghetsmoment (ett mått på motståndet mot att sätta en kropp i rotation). En illustration av tröghetsmoment får du om du flyttar ut all tung last till för och akter. Då kommer fören att lyfta långsammare i vågor. I det aktuella fallet borde kajaken alltså påverkas långsammare av krafter som vill vrida skrovet i roll-led vilket kanske kan upplevas som stabilare.
Dock brukar stabilitet mig veterligen definieras som hur mycket lyftkrafternas centrum flyttas åt sidan jämfört med tyngdpunktens förflyttning vid en liten krängning av skrovet och inget av de talen påverkas av farkostens tröghetsmoment. Så även i det här fallet är min slutsats att förändringen nog inte spelar någon större roll.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Just trögheten var tanken med frågan om ut från centrum linjen. Initialt kan det säkert bli stabilare, men om man nu väl fått rotation på båten bör det också bli trögare att parera. Men det spelar kanske inte så stor roll (pun not intended) med en välpackad långfärdskajak. Speciellt om man har roder och inte svänger med vickning.
 
Just trögheten var tanken med frågan om ut från centrum linjen. Initialt kan det säkert bli stabilare, men om man nu väl fått rotation på båten bör det också bli trögare att parera. Men det spelar kanske inte så stor roll (pun not intended) med en välpackad långfärdskajak. Speciellt om man har roder och inte svänger med vickning.

Jag kunde inte låta bli att göra ett snabbt överslag av ökningen av tröghetsmomentet:

Vi antar att halva kajakens vikt (11 kg) i genomsnitt ligger på samma avstånd från rotationscentrum som de flyttade petflaskorna och den andra halvan på halva avståndet. Sedan antar vi att vi har mat 10 kg, resterande vatten 8 kg och resterande packning 20 kg, allt i genomsnitt på halva avståndet från rotationscentrum. Till slut antar vi att en tredjedel av paddlaren (80/3 kg) roterar med kajaken vid mindre rörelser, även den vikten i genomsnitt på halva avståndet från rotationscentrum. Då får jag det till att tröghetsmomentet som det flyttade vattnet bidrar med ligger på cirka en tiondel av det totala tröghetsmomentet. Det är ett grovt överslag men även om vi lägger på ±50% osäkerhet är förändringen i mina ögon försumbar.

Mvh, Klas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...