hundras...håller på att fundera mig halvt galen

JO, jag och min man funderar på att skaffa en hund till, har i dag en följsam, snäll och tillgiven blandras + att vi haft flera större hundar tidigare.......men skulle nu vilja ha en hund som stämmer in på detta:

* Kan användas som draghund, dock ej elit, utan mer motionsnivå.

* Kan följa med som promenadkompis 1,5-2 timmar om dagen.

* Inte skäller allt för mycket.

* Hund som är modell större, dvs. med mankhöjd över 45 cm.

* Gärna en hund som går att ha lös ibland....dock ej nödvändigt, men hade varit kul.

* Inte för stort behov av mental aktivering, vi tränar såklart vardagslydnad, och gillar att lära hunden en del cirkustrix, men vi kommer inte att vilja träna/tävla lydnad eller dylikt. Skulle däremot gärna prova spår, även om det kanske inte blir att träna det flera gånger/ vecka.

* Hundens primära aktiviteter kommer alltså att vara; promenader/jogging, drag, och cirkustrix, sällskap, samt som friluftssällskap till hela familjen när vi är ute.

* Ha päls som klarar norrländsk vinter, vill ej behöva täcke på hunden!

* Helst inte för många rasbundna sjukdomar, skulle gärna vilja ha en frisk hund.......och det verkar som att vissa raser är VÄLDIGT drabbade av ohälsa.

Jag har gått igenom alla raser känns det som......och antingen så är de inte lämpade för drag, har för lite päls, eller så är det för "krävande" enligt ras-entusiaster, som säger att deras hundar behöver aktiveras mentalt 2 timmar om dagen och motioneras 3 timmar om dagen. Eftersom jag är en små-rund småbarnsmamma som gillar att vara ute och gå, och vill syssla med drag på hobby nivå, så upplever jag att en hel del raser åkt ut genom fönstret......fast det kanske är fel.....ja ni ser, då börjar man om från början igen.....Någon som har tips att ge?
 
Förutom
* Gärna en hund som går att ha lös ibland....dock ej nödvändigt, men hade varit kul.

Siberian Husky,

Men tänk efter en gang till och skaffa på halvlång sikt två.

Argument.
Normalt mycket barnvänlig, har bithämmning. (Finns dock rapporter pa allvarliga incidenter med spädbarn, känner inte detaljer)

Såvida du inte skaffar en tävlingsavlad SH behöver du inte oroa dig för mycket beträffande överenergi.

Tänk på rastgård, du kan inte ha den inne hela dagen. Kompis, såvida du / ni inte är en mer eller mindre 100 % närvarande kompis. Nä, enligt min mening ska en SH inter vara själv.

Släppa lös. Kritiskt - kan fungera. Har du två som är avhäniga från varandra kan du kanske pröva och träna att ha en lös i taget. Sen beror det kanse på var du bor och var du går.

Risker. Vi började med 2 har nu 6. Bara en som kan släppas lös utean att försvinna direkt. En vägrar ofta att sova innomhus utan vill gå ut på kvällen igen. Vara barn var mellan 6 och 10 när vi skaffade de första.

När du väl lärt SH nagra cirkustricks, snälla göre en video och publicera. Eventuell kan du behöva rätt mycket tålamod för att få till något.
 
Weimaraner?
Den individen jag haft hand om passar in ganska väl på beskrivningen tycker jag. Kräver mental aktivering men vardagslydnad/sök/leta efter godis på gräsmatta/öva nya tricks räckte ganska bra i kombination med fysisk aktivitet.
Lite kritiskt med kylan, men jag skulle gissa att de långhåriga varianterna klarar det bättre? Varför inte ett täcke, det är inte så bökigt... Weimaranern fick ärva en gamma dunväst av mig att ha när det var som kallast. Tyvärr har jag ingen bild på henne "påklädd".
 
+ 1 på Siberian Husky. Vår tik är en riktig soffliggare men växlar snabbt om och springer bort andra hundar. Skäller aldrig. Hatar att vara utan matte. Älskar snö, katter och andra vovvar.. Fäller all päls 2ggr om året.
 
Jag kanske borde bekänna att jag ÄLSKAR sibirian huskys, växte upp med en barndomskamrat vars familj hade ett helt spann.....och det är lite av en dröm att skaffa en själv......vill ju dock att det ska fungera bra när man gör det.

Vi bor i dagsläget i lägenhet, och har som sagt en annan (stor) hund, som sällan behöver vara själv, det är väl i genomsnitt ca 30 minuter ensamtid/dygn. Dock så bor vi i norra norrland i en mindre stad, och trots att vi bor i lägenhet så passerar motionsspåret nästan utanför dörren. Jag skulle även vilja skaffa en "kick-bike" för att köra barmarksdrag med (det ser så roligt ut!)

Tvekar lite eftersom man ibland får intrycket av att man måste ha ambitioner att nå nordpolen för att äga en.......eller jobba med koldioxid-vänlig vintertransport.

Fast man kanske kan vara en ganska vanlig människa och ha en (eller flera) iallafall?

Kanske borde nämna att mina barn inte är pyttesmå.....yngsta är 4, mellan är 7, och stora är 10, så det är fullt möjligt (och kul) för dem att följa med och träna.

det där med täcke är jag väl lite ambivalent till.......som igår när jag var ute och gick i snudd på snöstorm och -17. Kallt som attan, och min välpälsade blandras klarade det bra, men jag tänkte för mig själv att det nog skulle vara svårt för en hund med mindre päls....om det blåser kanske inte täcke hjälper så bra? En hund med päls känns ju enklast, särskilt om vi ska vara i pulkbacken en dag, och hunden ska vara med ute i några timmar, men inte kan springa runt hela tiden, utan måste kunna hålla värmen även om den är relativt stilla........fast jag har ingen erfarenhet av sånna hundar själv....bara boxer, som vi ägde för en massa år sedan, men det var innan våra pulkbackedagar kom igång.
 
Jag är personligen kanske inte jätteförtjust i dem (inga större skäl därtill egentligen dock utom att de luktar hund och ser så förbaskat korkade ut...), men skulle inte en retriever funka bra?

De har i princip ingen jaktlust, så den borde vara lätt att ha lös, de har oftast stor matlust, vilket gör dem lättränade (som nån klickerträningsentusiast sa "ge mig en hund som är dum som ett spån men har god aptit och jag kan lära den vad som helst"...), och satsar du på jaktlinjer får du dessutom en rätt hållbar hund utan större tendenser till sjukdomar (mig veterligen).

Har en bekant som har en labrador retriever som bor i Ume, visserligen är det kust och inte inland, men jag har aldrig sett att hon frusit utan täcke.

Dragvilligheten är jag lite osäker på, men det borde också gå, förutsatt en bra träningsmetod och rätt individ.
 
En flatcoted retriver, håller själv på köper en sådan leverans om ca 8-10 veckor. Den verkar uppfylla det mesta du skrivit stark kyla är väl kanske inte deras grej om den ska vara still
 
Stora hundar

har ofta en del höftproblem.

Vi har en samojed och den stämmer rätt bra på dina önskemål men vår hanhund är lite skällig i varje fall när han står bunden och har problem vid hundmöten speciellt med andra hanhundar så jag kan inte klockrent rekommendera en samojed till er.

Belgisk vallhund tror jag kan vara ett alternativ.

Thure
 
Flatcoated retriever. Har en 2,5-åring själv som är med på det mesta från middagsbjudningar till fjällvandringar. Han fryser i princip aldrig (bor i Norrbotten) och jag har honom löst för det mesta (driver öht inte vilt). Däremot vill han gärna apportera. Men om man inte är så intresserad av det funkar det att bara låta honom hämta vanten etc när man ändå tar promenad. Spår funkar kanon, har tänkt åta honom börja dra lite också men det har mest blivit jaktträning än så länge. Rasen kräver väl ungefär lika mkt motion som övriga större raser. Att tänka på med flatten är att den i princip inte har någon aggressivitet men, om den inte är tillräckligt motionerad, kan börja vakta (skälla....) men det är nog väldigt individuellt. En piggare och gladare hund är nog svårt att hitta.
 
jag gillar visserligen retrivers.......är bara orolig att jag ska stå med en till hund som inte vill dra (den som jag redan har passar storleksmässigt och så, men han fattar verkligen inte grejen, utan springer helst BAKOM mig.....och jo vi har provat enligt konstens alla regler, utom att sätta han i ett spann).........jag skaffar ju denna hund för att jag vill ha en hund som drar....visst är det ju trevligt med en promenadkompis och så....men jag hade definitivt blivit besviken om jag fått ännu en dragvägrare.....

och just det.....jag är inte intresserad av jakt eller jaktträning....för det tycker jag är skittråkigt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johansson90 Hundras(er)-erfarenheter? Hundsport 16
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
Davva2 Vilket fjäll har minst risk att stöta på renar Hundsport 27
fuchs Bilder på våra hundar på tur Hundsport 10
Trudiluttan Drar på sniskan! Hundsport 7
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
oskar_lindhe Beagle på fjället! Hundsport 7
snowdog Färskfoder på tur? Bra, lätt, smidig kylväska? Hundsport 2
ramsis_iv Hundkläder på vintern? Hundsport 5
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
MalamuteFrida Välkommen på övernattningstur i Seglora! Hundsport 0
Jaurekaska Hund i ryggsäck på skoter? Hundsport 10
ollebus Nybörjare på fjällvandring Hundsport 21
Ainon Få upp hunden till norrbottensfjällen, ok på bussen? Hundsport 14
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
pertoyra Storlek på nomesele Hundsport 6
Lisa Friberg Husky på foder? Hundsport 4
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11
flindra Bra forum på nätet? Hundsport 4
MatteZ Tips på sele och pulka. Hundsport 5
northdog Efterfrågan på Siberian Husky? Hundsport 0
jon090 skillnad på olika draghundar? Hundsport 27
xbelle Tips på Klövjeväska Hundsport 8
LisaJ På tur med bästisen Hundsport 18
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13
anneli n Tips på dragsele/pulka? Hundsport 14
Tumbleweed Elhalsband på polishundar Hundsport 23
dennis_h Hund på hög höjd Hundsport 4
Hund i tält på vårvintern Hundsport 17
Tips på hundfoder önskas Hundsport 34
Nettan A Hund på tåget Hundsport 13
CanMan Hunden på vandring. Hundsport 6
A-mar hund på keb? Hundsport 6
Avslutat1001 "Gammaldags" modell på klövjeväska Hundsport 5
pluh Med på fjällturen Hundsport 13
Nettan A Problem med hund på bussen Hundsport 3
skräckhäst Råd och tips inför vandring med hund på fjället??? Hundsport 7
Edge Hundspann på Svalbard Hundsport 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...