"Uppsalafjällen"

Hej,
Har lovat svärfar att dra till fjälls i sommar, men kommer av olika anledningar troligen att behöva hålla ner avståndet en aning i år (dvs tyvärr inte Lappland). Har någon här bra tips på vandringsområden "i närheten av" Uppsala?

Jag vill gärna upp på "kalfjället" då jag föredrar att undvika allt för mycket mygg och vill dessutom gärna ha fiskevatten i krokarna. Därutöver gärna relativt folktomt… Jag har tidigare tittat på Jämtlandsfjällen (Sylarna, dock inte särskilt folktomt misstänker jag), Grövelsjön och Rogen.

Kan någon rekommendera ett område eller kanske till och med turförslag för runt 4-6 dygn med tält där det är hyfsat folktomt, finns fiskevatten och kanske möjlighet till "toppbestigning"? Helst "nära" Uppsala och gärna över myggränsen… Tältet får gärna stå ett par dagar på samma plats för att få tid för fiske eller toppar. Jag ser framför mig något dygns vandring ut, några dagar på plats med eventuell förflyttning samt någon dag tillbaka.

Är Norge ett alternativ kanske? Vi pratar alltså om en resväg på max cirka 60 mil.

/Patrik
 
Det är inget problem alls att finna folktomma områden både i Dalarna och Jämtland, undviker man bara områdena med vandringsleder, så finns det inte mycket folk. Återigen kan Tore Abrahamssons bok "Okända fjäll" vara en bra inspiration, även om han naturligtvis bara tar upp några få områden
 
FULUfjällen!

ÄR ett jättefint område med alla de sökta egenskaperna OCH t.o.m sveriges högsta vattenfall i krokarna. Intressant geologi också-->>PLATT högfjällsplatå!

Skulle gärna haka på.......

Ha en bra tur!

Mvh/ Åke N
 
Skarsfjället? Inga leder, så inte särskilt mycket folk. Hyfsat nära Helags och Sylarna och har en del egna toppar som ser lättbestigna ut. Inne i själva massivet får man inte fiska, men fiskekortet för statens vatten i renbetesfjällen gäller i Biskopsån, Kloppanån och några av sjöarna runtomkring som alla ligger ovanför trädgränsen. Fast någon "myggräns" finns inte, det beror bara på hur mycket det blåser.

Från Uppsala till Ramundberget är det 55 mil enligt Eniro.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.